Stavbu průtahu Plzní připravuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) spolu s městem. Má odlehčit nejpřetíženějším silnicím vedoucím přes centrum - Klatovské ulici, dolní části Karlovarské třídy a sadům Pětatřicátníků. Tedy hlavnímu silničnímu tahu Plzní z jihu na sever. Opozice ale se stavbou nesouhlasí. Uvádí, že Plzeň připravuje se státem silniční průtah, asi jako jediné velké město v zemi.
Nejdelší část plánovaného průtahu bude první část Sukova - Borská, tedy mezi okružní křižovatkou Folmavská a Borskou ulicí. Bude dlouhá asi 2,5 kilometru. ŘSD ji chce začít stavět v roce 2027. „Vznikne čtyřpruhová komunikace, obestavěná po obou stranách bytovými domy, které budou mít rezidentní části mimo komunikaci," uvedl ředitel plzeňského ŘSD Miroslav Blabol. ŘSD má projekt pro územní rozhodnutí a letos z něj zpracuje dokumentaci pro společné územní a stavební řízení. Je to z toho důvodu, že od 1. července platí i pro silnice první třídy nový stavební zákon, uvedl.
Na středovém úseku mezi Borskou a Přemyslovou ulicí ŘSD v současné době nepracuje. „Ale Správa veřejného statku města na jeho části připravuje projekt zobousměrnění Husova náměstí," řekl Blabol.
Na posledním úseku mezi Přemyslovou a Karlovarskou ulicí, který je nejkratší, teď připravuje ŘSD technickou studii, která se týká křižovatky u Kalikovského mlýna a zhruba 920 metrů dlouhé mostní estakády mezi Kalikovským mlýnem a křižovatkou u bývalé lékařské fakulty. „Do konce měsíce bude hotový koncept dokumentace a v srpnu její čistopis," informoval ředitel. Tento poslední úsek by podle něj chtělo ŘSD postavit v letech 2029 až 2032.
Náměstek primátora Aleš Tolar (STAN) potvrdil. že převedení dopravy z frekventované Klatovské ulice, silnice první třídy, na estakádu, by mělo nastat v roce 2033. „Podle odborníků estakáda stáhne až 18 tisíc aut denně," řekl Blabol. Projekt je v platném územním plánu z roku 2016 a v zásadách územního rozvoje kraje. „Nejdále je Sukova - Borská, kde se očekává stavební povolení v roce 2025. Projektu úseku Korandova - Kotkova se ujme město," řekl náměstek primátora Pavel Bosák (Piráti).
Kvůli stavbě komunikace bude podle radnice nutné zbourat několik už spíše vybydlených domů v Kalikově a Kotkově ulici, a to kvůli úpravě křižovatky s Přemyslovou a Radčickou ulicí. Estakáda se dotkne také okraje Lochotínského parku. Zásah do zeleně nebude podle vedení města zásadní, protože povede přes údolí a silnice bude na pilířích.
Kritici projektu ale tvrdí, že stavba průtahu nedává smysl a do centra města naopak zpět přivede ze Západního okruhu více automobilů. „Navrhované řešení nacházejí v tom, že se trasa silnice I. třídy posune o pár stovek metrů. Je to úplně slepá vývojová větev, která nedává smysl. Naopak dostanou více vozů do centra města, Klatovské to uleví jen částečně. Přesune se ta doprava pouze do jiné části centra. Podle všech strategických dokumentů je to centrální oblast. A zejména oblast kolem autobusového nádraží se má do budoucna rozvíjet. Takto se tam jen zvýší hluk i neprostupnost toho území. Jsme jediné město v republice, které po státu (ŘSD) chce, aby mu postavil nový průtah. Všichni chtějí jen obchvaty,“ uvedl opoziční zastupitel Plzně a bývalý náměstek pro dopravu Michal Vozobule (TOP 09).
„Přeložit silnici do nové stopy Sukova – Borská – Přemyslova – Karlovarská je záměr v souladu s územním plánem města i Plzeňského kraje a platnou dopravní koncepcí města, jejímž cílem je zklidňovat centrum a kapacitní silnice vést podél průmyslových areálů a železničních tratí," uvedl už dříve pro Plzeňskou Drbnu Aleš Tolar (STAN), náměstek primátora pro dopravu
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
To je jenom přesunutí do dříve klidných míst v Plzni. Již nyní je, díky vyvedené dopravě z Lochotína na Jateční neskutečný provoz v Doubravce na ulici Mohylová a dále Hřbitovní. Dříve klidná čtvrť je teď, hlavně ráno a v odpoledních hodinách, díky tomuto obchvatu, neskutečně hlučná. Mohylová je přetížena a to nejenom vlastním provozem, ale i díky těžkým nákladním autům. Hřbitovní je samá díra. Mohylová už byla několikrát opravovaná. A zde opět nastává postupná degradace povrchu.
Podobné efekty bude možno pozorovat až (jestli) se onen nový průtah zrealizuje. No co jiného lze čekat? Jak typické! Prostě Blábol.