Pět vyřazených tramvají typu T3R-P se začalo v pátek brzy ráno nakládat na podvalníky v plzeňské vozovně na Slovanech. Odtud se pak vypraví na Ukrajinu, konkrétně do válkou zničeného Charkova. V rámci humanitární pomoci už Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP) odeslaly do Charkova čtyři další tramvaje a také autobusy a trolejbusy.
„Už v pondělí se nakládaly čtyři tramvaje a dnes se nakládá pět dalších tramvají. Celkem jde tedy o devět tramvají typu T3R-P, které jdou z Plzně na Ukrajinu. Zatím není jasné zda v budoucnu daruje PMDP na Ukrajinu ještě další své vyřazené vozy,“ informoval redakci Plzeňské Drbny mluvčí PMDP René Vávro. Z Plzně už loni zamířilo do druhého největšího ukrajinského města sedm vyřazených autobusů a dva trolejbusy. Během války na Ukrajině se ruským raketám podařilo v Charkově zasáhnout a zničit celou řadu tramvajových úseků. Zničena byla i jedna vozovna. Na mnoha místech se zatím ještě nepodařilo obnovit tramvajový provoz.
Plzeňské městské dopravní podniky průběžně obměňují svůj vozový park, teď pořizují nové velkokapacitní tramvaje typu 40 T, které vyrábí plzeňská společnost Škoda Transportation. Ty nabízí cestujícím 185 míst (z toho 64 k sezení). Délka vozu je 29 metrů. „Na základě toho se vyřazují staré tramvaje typu T3. Vzhledem k tomu, že na tramvaje čerpáme dotaci, tak ty vyřazené tramvaje nemůžeme dál provozovat a nemůžou se provozovat ani na území EU. To je podmínka té dotace z EU. Proto tramvaje můžeme darovat na Ukrajinu,“ vysvětlil už dříve mluvčí PMDP Vávro.
Stáří tramvají, které by měly směřovat na Ukrajinu je různé. „Průměrně se ale pohybuje okolo 40 let,“ doplnil Vávro. Zajímavostí je, že některé soupravy typu T3R.P. jezdily v Plzni téměř 48 let a jedná se tedy o vysoce spolehlivé a odolné tramvaje s dlouhou životností. Na svoji poslední jízdu vyjela tramvajová souprava typu T3R-P do plzeňských ulic loni v červnu.
V minulých letech se vyřazené vozy z PMDP prodávaly u nás různým soukromníkům za ceny, které se pohybovaly v řádech nižších desítek tisíc korun. Některé tyto vozy lze nyní vidět v mnoha koutech naší republiky například na zahradách u domů nebo na pozemcích u silnic, kde pro ně jejich majitelé mají různé využití.
Nové tramvaje 40 T, které nakupuje plzeňský dopravní podnik jsou nízkopodlažní s moderním informačním systémem a kamerami. Hlavní roli v interiéru hraje funkčnost a jednoduchost. Tramvaje jsou také plně klimatizované a odpovídají nejnovějším evropským normám. Například skelet čela vozidla je navržen tak, aby více chránil řidiče a cestující v případě kolizí a současně byl ohleduplný i k dalším účastníkům dopravy. Nové uspořádání stanoviště řidiče rovněž poskytuje lepší výhled pro řidiče a pohodlnější ergonomii řízení, uvádí výrobce ze Škody Transportation.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Něco někomu darovat naplňuje srdce obdarovávajícího pocitem radosti. Kdy se tím pocitem radosti budou moci potěšit také Ukrajinci poté, co naopak něco darují oni nám?
Tak snad mají na Ukrajině i stejně široké kolejnice na ty české tramvaje. A kolik lidí tam bude těmi tramvajemi jezdit,když musí být kvůli té válce bezpečnostně uzavřeni a nemohou ani do "práce"?!