V plném proudu je stavba přestupního terminálu u klatovské železniční stanice, druhé největší v regionu. Společný projekt Plzeňského kraje a města přijde na 167 milionů korun Evropský program IROP na terminál poskytne 65 milionů korun. Stavba má být dokončena ještě letos. Správa železnic (SŽ) navíc loni v prosinci zahájila kompletní rekonstrukci nádražní budovy za 340 milionů korun, která potrvá do podzimu 2026.
„Vznikne pěkně upravená nová část města,“ uvedl náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN). Na terminálu bude velké parkoviště pro osobní vozy, zastávky MHD i linky autobusů, nástupní ostrůvky, místa pro odstavené autobusy, boxy pro kola, zeleň a povede tudy cyklostezka. „Chceme, aby tam lidé přestupovali co nejrychleji. Vystoupí z autobusu a do šesti minut odjíždějí vlakem a nezmoknou. Velký důraz dáváme na výsadbu zeleně,“ řekl Čížek. Nejdražší bude zastřešení, které se rozprostře od výpravní budovy a výrazně zasáhne i do zelené plochy, kde vznikne kruhový objezd na oddělený příjezd autobusů a osobních aut na parkoviště.
„Na stavbě se podílíme příjezdovými komunikacemi a chodníky, zelení a cyklostezkou, aby to byl důstojný vstup do královského města,“ řekl klatovský starosta Rudolf Salvetr (ODS). Na krajskou stavbu dá město 20 milionů korun, ale úpravy okolí přijdou podle Salvetra na vyšší desítky milionů korun. Nádraží bylo podle něj v minulém století významným společenským centrem.
Na koupi pozemků pro terminál je podle Čížka uzavřená s Českými drahami smlouva o budoucí smlouvě. Klatovské autobusové nádraží pod zahájenou stavbou, které patří soukromé firmě, zůstane v současné podobě.
Terminál v Klatovech bude zatím nejdražší v regionu. Podobný přestupní uzel otevřelo koncem roku 2018 město Plzeň, které tehdy vydalo 150 milionů korun. Terminál u hlavní vlakové stanice v Šumavské ulici zaplatil ze dvou třetin evropský program IROP a stát. V kraji v minulých letech vzniklo přes deset menších přestupních uzlů za desítky milionů korun - třeba v Přešticích, Blovicích a Nepomuku.
Úterý, 3. prosince 2024, 12:09
Celkovou rekonstrukci památkově chráněné nádražní budovy v Klatovech zahájila poklepem na základní kámen Správa železnic (SŽ) a nechyběl u toho ani ministr dopravy Martin Kupka (ODS), Práce potrvají dva roky a přijdou 337 milionů korun. Vedle obnovy...
SŽ zahájila loni v prosinci dvouletou rekonstrukci památkově chráněné nádražní budovy. Obnova odbavovací haly i obou křídel 65 let starého objektu zajistí účelnější využití vnitřních prostor i nové komerční jednotky. Díky výtahům bude bezbariérový přístup na všechna tři nástupiště. V odbavovací hale vzniknou nová veřejná WC, vedle budovy zděný přístřešek pro jízdní kola. Zázemí tam získají také řidiči autobusů z terminálu. Současná nádražní budova v Klatovech slouží cestujícím od roku 1959, jejím autorem je známý železniční architekt Josef Danda. Uvnitř haly upoutá pozornost obří freska s budovatelskými motivy. Ta zůstane v budově i nadále.
Podle náměstka generálního ředitele SŽ Mojmíra Nejezchleba naváže na stavbu elektrifikace trati z Klatov do Železné Rudy za více než miliardu korun, která má být hotová do roku 2029. Trať Praha - Plzeň - Klatovy - Železná Ruda je významnou a vytíženou turistickou trasou.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.