Zaparkovaná auta po obou stranách ulice mnohdy komplikují průjezd, což představuje problém především pro záchranáře či hasiče, kteří pospíchají k zásahu. Odborníci z Fakulty elektrotechnické (FEL) Západočeské univerzity v Plzni (ZČU) vyvinuli systém dynamického měření vzdálenosti, který tato problematická místa ve městě dokáže zmapovat, a pomůže tak problém řešit.
Novinku si objednalo město, přičemž s univerzitou úzce spolupracovala jeho správa informačních technologií a městská policie. Systém je v prototypovém provozu, vědci ho budou certifikovat jako měřicí zařízení, aby se mohl nasazovat po celé republice. Zařízení pracuje s laserovými senzory, které přesně měří vzdálenosti.
„Systém jsme postavili z osmi laserových senzorů, rozložených vždy po čtyřech kusech do dvou přibližně půlmetrových lišt, které jsou svisle umístěny na bocích měřicího vozidla. Napájení zajišťuje palubní soustava vozu, naměřená data se přes Bluetooth posílají do aplikace v tabletu nebo mobilním telefonu, která v průběhu jízdy zobrazuje prostřednictvím naměřených údajů minimální šířku průjezdového koridoru,“ vysvětluje Petr Kašpar, projektový manažer z katedry materiálů a technologií FEL.
Pondělí, 21. února 2022, 16:30
Vůbec poprvé se do akce dostávají chytré zásahové obleky smartPRO, které vyvinuli odborníci Fakulty elektrotechnické Západočeské univerzity v Plzni (ZČU) a které vyrábí společnost GoodPro. Oděv dokáže měřit teplotu, zviditelní hasiče v zakouřených...
Podle zákona o silničním provozu musí při stání vozidla zůstat volný alespoň jeden jízdní pruh o šířce nejméně tři metry pro každý směr jízdy. Obzvlášť důležité je to pro vozidla integrovaného záchranného systému, zejména hasičské vozy, pro které může užší koridor znamenat zásadní překážku v zásahu. Systém dynamického měření tak představuje způsob, jak překážky na vozovce detekovat a zjistit, zda je průjezdový koridor dostatečně široký. „Podle prvních výsledků můžeme říct, že je systém funkční. Naměřená data odpovídají realitě a vzdálenost vozidel se z nich dá dobře identifikovat s přesností na jednotky centimetrů,“ hodnotí výsledky testů Kašpar.
Měření přitom nemusí provádět jen městská policie, ale například i vozidla správy veřejného statku. V budoucnu by se měla veškerá získaná data odesílat do cloudu, tak aby bylo možné s nimi dále pracovat. Podle Petra Kašpara je možné GPS souřadnice doplnit časovou značkou, díky čemuž pak může vzniknout například heat mapa, z níž bude vidět, kdy a kde je průjezdnost zhoršená. Data by se mohla sdílet také s hasiči, aby měli přehled o tom, kde problematické oblasti aktuálně jsou. Z dlouhodobého hlediska data poslouží k tomu, aby příslušné orgány mohly přijímat systematická opatření, jako jsou úpravy dopravního značení, způsobu parkování a podobně.
Pátek, 10. listopadu 2023, 10:31
Velmi frustrující okamžiky zažila hlídka městské policie, která spěchala k nahlášenému vloupání. Včasnému příjezdu ale plzeňským strážníkům bránili řidiči, jež zcela nevnímali zapnuté majáky a projížděli křižovatkou, jako kdyby se nic nedělo. S...
„Systém je nyní v prototypu a při měření zatím využíváme jen pomocnou aplikaci. Až bude vše kompletní, je ve hře možnost certifikovat ho jako měřicí zařízení, což by otevřelo dveře k jeho nasazení ve větším měřítku, a to nejen v Plzni, ale třeba i celorepublikově,“ myslí si Kašpar. Radní města Plzně Daniel Kůs (Piráti) uvedl, že požadavek na tvorbu aplikace vznesla městská policie. „Zmíněná technologie je bezesporu jasným důkazem, že bezpečnost a plynulost silničního provozu je pro nás jednou z priorit, které stabilně věnujeme velkou pozornost,“ dodal velitel Městské policie Plzeň Petr Nováček.