Obří polygon pro testování a certifikaci autonomních vozidel bez řidiče má do roku 2022 vzniknout u Stříbra na Tachovsku. V okrajové městské části Těchlovice ho připravuje za miliardy korun česká investiční skupina Accolade. Město projekt podporuje, ale chce konkrétnější specifikace staveb na ploše 465 hektarů, dohody s pozemkovým úřadem, životním prostředím, energetiky i se sousední obcí. Investor musí vypořádat spoustu legislativních podmínek, řekl dnes starosta Stříbra Martin Záhoř (ANO).
"Vnímáme to jako přínos," řekl Záhoř. "Musí vypořádat vynětí z orné půdy, dopady na životní prostředí, zasahuje tam ČEZ s hlavním vedením," dodal. Stříbro chce konkrétnější studii území s využitím jednotlivých ploch. "Jejich závazek vůči městu musí být jasně konkretizovaný ve smluvní dohodě. Chceme mít jistotu, že tam postaví to, co teď deklarují," podotkl.
Poté bude zastupitelstvo schvalovat změnu územního plánu. Součástí bude i dlouho připravovaný severní obchvat města. Stříbro požádá o podporu kraj i ministerstvo dopravy. "Počítají s dokončením v roce 2022. Jsou tak nadšení, že si myslí, že bude změna územního plánu do konce letošního roku," uvedl Záhoř. Na posledním jednání stanovil investor podíl zastavěné plochy i potřebu techniků. "Srovnávali to s okruhem ve Španělsku," dodal. Starosta se teď sejde s nejvyšším vedením Accolade.
Zkušební polygon pro autonomní auta bude podle Záhoře až 12 kilometrů dlouhý. Plocha je v katastru Stříbra, ale město vlastní necelou desetinu pozemků, za jejichž prodej by dostalo asi 68 milionů Kč. Hlavními majiteli jsou velcí vlastníci orné půdy. Na plochu už má investor smlouvy o smlouvách budoucích. Podle Záhoře ho vyjdou jen výkupy pozemků na víc než dvě miliardy korun.
Místní podle starosty záměr schvalují. "Pro ně je lepší představa, že za zeleným valem bude zatravněný a zalesněný polygon s rybníčky a kolem cyklostezka, než aby tam v budoucnu vznikly výrobní haly," uvedl. Stříbro se snaží nalákat technicky vzdělané lidi, teď například pozemky pro bydlení. "Musíme jim také udělat nějaké hřiště, kam budou jezdit sofistikované firmy s velkým know-how a bohaté, protože výzkum i testování autonomních aut je drahý," uvedl.
Investor se podle něj domlouvá se zákazníky, kteří by si okruh pronajímali. Polygon má přitáhnout špičku vývojářů aut z Evropy. "Práci tam najde řada vysokoškolských odborníků. Pro Stříbro i pro celou zemi je to výjimečná příležitost," řekl ředitel Accolade Milan Kratina. Vývoj aut, která se umí řídit sama, představuje podle něj možná nejnáročnější IT a strojírenský problém ve světě. Stříbro je blízko dálnice D5 a mezi hlavními evropskými automobilkami. Accolade, které na projektu spolupracuje s ČVUT, VUT Brno a institutem robotiky a kybernetiky, investuje do infrastruktury pro podnikání. V ČR a Polsku má za sebou 21 velkých projektů. Velké haly pronajímá také v Ostrově u Stříbra.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.