středa 13. listopadu 2019 Tibor

Modernizace plzeňského hlavního vlakového nádraží je u konce

Plzeňské hlavní nádraží, významný uzel dálkové a regionální železniční dopravy na koridoru z Prahy do Chebu, získalo moderní podobu vlakové křižovatky. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dnes ukončila přestavbu stanice. Cestující mají od loňského prosince nové podchody pod všemi šesti nástupišti. Nové jsou prostor před nádražím a koleje ve směru na Cheb, opraveny jsou železniční mosty přes Mikulášskou ulici. Stavba, která trvala zhruba 2,5 roku, stála 1,35 miliardy korun, řekla dnes mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Už v minulých letech SŽDC opravila úsek do stanice Plzeň-Jižní Předměstí, průjezd uzlem a východní část stanice. Postupně prošly rekonstrukcí 1., 2., 4. a částečně i 3. nástupiště.

Druhý podchod na hlavním nádraží od prosince spojuje všechna nástupiště s novým terminálem autobusové dopravy, který koncem loňského roku dostavělo město Plzeň. "Teď se dokončilo 3. nástupiště, kompletní modernizací prošla nástupiště 5 a 6. Rekonstrukce obou mostů Mikulášská zlepšila parametry železniční dopravy i provozu na silnici. Díky rozšíření se vytvořily samostatné pruhy pro tramvaje a cyklisty," řekl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda. Hlavním cílem rekonstrukce byla celková přestavba kolejového rozvětvení ve směru na Cheb a navazujících kolejí.

Cestující mohou využívat šest nástupišť, na všechna zajišťují výtahy z obou podchodů bezbariérový přístup. "Ještě před rekonstrukcí byl přístup na některá nástupiště po úrovňových přechodech, a to při velké frekvenci vlaků," uvedl Svoboda. Vlaky teď mohou projíždět nádražím rychlostí 80 km/h. Stanice má nový informační systém, protipožární signalizaci, kamerové systémy i přenosové systémy pro dálkové řízení provozu.

Plzeň zajistila kromě stavby autobusového terminálu také rekonstrukci tramvajové trati a prostoru před nádražím. "Celá tato oblast se stává klíčovým moderním dopravním uzlem našeho města. Věřím, že i díky tomu přilákají jednotlivé druhy dopravy ještě více cestujících," uvedl primátor Martin Baxa (ODS).

Práce na silně exponovaném místě poblíž centra byla podle obchodního ředitele Metrostavu Karla Volfa náročná. "Bylo třeba koordinovat vlakovou, tramvajovou i automobilovou dopravu, zároveň dávat pozor na možnou přítomnost nevybuchlých pum z druhé světové války, a to vše v co nejkratším možném čase," uvedl.

Dokončenou stavbu podpořil téměř 630 miliony Kč evropský program CEF (Nástroj pro propojení Evropy).

Práce na železnici v Plzni pokračují stavbou přesmyku domažlické trati za 1,1 miliardy Kč, která bude hotová letos. Na rok 2021 a 2022 ještě plánuje SŽDC rekonstrukce úseku Lobzy - Koterov a žateckého kolejového rozvětvení.

Autoři | Foto Martin Pecuch

Štítky ČR, EU, železnice, stavby, Plzeň

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.