Kvůli koronavirové pandemii Plzeňský kraj dále omezil veřejnou autobusovou dopravu. K první redukci, hlavně školních spojů, přistoupil 19. října, kdy zavedl prázdninový jízdní řád. Ode dneška se rozšířila na některé víkendové a večerní spoje.
Omezení se bude týkat jen autobusů. "U vlaků máme velký problém, že České dráhy nám odmítají zlevnit, když vlaky zrušíme. Chtějí, abychom zaplatili celou částku i za ty, které nejezdí," uvedl Pavel Čížek (STAN), náměstek hejtmanky pro oblast dopravy. Podle šéfa odboru dopravy Dušana Pakandla se kraji vyplatí vést alespoň někoho, než nejezdit a hradit 100 procent.
U autobusů je to podle smlouvy s firmou Arriva dané tak, že kolik kraj odjede, tolik zaplatí. Pokud ale sníží objem dopravy o více než 20 procent, tak platí dopravci režijní náklady. Kraj platí dopravcům za kilometry a tržby za jízdné jsou jeho příjmem.
"Od 14. listopadu jsou na vybraných linkách zrušeny vybrané spoje, zpravidla večer nebo o víkendech. Opatření platí do odvolání," informoval na www.idpk.cz POVED, Plzeňský organizátor veřejné dopravy.
"Razantně snižovat spoje ale nemůžeme, protože lidé ještě jezdí do práce na směny," řekl Čížek. Ode dneška se omezily hlavně neobsazené spoje. Podle Pakandla už to není tak velký objem kilometrů jako na jaře. "Drží se třeba počet cestujících na Šumavu a dalších turistických oblastí. Ale cesty do škol a zaměstnání jsou minimální," doplnil náměstek.
Podle Čížka bylo výborné, že se už na přelomu srpna a září doprava vrátila v tržbách za jízdné na úroveň před první vlnou koronaviru. Propady za letošek odhadl celkem v desítkách milionů korun, jak u autobusů, tak u vlaků. "Propad tržeb zásadně zvyšuje nároky na rozpočet kraje," uvedl Pakandl. V první vlně covidu činil za březen a duben asi 20 milionů korun na autobusech a stejně na vlacích.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.