Omezení otevírací doby obchodů a zákaz prodeje v neděli bude mít podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáše Prouzy za následek zvýšení koncentrace lidí v obchodech v jiné dny. Potvrdily to podle něj zkušenosti zemí, které v minulosti opatření zavedly. Jako vhodnější se tak jeví naopak prodloužení otevírací doby, aby se počet lidí v obchodech lépe rozprostřel.
„Zákaz prodeje v neděli bude mít za následek zvýšení koncentrace zákazníků v prodejnách v sobotu, kdy se lidé budou chtít předzásobit, a také v pondělí, kdy budou zásoby doplňovat. Zbytečně tak zvyšuje riziko jak pro zákazníky, tak pro zaměstnance obchodů,“ říká Tomáš Prouza.
Před těmito dopady Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR vládu opakovaně varoval. „Věřím, že to ostatním ministrům tlumočil i Karel Havlíček, připomínky měl i NERV. Ale i přesto se vláda rozhodla pro sice nefunkční, ale o to líbivější řešení. Přitom tím zvyšuje rizika a lidem bere obživu,“ doplnil Prouza.
Příkladem může být například Polsko, kde se Lidl rozhodl v souvislosti s pandemií provozovat některé z obchodů v režimu 24/7. Podobně reaguje také řetězec Biedronka která zvyšuje počet prodejen, které jsou otevřeny nepřetržitě, na více než 400 v celém Polsku.
Česká vláda naopak v pondělí rozhodla, že maloobchodní prodejny budou muset být od středy do konce nouzového stavu zavřeny v neděli, další dny se do nich zákazníci nedostanou mezi 20:00 a 5:00 ráno. Nařízení se nevztahuje na čerpací stanice, lékárny nebo prodejny v místech zvýšené koncentrace cestujících, jako jsou letiště, železniční stanice nebo autobusová nádraží. Opatření se netýká prodejen ve zdravotnických zařízeních a restaurací, které budou moci jídlo prodávat prostřednictvím rozvozu.
Ministerstvo zdravotnictví podle Prouzy přitom opakovaně potvrdilo, že obchody nejsou zdrojem nákazy a nakupování patří mezi bezpečné aktivity. „Naprosto respektujeme snahu vlády k zamezení šíření onemocnění, ale je pro nás překvapením, že vláda volí kroky, které mohou mít opačný efekt,“ uzavřel Prouza.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.