Mohou současní designéři čerpat inspiraci z období normalizace? Na tuto otázku odpověděl projekt studentů ateliéru Grafický design a digitální média na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni. Mladí umělci měli za úkol propojit dekory porcelánových hrnků z 60. až 80. let 20. století se současnými trendy. Nejúspěšnější motivy z kolekce si dokonce vybrala porcelánka a zavedla je do výroby. Zajímavostí je, že jeden z nejúspěšnějších motivů navrhla umělá inteligence.
Studenti se v projektu Second Service aneb Co zbyde pod slupkou nostalgie? inspirovali dekory čtvrtlitrových porcelánových hrnků z období československého socialismu 60. až 80. let. „Tehdy šlo o běžnou sériovou produkci porcelánek, na níž se většinou nepodíleli profesionální grafičtí designéři. Studenti měli zjistit, jak dalece je přijatelné a funkčně využitelné čerpat inspiraci z estetiky normalizace," uvedl Martin Bečan z plzeňské Sutnarky.
Přístupy mladých designérů byly různé, nechybí v nich určitý kritický odstup vyjádřený dekonstruktivním designem ani návrhy vytvořené umělou inteligencí. U počátku projektu stáli také studující ateliéru Keramický design pod vedením Gabriela Vacha, kteří se věnovali designu samotných hrnků.
„Výsledné dekory sympaticky apelují naše city i emoce, myslím, že řada z nich je aktuálním designovým počinem a má velký potenciál oslovit i širší veřejnost. Už teď jsme se setkali s vřelým ohlasem i u výrobce tohoto sortimentu, firmy Český porcelán v Dubí,“ vysvětluje Ditta Jiřičková, vedoucí ateliéru Grafický design a digitální média.
Úterý, 21. listopadu 2023, 12:01
Edici Umělecká díla na známkách obohatily dva nové kousky. Jeden z nich je věnovaný uznávanému výtvarníkovi a plzeňskému rodákovi Ladislavu Sutnarovi. Předlohou pro známku byl jeho obraz Venuše s kloboukem. Sutnar je bezesporu jedna z největších...
Nejúspěšnější dekory z kolekce, kterou studenti a studentky vytvořili, byly počátkem prosince 2023 uvedeny do prodeje. Na výběru realizovaných motivů se díky hlasování mohla aktivně podílet i veřejnost, a to na letošním pražském mezinárodním festivalu designu Designblok v Praze.
„Přemýšleli jsme nad tím, jak ze sedmdesáti krásných dekorů vybrat ty nejlepší. Nakonec jsme nechali rozhodnout odbornou veřejnost. Každý návštěvník Designbloku mohl hlasovat pro nejlepší dekor a aktivně se tak podílet na výběru. Nejúspěšnější návrhy pak byly skutečně vybrány pro výrobu,“ doplnil předseda představenstva firmy Český porcelán Radek Horčička.
Z několika desítek návrhů vybrala veřejnost šestici dekorů od Valerie Kolářové, Kateřiny Masákové, Karolíny Pucholtové, Kristýny Blínové a Dominika Jágera. Motiv Inteligentní dekor Dominika Jágera vznikl ve spolupráci s umělou inteligencí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.