Počasí dnes1 °C, zítra2 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Letadlo před 72 lety v rychlosti 180 km/h narazilo do továrního komína, stojí dodnes před bytovkami

Psal se srpen 1952 a z letiště Plzeň-Bory odstartoval nadporučík Zdeněk Kác. Usedl do kokpitu jednomístného stíhacího letounu Avie S-199. Jeho úkolem bylo prověřit chod motoru a celkové letecké vlastnosti. Jenže stroj táhl doleva a pár set metrů nad Plzní mu dokonce vysadil motor. Při pokusu o přistání mimo zástavbu narazil stroj do komína bývalé továrny "Goldscheidrovka" a zřítil se na její nádvoří. Pilot jako zázrakem přežil a do dnešních dnů se zachovaly i pozůstatky onoho komína.

Ke Goldscheidrovce (později Keramu, pozn. red.) chodívali dříve Plzeňané pro nepovedené květináče. Během války sloužil Němcům jako protiletecká hláska a byla tam i baterie Flaku. Dnes už areál vůbec nepřipomíná dobové fotografie. Něco se ale přeci jen zachovalo. Pozůstatky továrního komína. Ten se ovšem při letecké nehodě v srpnu 1952 změnil a přišel o třetinu své původní výšky.

Pavel Krejčí popsal bezmála 800 osudů havarovaných letadel na našem území. Stále je co objevovat, říká

Letos je to deset let, kdy začaly fungovat webové stránky Letecká badatelna. Během let tam postupně přibývaly příběhy a osudy pilotů, kteří se zřítili na našem území. Někdy šlo o nešťastnou shodu okolností, jindy o napínavé vzdušné souboje. Jeden...

 

„Letní měsíce se v padesátých letech tradičně vyznačovaly zvýšeným počtem leteckých mimořádných událostí spojených s intenzivním výcvikem. Nejinak tomu bylo i v srpnu 1952. Vinu na tom měla často nespolehlivá technika strojů, které vycházely ještě z německých konstrukcí. K nehodě, která jen zázrakem neskončila smrtí pilota, došlo v 11:30 dne 22. srpna v blízkosti letiště Plzeň- Bory,“ popisuje Pavel Krejčí na svém portálu Letecká badatelna, kde přibližuje osudy stovek havarovaných letadel na území ČR.

Motor vysadil 400 metrů nad Plzní

Zkušený pilot Zdeněk Kác usedl do stroje, který byl jen krátce před nehodou převzat od armádní týlové zálohy. Avie se měla účastnit leteckého dne. Zprvu přístroje ukazovaly běžné parametry, přesto pilot nebyl úplně spokojený. Podle jeho slov táhl letoun silně doleva, takže se skupinového letu rozhodně nemohl účastnit. Větší problémy ale měly teprve přijít.

„Po zařazení do levého okruhu náhle a bez varování vysadil motor. Pilot se v té době nacházel nad Plzní ve výšce asi 400 metrů a bylo mu jasné, že je v pěkném maléru. Namířil stroj přímo k letišti, zapnul palivové čerpadlo a ruční nastřikovací pumpou se snažil motor opět uvést do chodu,“ popisuje Krejčí dramatické okamžiky, které se odehrávaly v pilotní kabině.

Tvrdý náraz letadlo zcela zničil, zdroj: Pavel Krejčí / Vojenský ústřední archiv

Motor ale nenaskočil. S ubývající výškou bylo jasné, že na letiště už nedoletí a bude muset nouzově přistát v terénu a pokud možno mimo zástavbu. Připravil tedy letadlo na tvrdé přistání. Zasunul podvozek, odhodil kabinu, vypnul elektrickou síť i zapalování a zamířil k volné ploše před letištěm.

V roce 1863 založil Moritz Goldscheider továrnu na keramické zboží. Goldscheiderům ale patřila jen do roku 1892, kdy přešla pod Leopolda Lévita a poté Adély Rappové. I tak se název Goldscheiderovka zachoval až do dnešních dnů. Jmenuje se tak i ulice. Komín sloužil už za první světové války jako pozorovatelna. V meziválečném období z něj byla rozhledna.

„Přes mohutnou příď stroje ale během klouzavého letu neviděl, že má před sebou překážku - areál Goldscheidrovky.  Při rychlosti 180 km/h zachytil levým křídlem o starý nepoužívaný tovární komín. Letoun to prudce otočilo o 90 stupňů, zachytil se o střechu objektu a spadl na nádvoří fabriky,“ přibližuje Krejčí.

Letadlo bylo při dopadu kompletně zničeno. Pilot jako zázrakem přežil, utrpěl ale těžká zranění. Na objektu vznikla škoda bezmála tři miliony korun. Následné vyšetřování odhalilo, že motor vysadil následkem ukroucení náhonu na magneta. Za havárii tak mohla technická závada, kterou pilot ani technický personál nemohli předem odhalit.

Areál dnes už zaniklého Kerama je kompletně přestavěný. Zajímavostí je ale komín, do kterého Avie narazila. Přečkal totiž válku, leteckou nehodu i nedávnou výstavbu bytovek. Aktuálně je obehnán lešením a zjevně se pracuje na jeho zajištění, aby nepřišelo k úhoně žádné dítě, které si ve stínu komína bude hrát na prolézačkách.

Čtete také:

Hodnocení článku je 96 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Zuzana Duzbabova

Štítky letecká nehoda, historie, letecká badatelna, Goldscheidrovka, továrna na keramiku, tovární komín

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Letadlo před 72 lety v rychlosti 180 km/h narazilo do továrního komína, stojí dodnes před bytovkami  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.