Počasí dnes1 °C, zítra2 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Místo rychlíků se tam budou prohánět cyklisté, unikátní stezka na železniční trati se brzy otevře veřejnosti

Už za pár dní se lidem otevře šestikilometrová cyklostezka z okrajové plzeňské části Bukovec do Chrástu. Unikátem je především to, že vede na tělese bývalé železniční trati z Plzně do Prahy. Investorem akce je Plzeňský kraj. Na tento projekt naváže akce města, které chce u nástupního místa u Ejpovického tunelu vybudovat sportovně relaxační areál s vyhlídkou a občerstvením.

Nový úsek stezky vede na bývalém železničním tělese nyní již opuštěné železniční trati č. 170 Praha – Plzeň. Cyklostezka se napojuje na okolní komunikace a jsou na ní odpočívky s lavičkami a stoly. Cesta k realizaci ale vůbec nebyla jednoduchá.  

Stezka se veřejnosti slavnostně otevře 21. května v 15:30. Dorazit mohou nejen cyklisté, ale i in-line bruslaři, skateboardisti i maminky s kočárky.

„Stalo se tak po zhruba třech letech dlouhých jednání, kdy jsme nakonec docílili bezúplatného převodu pozemků a vlastního železničního tělesa od Správy železnic na Plzeňský kraj. Nakonec o bezúplatném převodu vzhledem k jeho složitosti a výši finančních nároků musela rozhodnout česká vláda,“ popisuje náměstek hejtmana Pavel Čížek (STAN).

Práce na samotné cyklostezce začaly v letos v únoru. Nejdříve musely zmizet náletové dřeviny v celé trase budoucí cyklostezky a kolem mostních objektů. Pak následovalo přerovnání štěrkové vrstvy a následní položení konstrukčních a asfaltových vrstev. Současně se budovaly odpočívky a připojení na stávající cesty. Asfaltový pás se šířkou 3,5 metru vede skoro po rovině.

Stezka je vhodná i pro méně zdatné cyklisty

„Z hlediska směrového a výškového vedení je společná stezka vhodná i pro méně zdatné cyklisty a pro využití rodin s dětmi. Důležitá je tím, že má částečně městský charakter, vede do obce Chrást a dále až směrem na Radnice jako mezinárodní cyklostezka CT 3. Takže se v ní kombinuje městský charakter, rekreační funkce a zároveň je hlavní dopravní páteřní cyklostezkou do oblasti Radnicka,“ zdůraznil náměstek s tím, že právě tuto oblast Plzeňský kraj dlouhodobě buduje jako středisko cyklistiky.

Projekční cena byla přes 50 milionů korun, kraj ji ale díky konkurenci dodavatelů snížil. „Včetně dozorů a projektů je za 36 milionů korun. A navíc na ni dostáváme 70 procent z evropského programu IROP a 15 procent ze státního rozpočtu," řekl Čížek.

„Vybudování této cyklostezky má pro nás obrovský význam. Lidé se budou dopravovat do krajského města Plzně za prací, kulturou, nákupy, sportem, příjemným lesem bez dopravních prostředků, které znečišťují okolní ovzduší. Krásná procházka nebo projížďka na kole s možností odpočinku přímo v lese je lákavou nabídkou pro nás všechny i pro ostatní nejbližší obce Dýšina, Kyšice, Smědčice, Bušovice, Dolany, Druztová. Jejich obyvatelé vítají tuto možnost a cyklostezku také určitě plně využijí,“ pochvaluje si starosta Chrástu Ladislav Bohuslav (Společně pro Chrást).

Poblíž železničního tunelu vznikne sportovně relaxační centrum s pumptrackem a občerstvením

Na dohled od ejpovického železničního tunelu na okraji Plzně vznikne nové sportovní a relaxační centrum. V takzvaném Psovském údolí bude vyhlídka, občerstvení, pobytová louka i zázemí pro cyklisty a příznivce inline bruslení. Autoři projektu chtějí,...

Závěrem Čížek připomněl, že společná stezka pro chodce a cyklisty vedoucí z Chrástu do Bukovce bude v další 3. etapě výstavby prodloužena ve směru na Plzeň -Doubravku. „Tuto etapu však již zajišťuje Statutární město Plzeň,“ upřesnil.

Půjde o úsek od železničního Ejpovického tunelu do Bukovce až na hranici katastru města. V takzvaném Psovském údolí bude vyhlídka, občerstvení, pobytová louka i zázemí pro cyklisty a příznivce in-line bruslení. Náklady dosáhnou podle odhadů na 25 milionů korun. Projekční práce by měly být dokončeny ještě letos. Pokud půjde vše jak má, otevře se areál už v příštím roce.

Po trati mezi Chrástem a zastávkou Plzeň-Doubravka projel poslední vlak na konci roku 2018 po zprovoznění části nového koridoru se čtyřkilometrovým železničním tunelem mezi Ejpovicemi a Plzní, nejdelším v ČR. Kraj chtěl využít jednu kolej pro turistickou drezínu, jaká funguje třeba na jižní Moravě. Jednání se Správou železnic nakonec neuspěla. Správce trati tak odstranil koleje z celého úseku a trať s pozemky převedl bezúplatně na kraj.
zdroj: ČTK

Hodnocení článku je 40 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Krajský úřad Plzeňského kraje

Štítky cyklostezka, železniční trať, bývalá železniční trať, Plzeň, Chrást, Bukovec, cyklotrasa, cyklostezka, Doubravka

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Místo rychlíků se tam budou prohánět cyklisté, unikátní stezka na železniční trati se brzy otevře veřejnosti  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.