Jak to vlastně bude s avizovaným znovuotevřením části Americké třídy v centru Plzně pro individuální dopravu v nočních hodinách se zajímala opozice na jednání městského zastupitelstva. Někteří motoristé totiž po únorovém vyjádření vedení magistrátu už začali na Americkou třídu v nočních hodinách najíždět, aniž by to bylo povoleno.
Dotaz vznesl opoziční zastupitel a bývalý náměstek primátora pro oblast dopravy Michal Vozobule (TOP09). „Oznámili jste začátkem února, že se tím inkriminovaným úsekem bude projíždět v noci a že to je kompromisní řešení. Řada občanů nabrala ten dojem, že prakticky mohou v noci projíždět po Americké a zlepšovat tam bezpečnostní situaci tím, že tam budou těmi auty jezdit. To byl jeden z argumentů, který jste uvedli jako důvod, proč vrátit dopravu na Americkou třídu,“ konstatoval se Vozobule.
Podle slov opozičního zastupitele od zmíněného vyjádření mezitím proběhlo únorové i březnové zastupitelstvo. V dubnu žádné zastupitelstvo nebude. „Chci se tedy zeptat, kdy se dozvíme, jaký ten finální návrh je. Vzbudili jste u veřejnosti určitá očekávání, nějakým vyjádřením, které vypadá, že je to rozhodnutí. Ale ten materiál je ještě ve fázi projednání. Jakým způsobem počítáte s tím, že to, co jste tady slavnostně vyhlásili, bude uvedeno v praxi. Aby tedy bylo jasné, jakým způsobem a od kdy budou lidé moci v noci využívat Americkou třídu tak, jak vy plánujete?“ tázal se Vozobule.
Velmi struční odpovědi se mu dostalo od primátora. „Na vaši otázku, která trvala dvě minuty odpovím, že příští zastupitelstvo,“ řekl primátor Roman Zarzycký (ANO). O něco sdílnější byl pak jeho náměstek pro dopravu Aleš Tolar (STAN). „My jsme to prohlášení v únoru dali na dotaz novinářů, kteří vycítili nějaký náš programový nesoulad z doby předvolební. Oznámili jsme tedy ten záměr se dohodnout. Předložíme to nejbližšího zastupitelstva. V platnosti by to samotné opatření mělo být od 1. května,“ informoval Tolar.
Automobily by se potom mohly na Americkou vrátit jen v době po osmé hodině večerní až do páté ráno. Přes den bude platit zákaz, který trvá od srpna 2021. Na částečném otevření Americké třídy v přesně stanovené době se dohodli členové nové radniční koalice, tedy ANO, PRO Plzeň, Piráti a STAN při jednání o programovém prohlášení.
Před uzavřením části Americké třídy po ní denně projíždělo až 15 tisíc vozidel. Teď nemohou motoristé využívat úsek od Škroupovy po Resslovu ulici a v opačném směru od Goethovy po ulici V Šipce. Po Americké jezdí vedle MHD ještě cyklisté, složky IZS a zásobování. Velké množství motoristů bohužel zákaz vjezdu do části Americké třídy od začátku nedodržuje a děje se tak masivně i za bílého dne.
Na uzavřené Americké třídě bez osobních automobilů měl vzniknout městský bulvár, kde město plánovalo vysadit další stromy, po menších stavebních úpravách tam měl mimo jiné vzniknout nový prostor pro předzahrádky. Zklidnění provozu přineslo rychlejší a plynulejší průjezd vozů MHD, což přineslo dopravnímu podniku milionové úspory. Vozy MHD tam dříve popojížděly v nejhorších kolonách rychlostí 2,5 kilometru za hodinu už od křižovatky u hlavního nádraží a nabíraly zpoždění až 16 minut.
„Režim na Americké třídě byl tématem, na kterém se názory stran v naší koalici významně rozcházely. Proto si velmi vážím toho, že jsme se dokázali domluvit. Finální řešení vnímám pozitivně. Připravujeme k němu celou řadu dalších kroků, u kterých věřím, že potěší chodce i řidiče,“ uvedl už v únoru primátor Zarzycký.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Uzavření Americké třídy pro běžnou automobilovou dopravu je nesmyslné, protože velké počty automobilů zbytečně projíždějí okolními ulicemi ve snaze dostat se tam, kam potřebují. Že se přitom spálí o to větší množství pohonných hmot a vyprodukuje o to větší množství spalin kontaminujících ovzduší, to patrně zastáncům uzavření nevadí.