čtvrtek 9. července 2020 Drahoslava

Už máte přezuto na letní pneu? Povinné to není, ale má to svá rizika

Většina řidičů už přezula na letní pneu. Přesto zůstávají ti, co je takzvaně dojezdí. Důvody mohou být různé. Někdo nechce utrácet za gumy, které letos zdražily. Další, co přezutí neřeší jsou například sváteční řidiči. Podle dopravních expertů mohou zimní pneu působit v létě komplikace.

RIZIKA ZIMNÍCH PNEU:

Brzdná vzdálenost je delší, a to až o 20 procent

Ovladatelnost a řízení jsou horší

Největším rizikem je jízda po mokrých vozovkách. Je u nich zvýšené riziko aquaplaningu

Zimní pneumatiky se rychleji opotřebovávají

,,Když je teplo, tak ta zimní pneumatika nefunguje, obrazně řečeno, když auto jede po dálnici 130km/h a je třicet stupňů Celsia, tak ta brzdná dráha a manévrovatelnost se prodlužuje,“ říká dopravní expert Richard Topinka.

,,Zejména by to bylo riskantnější pro ty, co se pohybují ve vyšších rychlostech, ale ti, kteří jezdí normálním a běžným způsobem, tak by to nemělo dělat vážnější problémy. Měly by ale počítat, že opotřebení pneumatik bude zase vyšší,“ doplňuje Václav Ircing, bývalý krajský koordinátor BESIPu.

Povinnost přezout platí pouze pro zimní období. Podle odborníků by se mělo přezout, pokud se venkovní telota drží v průměru na sedmi stupních Celsia. Vzhledem k současnému počasí, kdy ledoví muži přinesli teploty, které ráno padaly pod nulu, mají řidiči na přezutí ještě dost času.

,,Spousta důchodců, 40 procent důchodců jezdí celoročně zimní pneumatiky, ony jsou měkčí a senioři jezdí kratší trasy. Dá se to, pokud se ta pneumatika nebude přehřívat na dálnici,“ podotýká Topinka

A zapravdu mu dává i námi oslovený senior. „Já toho moc nenajezdím. Jen na nákup sem do krámu, tak to přezutí nemá cenu. Mám tam zimáky to dojezdím,“ říká. Zcela jiné důvody mají například menší podnikatelé. „Nemám teď jako podnikatelka peníze za gumy, když je ta krize. Dojedu ty, co mám,“ dodává.  Lidé, co dojíždějí za prací přezuto už mají. 

„My se hodně orientujeme na firmy, takže je situace u nás víceméně stejná. Ale když se podívám na čísla, tak co se týká finančních obratů, tak jsme nepatrně pod loňským rokem. Ale ty rozdíly jsou v jednotkách procent,“ říká Jan Drnec, provozovatel v Plzni Černicích.

„Nebyly fronty jako každou sezónu v ty první týdny, kdy šla fronta až ven. Ale na počet tak o 20 procent míň. Ale ono se to ještě natáhne do toho léta. Ale je to znát, je to jiný,“ popisuje situaci Jaroslav Vít z pneuservisu na plzeňské Doubravce.

Pokud někdo tedy plánuje gumy dojezdit, měl by pamatovat, že hloubka dezénu v každém případě musí být minimálně 1,6 mm po celém obvodu.

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo1 čtenářů

Autoři | Foto Pixabay.com

Štítky pneuservis, autoservis, letní přezutí, pneu, Plzeň, řidiči, doprava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.