Nejočekávanějším bodem z programu dnešního jednání plzeňského městského zastupitelstva je zcela jistě návrh na omezení provozu individuální automobilové dopravy na Americké třídě. Zastupitelé budou hlasovat o tom, zda ještě letos v létě zmizí tranzitní automobilová doprava z Americké třídy.
Rozhodování zastupitelé nebudou mít jednoduché. Jednoznačný názor na omezení dopravy na Americké není v řadách vedení města, proti je vedení centrálního plzeňského obvodu i velká část veřejnosti. Pro jsou například opoziční Piráti nebo KDU-ČSL.
Pokud návrh na zklidnění projede, Americká třída se začne měnit na hlavní městskou obchodní třídu, kde se objeví i nové stromy. Změny v dopravě plánuje vedení města od 1. 7. 2021, nejpozději pak od září. „Prvním krokem se má stát přerušení tranzitu automobilové dopravy po Americké třídě v úseku od Škroupovy po Resslovu ulici a v opačném směru v úseku od Goethovy ulice po ulici V Šipce. Tato část má být vyhrazena už jen trolejbusům, autobusům, cyklistům, taxislužbě a místní obsluze,“ říká náměstek primátora pro dopravu a životní prostředí Michal Vozobule (TOP 09).
O oživení Americké třídy a omezení individuální dopravy se v Plzni mluví už od roku 2003. Z Americké třídy by měly zmizet zálivy pro parkování automobilů i pro zajíždění vozidel MHD. Na některých místech se tak rozšíří chodníky. Počítá se s doplněním stromořadí o nové stromy a vznikne tak souvislá alej.
Až doposud využívají Americkou třídu motoristé jako zkratku přes centrum města. Třídou projede v pracovní den 14 400 osobních automobilů, MHD úsekem ve svých 1200 vozidlech přepraví 24 tisíc cestujících. V úseku dlouhém 500 metrů nabírají trolejbusy a autobusy MHD kvůli hustotě tranzitního provozu i šestnáctiminutová zpoždění. Jen za jednu odpolední špičku tam prostojí v trolejbusech a autobusech navíc 141 hodin.
„Veřejná doprava jede úsekem v délce 500 metrů zhruba 12 minut, rychlost je 2,5 kilometru za hodinu. Odpolední zdržení spojů bývají v rozsahu 7 až 16 minut. Zamezením tranzitu automobilové dopravy začne Americká konečně fungovat pro veřejnou dopravu a bude atraktivní i pro pěší a cyklisty,“ doplnil Michal Vozobule.
Plzeňané se obávají toho, že bez možnosti průjezdu po Americké třídě se začne komplikovat doprava v jejím nejbližším okolí. S tím ale nesouhlasí náměstek pro dopravu. „Dopravní modely ukazují, že změna organizace dopravy motoristům žádné velké potíže nepřinese, ulice U Trati i kolem Rychtářky mají dostatečnou kapacitu, protože na nich skončily uzavírky a jsou čerstvě opravené. Vnitřnímu městskému okruhu navíc brzy odlehčí nové kilometry západního a východního okruhu,“ říká Michal Vozobule.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.