Počasí dnes3 °C, zítra2 °C
Středa 4. prosince 2024  |  Svátek má Barbora
Bez reklam

Startuje oprava památkově chráněného nádraží v Klatovech za 337 milionů korun. Práce potrvají dva roky

Celkovou rekonstrukci památkově chráněné nádražní budovy v Klatovech zahájila poklepem na základní kámen Správa železnic (SŽ) a nechyběl u toho ani ministr dopravy Martin Kupka (ODS), Práce potrvají dva roky a přijdou 337 milionů korun. Vedle obnovy odbavovací haly i obou křídel objektu se účelněji využijí vnitřní prostory i nové komerční jednotky. Cestující získají díky výtahům bezbariérový přístup na všechna tři nástupiště. Plzeňský kraj navíc začne v lednu před nádražím stavět přestupní terminál za dalších 167 milionů Kč.

„Nádraží plní významnou roli v regionální dopravě, prochází jím mimo jiné i turisticky atraktivní trať na Šumavu a do Železné Rudy. Chceme, aby neslo architektonickou kvalitu," řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle něj je budova reprezentantem tzv. bruselského stylu, kdy architekti navazovali na velký úspěch budovy Expo 1958 z Bruselu a už se začali oprošťovat od ideologických nánosů stalinského socialismu.

Současná nádražní budova v Klatovech slouží cestujícím od roku 1959, jejím autorem je známý železniční architekt Josef Danda. Uvnitř haly upoutá pozornost obří freska s budovatelskými motivy. Ta zůstane v budově i nadále.

„Konstrukce památkově chráněné budovy i plášť zůstanou zachované. Musí být obnovený původní duch, budovu budeme refreshovat, aby nebyla vyžilá. Dáme do pořádku sítě a připravíme komerční jednotky. Budou se rekonstruovat i přístavky provozních budov a také ordinace v prvním patře, o něž je tu zájem," řekl náměstek generálního ředitele SŽ Mojmír Nejezchleb. Úpravy se týkají také prvního nástupiště, na dalších budou nové výtahy. Na stavbu naváže elektrifikace trati z Klatov do Železné Rudy za více než miliardu korun, která má být hotová do roku 2029. Trať Praha - Plzeň - Klatovy - Železná Ruda je významnou a vytíženou trasou.

V rámci rekonstrukce odbavovací haly vybudují stavbaři nová veřejná WC a nový informační systém. V sousedství budovy pak vznikne zděný přístřešek pro jízdní kola. V nádražní budově v Klatovech se opraví instalace, sítě, vstupy dveře a okna, aby odpovídaly dnešním parametrům. Budova bude energeticky úspornější. Zázemí získají také řidiči autobusů z plánovaného přestupního terminálu, který vznikne v prostoru před nádražím.

U nádraží staví město i kraj

„Nádraží bylo na samém sklonku války vybombardované a trvalo téměř 15 let, než se zde vybudovala tato budova. Plnila tehdy také funkci kulturně-společenského centra, když ještě nebyla televize. Lidé se tam večer scházeli a debatovali,“ připomněl starosta Klatov Rudolf Salvetr (ODS).

„Město nezůstává pozadu, v předstihu jsme začali opravovat i široké okolí klatovského nádraží a pokračovat budeme i příští rok. Aby nádraží, přestupní terminál a příjezd do Klatov byl hezkou branou nejen na Šumavu, ale i do celého města. Na krajskou stavbu dá město 20 milionů Kč, ale úpravy okolí přijdou na vyšší desítky milionů korun. Dává smysl, když se spojí investice státní, krajská a městská, protože se výrazně promění jednak část města. A když chceme aby lidé více využívali veřejnou dopravu, tak terminál klatovského nádraží tomu jednoznačně nahrává,“ dodal starosta Klatov.

„Na rekonstrukci nádražní budovy naváže velká investice Plzeňského kraje do přestupního terminálu v ceně 167 mil. KČ bez DPH. Budou postavena nástupiště pro autobusy, chodníky, cyklostezky, provedeny parkové úpravy a vybudováno parkoviště pro osobní automobily,“ informoval náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek (STAN).

„Staveniště předáme v lednu, stavba potrvá 12 měsíců. Chceme, aby lidé přestupovali co nejrychleji. Vystoupí z autobusu a do šesti minut odjíždějí vlakem a nezmoknou. Velký důraz dáváme na výsadbu zeleně. Nejdražší bude zastřešení, které se rozprostře od výpravní budovy a výrazně zasáhne i do zelené plochy, kde vznikne kruhový objezd na oddělený příjezd autobusů a osobních aut na parkoviště. Rozšíří se parkoviště pro auta a autobusy, zastávky i nástupní ostrůvky,“ dodal náměstek hejtmana Čížek.

Hodnocení článku je 40 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Richard Beneš

Štítky rekonstrukce nádraží, klatovské nádraží, nádraží, oprava nádraží, přestupní terminál, modernizace nádraží

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Startuje oprava památkově chráněného nádraží v Klatovech za 337 milionů korun. Práce potrvají dva roky  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.