Počasí dnes1 °C, zítra2 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Autobusoví dopravci na Plzeňsku: Vyšší daň z nafty nezdraží jízdné na linkách, podraží komerční přeprava

Zvýšení spotřební daně z nafty o 1,50 koruny na litr, které platí už od úterý, neovlivní ceny jízdného v linkových autobusech v Plzeňském kraji. Komerční přepravy se ale zdraží.

„S návratem výše spotřební daně na naftu na původní hodnotu se musíme vypořádat. Odhadujeme, že do konce roku kvůli tomu zaplatíme za naftu (v Plzeňském kraji) možná až o osm milionů korun víc," uvedl Jan Holub, mluvčí skupiny Arriva, která je s 317 autobusy a téměř čtyřmi stovkami řidičů největším provozovatelem pravidelné veřejné linkové dopravy v regionu. Ceny jízdného určuje podle Holuba objednavatel dopravy, rozhodnutí o případné úpravě cen jízdenek je tedy na něm.

Stejně reagovaly plzeňské ČSAD autobusy, druhý největší autobusový dopravce v regionu se 110 autobusy a 130 řidiči. „Pokud jezdíme pro kraje, města a obce v závazku veřejné služby, tak máme vždy vysoutěženou pevnou cenu za ujetý kilometr a ve smlouvách je vždy mechanizmus indexace pro nenadálý růst cen vstupů, typicky pohonných hmot, oproti období, kdy to bylo vysoutěženo," řekl Miroslav Slaný, mluvčí Z-Group bus ze skupiny Z-Group, která má v ČR asi 1000 autobusů a 1200 řidičů. Objednavatel dopravy pak firmám rozdíl zpětně doplatí, obvykle jednou ročně. „Způsobí nám to problémy v cash-flow, protože ten nárůst cen musíme zaplatit hned a proplaceno dostaneme až se zpožděním, takže nám to bude vázat finanční prostředky, které někde musíme zajistit," dodal Slaný.

V komerční dopravě, kde ČSAD jezdí na vlastní podnikatelské riziko a kraj nebo města je nedotují, jsou podle Slaného dvě možnosti, jak kompenzovat nárůsty ceny nafty. „Buď to zčásti absorbovat do svých marží, kde ale moc prostoru nemáme, nebo zdražit jízdné," uvedl.

Náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Čížek (STAN) řekl, že po zavedení vyšší daně jízdenky v linkových autobusech nikde v regionu nezdraží. Jízdné v autobusech a vlacích je výhradním příjmem kraje. Kraj zachová jeho současnou výši jak v autobusech, tak v osobních vlacích, minimálně do konce roku. Podle smluvního výpočtového vzorce dostane dopravce vyšší cenu za naftu doplacenou zpětně podle dat ČSÚ, tedy skutečných a světových cen. „Jízdného se to nedotkne a dopravce o rozdíl nepřijde. Dorovnáváme jim ho vždy v dalším roce ve vyúčtování," uvedl Pavel Čížek.

Novelu zákona o spotřebních daních, která sazbu zvyšuje na úroveň platnou do loňského června, podepsal v pátek prezident Petr Pavel. Podle odhadů může zdražit litr nafty o 1,80 Kč, protože zvýšením spotřební daně se zvedne část ceny připadající na DPH. Snížení sazby daně loni navrhla vláda kvůli tehdejším vysokým cenám, aby hlavně ulevila dopravcům, snížená sazba měla platit do konce letošního roku. Na původní úroveň se vrací o několik měsíců dřív. Vláda to zdůvodňuje hlavně zlevněním nafty a také snahou získat víc peněz do rozpočtu.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Pixabay.com

Štítky vyšší daň z nafty, zdražení nafty, autobusová doprava, autobusoví dopravci, zdražení jízdného

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Autobusoví dopravci na Plzeňsku: Vyšší daň z nafty nezdraží jízdné na linkách, podraží komerční přeprava  |  Doprava  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.