Svíčky a květiny se u železničního přejezdu ve Vejprnicích u Plzně objevovaly v posledních letech velmi často. V místě je velký provoz vlaků a jezdí tam i rychlíky do Německa. Na přejezdu bez závor už mnoho lidí zaplatilo životem, mezi nejtragičtější události patří střet osobního auta a vlaku, kdy zahynula celá posádka osobního vozu, dva muži a jedna žena. Na kolejích zemřelo i několik chodců. O závory usilovala obec deset let. Musela totiž čekat až dojde k modernizaci tratě, jenže ta se stále odsouvala.
Problematický přejezd se nachází v kopci ve směru příjezdu od Plzně do centra Vejprnic. „Bylo to tam docela komplikované s řadou nepříjemných kolizí a smrtelných nehod - naposledy nějaký muž bez domova, který tam šel pěšky a byl neslyšící," připomněl starosta Pavel Karpíšek (ODS). Závory se světelnou a zvukovou signalizací jsou již v provozu.
Stavba se dlouho odkládala, protože závory měly být až součástí modernizace tratě Plzeň - Domažlice, která se podle Karpíška také pořád odsouvá. „Stále jsme se vyjadřovali k projektu, ale pak jsme řekli, ať udělají ty závory nejdřív, že už je to neúnosné," zdůraznil starosta. Správa železnic argumentovala připravovanou modernizací koridoru i nákladností samostatné stavby.
V místě se stala řada smrtelných nehod. V lednu 2017 vjelo osobní auto přímo před projíždějící vlak. „Na místě vyhasly tři lidské životy, dva okamžitě, u třetího jsme se pokoušeli o zázrak, ale resuscitace bohužel nebyla úspěšná,“ uvedl tehdejší mluvčí krajské záchranky Martin Brejcha. Drážní inspekce ještě téhož roku vydala zprávu z vyšetřování a připomněla, že se právě na tomto přejezdu stávají až moc často těžké nehody. „Drážní inspekce proto navrhuje zahájit s provozovatelem dráhy jednání o změně způsobu zabezpečení tohoto železničního přejezdu, tedy doplnění zabezpečovacího zařízení závorami," navrhli inspektoři v závěrečné zprávě. Nic se ale stále nedělo.
Bourali tam ale také místní, kteří vyjížděli z ulice těsně nad přejezdem. Při výjezdu z ní vyhlíželi, zda nejedou auta po hlavní silnici z kopce nad hřištěm, ale hned po odbočení už byli na trati. „Mluvili jsme o tom deset let. Ale poslední tři čtyři roky, jak bylo jasné, že se modernizace posouvá, tak jsme to tlačili. Na místě byl před rokem i ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který závory slíbil. A do roka a do dne byly," uvedl.
Závory jsou z obou stran kolejí rozdělené na dvě části. Jedny jsou přes oba pruhy silnice, druhé kratší pro chodce, pod nimiž je plastová mříž zabraňující podlézání. Obec se na investici za několik milionů korun nepodílela. Příprava a instalace trvaly pět dnů. Po tu dobu byla odpojena zvuková výstraha a všechny vlaky v místě musely ve dne v noci při průjezdu výstražně troubit.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.