Jeden z devíti mostů na trase právě budovaného obchvatu Klatov se musí komplet zbourat a následně postavit úplně nový. Důvodem je nevyhovující kvalita jednotlivých železobetonových segmentů mostu. Výrobce dodal na stavbu prefabrikované díly, na kterých nebyla při výrobě dodržena technologie a požadované normy. Už loni se musel na stavbě jiného mostu na tomto obchvatu zbourat a znovu postavit obří betonový pilíř. Rovněž nebyl vyroben v požadované kvalitě.
„Nastala choulostivá situace, když jsme během výstavby zjistili kontrolou kvality, že nebyly použity správně provedené prefabrikované součástky. To znamená, že ta mostní konstrukce není v naprosto dokonalém technickém stavu tak, jak žádá Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) při výstavbě,“ informoval v sobotu na stavbě mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
„Jde o železobetonové prvky, kde mají být ocelové prvky v určité hloubce toho betonu. A to nejsou. Jsou blíže tomu povrchu než by měly být. My jsme na to přišli a odmítli jsme dál s těmito prvky stavět. Tento zádrhel na stavbě nemá vliv na harmonogram ani na rozpočet stavby. Plánované otevření obchvatu to nijak neohrozí. Vymění se kus za kus, jde o odpovědnost zhotovitele stavby,“ popsal technický problém mluvčí Rýdl.
„Zjistili jsme že mostní konstrukce není v pořádku. Po dohodě se zhotovitelem, který objednával tyto díly u výrobce jsme se domluvili, že tyto díly necháme ze stavby odvézt. Dnes a zítra dojde k demontáži dílů. Máme dohodu se zhotovitelem, že do konce února budou přivezeny a namontovány nové díly. Na dílech není splněna krycí vrstva výztuže na konstrukci, neměly stejnou barvu a objevují se na nich viditelné trhliny. K pochybení došlo už ve výrobě. Celý problém bude přenesen na dodavatele prefabrikovaných dílců,“ vysvětlil Miroslav Blabol, ředitel ŘSD pro Plzeňský kraj.
Měnit se budou veškeré díly po dohodě se zhotovitelem, 80 procent jich bylo vadných. Zástupce zhotovitele na místě odmítl specifikovat, za jakou sumu díly nakoupil a odmítl také vyčíslit výši způsobené škody.
Technonologický problém, kterým bylo zmíněné nedodržení technologie a norem, by se mohl projevit na mostu možná až za 30 let. „My stavíme mostní konstrukce podle nejnovějších projektových dokumentací a s nejmodernějšími technologiemi. Stavíme je tam s technickou životností 100 let. Trváme proto na tom, mít mostní konstrukci, která bude mít technickou životnost 100 let,“ zdůraznil mluvčí Rýdl.
Podle slov ředitele Blabola je budovaný obchvat Klatov v délce 8,1 kilometru velmi náročnou stavbu, kdy se staví současně devět mostních konstrukcí. Cena díla dosáhne téměř na miliardu. „Může se stát, že se na stavbě takového rozsahu vyskytnou problémy. Není to nic neobvyklého. Zhotovitel se zatím ke všem problémům stavěl čelem a na svoje náklady je vždy odstranil,“ konstatoval Miroslav Blabol.
Most je součástí násypového tělesa. Komunikace I/27 povede nad ním. Most pak bude komplet přesypaný zeminou. Samotný most je dlouhý asi 30 metrů a jeho výška je do šesti metrů. Termíny dokončení obchvatu Klatov jsou dva. První část bude zprovozněna 15. 8. 2024, druhá část bude hotová 15. listopadu letošního roku. Dvoupruhový obchvat na silnici I/27 z Plzně a dále na Horažďovice nebo na Železnou Rudu je důležitý nejen pro Klatovy, celé Pošumaví, ale i pro Šumavu a cesty do Bavorska.
Loni v červnu musely bagry na stavbě obchvatu u Slavošovic zdemolovat původně vybudovaný obří betonový pilíř vyztužený železem. Ten musel jít kompletně k zemi v důsledku lidské chyby, která přišla zhotovitele stavby na miliony korun. Při betonáži mostního pilíře došlo k segregaci kameniva. To znamená, že na některých místech se vytvořila „hnízda“ z kameniva, kde je oddělená betonová složka od kamene. Zjištěné závady byly natolik závažné, že nebylo možné pilíř sanovat a opravit.
Pátek, 8. září 2023, 10:30
Zcela nový mostní pilíř už vzniká na stavbě velkého obchvatu Klatov, kde musely v červnu bagry zdemolovat původně vybudovaný obří betonový pilíř vyztužený železem. Ten musel jít kompletně k zemi v důsledku lidské chyby, která přijde zhotovitele...