Plzeň chystá nový průtah městem, který převede silnici I. třídy z její současné trasy Klatovskou a Karlovarskou třídou do nově upravené trasy v úseku Sukova – Borská – Přemyslova a na nově vybudovanou estakádu přes řeku Mži až k ulici Karlovarská. Cílem projektu je zklidnit provoz na Karlovarské, v sadech Pětatřicátníků a na Klatovské. Má ovšem i své kritiky. V Politické koridě jsme se zeptali politiků, zda stavba dává smysl a zda do centra města naopak zpět přivede více automobilů. Neodpověděli Piráti, kteří ve vedení Plzně drží post technického náměstka primátora.
Otázka: Myslíte si, že má smysl budovat severojižní průtah Plzní? Může tato stavba významně snížit provoz v centru města v oblasti Karlovarské, sadů Pětatřicátníků a Klatovské?
Jiří Uhlík (PRO Plzeň)
Ano. Severní Předměstí je na centrum města napojeno pouze jednou komunikací a to Karlovarskou ulicí do sadů Pětatřicátníků. Je pravda, že „Západní okruh“ významně odlehčil dopravě do centra města. Protože se obyvatelé Severního Předměstí naučili více využívat „Západní okruh“, dochází ve špičkách k významnému vzdutí dopravy na kruhových objezdech jak ve Studentské ulici, tak i u „Makra“. V případě dalšího napojení Severního Předměstí dojde zároveň k odlehčení dopravy na zmiňovaných kruhových objezdech. Při výstavbě komunikace bude samozřejmě potřeba kácet stromy, ale pouze na ploše zhruba 3000 m2. Při výstavbě „Západního okruhu“ se kácel vzrostlý les na ploše 41000 m2. Předpokládáme, že pro novou komunikaci I/27 vznikne nová studie, která bude respektovat stávající výstavbu v ulici Kotkova a Korandova. Zároveň dojde k odlehčení provozu v sadech Pětatřicátníků a na Klatovské ulici, která by se v budoucnu mohla výrazněji změnit v městskou ulici. Obyvatelé Severního Předměstí by si jistě zasloužili další napojení do širšího centra.
Martin Dittrich (SPD)
Vybudování plánovaného severojižního průtahu samozřejmě určitý smysl má, ale musíme si uvědomit, co by mohlo po realizaci následovat. Zdali se neodkloní část dopravy ze západního okruhu zpět do města a je-li to opravdu nejlepší řešení stávající situace. Plánovaná estakáda by byla dalším zásahem do krajiny, a přitom by možná stačilo posílit stávající západní okruh, který je sice vítaným zrychlením, ale dle mého zcela nedostatečným.
Aleš Tolar (STAN)
Mou snahou je především vyřešit problém auty přetížené a nebezpečné Klatovské třídy. Je to jedna z nejvýznamnějších ulic v Plzni lemující turistické cíle (DJKT, synagogu) propojující hned několik náměstí s velkou kumulací chodců u zastávek MHD a přestupních uzlů uprostřed mezi jízdními pásy. Tato ulice může být bezpečnější a pro lidi mít daleko přívětivější podobu s menším prostorem pro auta, větším množstvím zeleně a celkově příjemnější a bezpečnější prostředí s menším hlukem a množstvím emisí. Je k tomu ale zapotřebí vymístit dopravu z Klatovské jinam. A to nejen meziměstskou tranzitní, ale vnitroměstskou dopravu mezi nelidnatějším lochotínským sídlištěm na severu a velkou průmyslovou zónou na jihu města. Přeložit silnici do nové stopy Sukova – Borská – Přemyslova – Karlovarská je záměr v souladu s územním plánem města i Plzeňského kraje a platnou dopravní koncepcí města, jejímž cílem je zklidňovat centrum a kapacitní silnice vést podél průmyslových areálů a železničních tratí.
Podle stejné koncepce vznikla před časem na jižním okraji centra komunikace ulicí U Trati, která v kombinaci s mostem Milénia a přemostěním železničního nádraží snížila zátěž centra. Podobný efekt lze očekávat od severo-jížního průtahu a prokázal to i model dopravní zátěže, který si město nechalo vypracovat. Pro sady Pětatřicátníků tento model předpovídá pokles intenzity až o 13 tisíc vozidel denně. Důležité je zdůraznit, že přeložení komunikace I/27 do nové stopy bude investicí státu (ŘSD), ale město bude významně promlouvat do podoby projektu a je s ŘSD ve shodě na tom, že uvnitř stávající zástavby v Kotkově a Korandově ulici bude komunikace dvoupruhová s levým odbočovacím pásem, stejně tak bude mít i chystaná estakáda přes říční údolí propojující oblast Kalikovského mlýna s křižovatkou Karlovarské a Lidické třídy jen dvoupruhové uspořádání s oboustranným chodníkem a prostorem pro cyklisty. Most bude sloužit rovněž MHD. Most nebude město hyzdit, investor přislíbil, že podoba konstrukce vzejde z architektonické soutěže. Stavba mostu nebude mít ani vážné dopady na přírodu, což potvrdil i kladný posudek vlivu na životní prostředí (tzv. EIA).
Pátek, 19. ledna 2024, 06:31
Vedení města Plzně chystá nový průtah městem, který převede silnici I. třídy z její současné trasy Klatovskou a Karlovarskou třídou do nově upravené trasy v úseku Sukova – Borská – Přemyslova a na nově vybudovanou estakádu přes řeku Mži až k ulici...
David Procházka (ANO)
Další propojení sever – jih Plzni citelně chybí. Obchvat nemůže vyřešit dopravu, která z nejlidnatějšího sídliště – tedy Košutky a Bolevce směřuje do centra. Nicméně bych novou komunikaci nebral jako průtah, bude to další alternativa ke Klatovské, ale s úrovňovými křižovatkami, přechody, tedy komunikace městského typu, která určitě nebude lákat řidiče z okruhu, ale naopak pomůže ke zklidnění Klatovské a Karlovarské třídy.
Michal Vozobule (TOP 09)
Průtah centrem města nedává v moderním městě vůbec žádný smysl. Podle dopravních modelů tato stavba přivede větší množství aut, které budou směřovat do centra, nebo jím pouze projíždět (dokonce i ze západního okruhu). Klatovské se navíc uleví pouze částečně. Celkově bude situace v centru jednoznačně horší. Navíc je stavba v rozporu s dopravní strategií města Plzně, která jednoznačně upřednostňuje stavbu městského okruhu a v centru města redukci dopravy. Vedle toho by tato silnice v podobě estakády zasáhla část Lochotínského parku a Lochotínské louky poblíž Kilometrovky. Stejně tak by znamenala bourání domů v Kalikově a Kotkově ulici. Je to prostě nápad, který do moderního města 21. století absolutně nepatří. Město má naopak zlepšovat veřejný prostor, snižovat hluk a znečištění životního prostředí. Plán zklidnit Klatovskou je samozřejmě pozitivní, ale to lze udělat i na základě vymístění silnice I. třídy (např. na západní okruh) a následné změny uličního profilu přátelštějšího místním obyvatelům, chodcům i cyklistům.
Odpovědi jsou řazeny podle data doručení do naší redakce. Kromě Pirátů odpověděly všechny zastupitelské kluby. Tentokrát jsmu opět postupovali podle změny pravidel v doručování odpovědí v rámci sjednocení podmínek pro všechny redakce Drbny v ČR. Za zastupitelský klub SPOLU, kde jsou vedle ODS, TOP 09 a KDU ČSL se odesílá vždy jen jedna odpověď.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.