Letošní mírná zima ušetřila silničářům v Plzeňském kraji proti loňské průměrné zimě zhruba 35 milionů korun. Podle předběžných odhadů na ni vydají silničáři 175 milionů korun. Výjezdů sice nebylo o tolik méně, ale snížila se hlavně spotřeba posypových materiálů.
Celkem obsluhuje Správa a údržba silnic Plzeňského kraje (SÚS) 4616 kilometrů krajských komunikací II. a III. třídy a 960 mostů. Mírný průběh zimy se pozitivně projeví v menším poškození povrchů komunikací.
"Může se to jevit, že zima nebyla, ale ona samozřejmě byla. To, že nesněžilo, ještě neznamená, že jsme nevyjížděli. Odstraňovali jsme stavy kolem nuly, které jsou možná ještě nebezpečnější, než když mrzne," řekl Radek Šíma, provozní ředitel krajské SÚS.
Dále absolvovali silničáři časté kontrolní jízdy, protože počasí bylo takové, že namrzaly jenom úseky a další části se jen kontrolovaly a neošetřovaly. SÚS musela platit pohonné hmoty a hlavně zaměstnance, protože nonstop dispečink musí ze zákona fungovat od 1. listopadu do 31. března. Obsluhu 102 okruhů zajišťuje 306 řidičů a 52 dispečerů.
"Nejnákladnější měsíc byl leden, kdy náklady činily 36 milionů korun, nejvíce peněz se vydávalo na Klatovsku, kde sypače obsluhují nejvíce okruhů," uvedl. Kalamitní stavy nebyly žádné.
Silničáři spotřebují podle Šímy do konce března zhruba 9000 tun soli a 5800 tun kamenné drti. "Sklady průběžně doplňujeme a na konci zimní údržby budou na sto procentech, tedy na 23 tisíc tun soli a drtě ve stejném množství," informoval provozní ředitel.
"Konečné výsledky nákladů na zimní údržbu za leden až březen budou známy na konci dubna. Už v prosinci byly uspořené peníze díky příznivým klimatickým podmínkám vynaloženy na celoplošné opravy povrchů krajských silnic," řekl Šíma. Celkem šlo o osm úseků v celkové délce 6,3 km. Uspořené náklady za leden až březen budou využity na opravy zádržných systémů mostů, havarijní stavy propustků a na výměnu a opravu povrchů převážně silnic III. tříd.
"Po posledních prohlídkách silnic můžeme konstatovat, že mírný průběh zimy se pozitivně projevuje v menším poškození povrchů krajských silnic," dodal Šíma.
Zatím nejvíc zaplatil kraj v zimě 2009/2010, kdy vydal 237 milionů korun, nejméně v roce 2014/2015, a to 140 milionů korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.