Počasí dnes25 °C, zítra24 °C
Neděle 28. dubna 2024  |  Svátek má Vlastislav
Bez reklam

Ohyzdnost, říkají lidé k obří reklamní obrazovce v centru města

, aktualizováno 18. srpna 2023, 21:01

Ukázka vizuálního smogu v praxi, tak to vypadá už několik let v sadech Pětatřicátníků v centru Plzně. Lokalitu kromě obřích plachet na domech, billboardů a polepených laviček, doplňují i dvě LED obrazovky. Jedna z nich se ale před nedávnem viditelně rozrostla. Povolil to stavební úřad centrálního městského obvodu, který ovšem postupuje podle zákona. Regulaci reklamních ploch by totiž muselo vydat samotné město, které ale omezuje reklamní plochy pouze v historickém jádru města. Jaký na to máte názor? Hlasujte v anketě pod článkem.

„To je skutečně obludná obrazovka. Sady Pětatřicátníků vypadají jako ještě větší lunapark. Velká škoda, jak se v Plzni zachází s veřejným prostorem,“ komentoval reklamní plochu Plzeňan Luděk Č. „Jestli existuje učebnice vizuálního smogu, tak je tam zcela stoprocentně fotka sadů Pětatřicátníků. Velkoplošné obrazovky, velkoplošné bannery přes domy a tak dále. Je to hnus,“ konstatuje Jan T. Shodně mluví i další lidé a ptají se, jak vůbec mohlo město tohle dopustit. Odpovědí se dožadovali přímo z nejvyšších míst.

V roce 2020 představilo město Manuál označování provozoven. Zároveň přislíbilo, že bude proti vizuálnímu smogu bojovat a z ulic zmizí například reklamní lavičky nebo plakátky na lampách.

„Vše jsem si ověřil a toto bylo povoleno stavebním úřadem na ÚMO 3. Tedy přenesený výkon státní správy, nikoliv magistrát. Pro větší detail se prosím obraťte na tento úřad,“ odpověděil jim stručně primátor Plzně Roman Zarzycký (ANO) prostřednictvím sociálních sítí.

Obrazovka patří firmě Euronova Group a podle jejího majitele se touto obrazovkou Plzeň řadí po bok měst jako je Milán či Londýn. „Snahy některých aktivistů udělat z českých měst muzea či skanzeny nesdílím. Reklama do města patří a je zcela v souladu se stavebními zákony,“ sdělil majitel společnosti Radek Novák pro Českou televizi.  

Podle třetího obvodu by ale regulaci reklamních ploch muselo vydat právě město Plzeň. To sice reguluje reklamní plochy v historickém jádru, sady Pětatřicátníků jsou ale již mimo toto území. „Jinak záleží pouze na majiteli daného objektu a jeho sousedech, zda reklamní plochu na svém domu povolí. Co se týká velké obrazovky, byla v sadech Pětatřicátníků již dlouho. Nyní byly pouze přidané světelné moduly a došlo ke zvětšení této plochy, samozřejmě podle právních předpisů,“ upřesnila mluvčí Trojky Michaela Adámková. Jedinou regulací je určitá doba povolení reklamních objektů, a to na tři roky. Pak musí být podána nová žádost o prodloužení.

Kde je vyhláška na regulaci velkoplošné reklamy? To je otázka, kterou si kladou například autoři výzvy Plzeň má na víc, za níž stojí sociologové, architekti i pořadatelé kulturních akcí, jejichž poznatky shromažďuje spolek Pěstuj prostor. „Existuje na to jednoduché řešení, které již používají města jako Ostrava, Znojmo, Třebíč a Žďár nad Sázavou a další. Všechna tato města mají vyhlášku na regulaci velkoplošné reklamy v centru města. Dle vyjádření občanů Plzně se domníváme, že venkovní reklamu negativně skutečně vnímá spousta lidí a žádáme pana primátora, aby učinil kroky pro schválení této vyhlášky,“ píší.

Snaha o prosazení takovéto vyhlášky tu nicméně už byla. První návrhy se začaly objevovat už v roce 2015 s tím, že do konce následujícího roku už vstoupí v platnost. To se ale nikdy nestalo. „O regulaci reklamy prostřednictvím vyhlášky či nařízení se začal pokoušet už před pár lety tehdejší technický náměstek primátora. Pokud se nemýlím, tak neuspěl a vzdal svoji snahu po konzultaci s právníky. Podle platných zákonů prý lze regulovat reklamu pouze v památkové zóně. Reklamní nosiče na soukromých domech povoluje místně příslušný stavebním úřad, který je součástí každého ÚMO,“ vysvětloval v diskusi radní Petr Náhlík (STAN).

Podle jeho slov mohou obvody proti nevkusným reklamám bojovat například vypovězením nájemní smlouvy na reklamní nosiče, které stojí na pozemcích ve vlastnictví města. „Příkladem by mohl jít MO Plzeň 3 a zlikvidovat - jako první vlaštovku - tento ohyzdný BigBoard v sadech Pětatřicátníků, těsně za hranicí památkové zóny,“ poradil kolegům.

Petr Náhlík podotkl, že by centrální obvod mohl vypovědět nájemní smlouvu například na tuto reklamní plochu, foto: Petr Náhlík

Na problematiku s přehnaným množství reklam upozorňuje také iniciativa Vizuální smog v Plzni, podle níž velkoformátová outdoorová reklama negativně přetváří veřejný prostor a pro občany je pak nepřehledný. „Je prokázáno, že zahlcení informacemi poškozuje lidskou psychiku. Podvědomě nebo i vědomě nemůžeme přestat číst nápisy, což vede k mentální únavě. Zahlcení veřejného prostoru outdoorovou reklamou snižuje naše estetické nároky. Velkoformátová reklama často necitelně zasahuje do architektury, čímž ji znehodnocuje. Tím se také ničí kulturně-historické hodnoty městského prostředí.  Světelné obrazovky narušují svým umělým světlem spánek občanů tak, že jim svítí do bytů – to má vliv na kvalitu jejich spánku,“ stojí ve výčtu negativ na facebookovém profilu zmíněné iniciativy.

Stavební úřad postupuje při povolování reklam podle stavebního zákona. To znamená, že malé plochy do 0,6 metrů čtverečních nemusí mít žádné povolení, záleží pouze na majiteli objektu, větší plochy pak už schvalování podléhají. Plochy do osmi metrů čtverečních vyžadují umístění územním souhlasem, nad osm metrů čtvereční se již jedná o stavbu pro reklamu. Tyto objekty mají předepsanou projektovou dokumentaci a potřebují souhlas s umístěním a povolení provedení. Stavební úřad zde ale pouze hodnotí, jestli je projektová dokumentace v pořádku a zda majitel objektu a jeho sousedé se stavbou souhlasí. Textilní reklamy nejsou stavbou a mimo souhlas majitele domu nemusí mít žádné povolení od stavebního úřadu.

Jaký je váš názor na velkoplošnou reklamní LED obrazovku?

Celkem hlasovalo642 čtenářů

Hodnocení článku je 96 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Zuzana Duzbabova

Štítky velkoformátová reklama, velkoplošná reklama, LED obrazovka, Sady Pětatřicátníků, vizuální smog, stavební úřad, MO Plzeň 3

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Karel Poláček

Kdo je majitelem objektu, na němž je ta ohyzdná velkoplošná reklama umístěna? Ten dovolil její instalaci. Pro něho je to jen příležitost, jak si vylepšit "cash-flow". A peníze, jak známo, nesmrdí. Non olet, jak říkali staří latiníci.

Čtvrtek, 17. srpna 2023, 08:59Odpovědět

Ohyzdnost, říkají lidé k obří reklamní obrazovce v centru města  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.