Ministr průmyslu a obchodu Jozef Sílkela (STAN) nabídl starostům obcí v okolí záložního armádního letiště Líně založení společného podniku, který by měl vliv na budoucí rozvoj a chod strategického podnikatelského parku (SPP). Ten tam chce vybudovat stát, přičemž hlavním investorem má být Volkswagen. Podle plánů německé automobilky by tam mohla vzniknout továrna na výrobu baterií do elektromobilů, takzvaná gigafactory. Zaujímat by měla plochu 130 hektarů. O tom, co bude na zbylé ploše by mohly rozhodovat právě obce spolu se státem. Síkela rovněž potvrdil, že se Letecká záchranná služba bude stěhovat. Kam? To ještě není jisté.
Podle ministra by byl společný podnik v rámci České republiky naprosto unikátním projektem. Podobný model funguje například ve Švédsku, podotkl. „Kromě změn zásad územního rozvoje a budoucího smluvního zajištění splnění dalších požadavků obcí tento podnik a jeho fungování jednoznačně ukotví změny, které v rámci projektu proběhly v návaznosti na podněty obcí a ty si budou moci jejich dodržení pohlídat,“ popisuje Jozef Síkela. Na společném setkání uvedl, že si dovede představit, že by zástupci obcí získali například místa v dozorčí radě SPP.
Starostové tento krok vítají. „Vážíme si gesta, že stát slíbil zásadně zmenšit průmyslovou zónu kolem letiště, i když se Volkswagen pro tuto lokalitu nerozhodne. Je to veledůležitý signál, že naše obavy bere stát vážně. Stejně tak jsme rádi za nabídku neprůstřelné záruky toho, že budeme moci ovlivnit množství a skladbu zaměstnanců v zóně. Pokud se tento návrh ukáže jako životaschopný, budou zajištěny dva naše zásadní požadavky,“ uvedl po jednání starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany).
Úterý, 25. dubna 2023, 09:29
Stát spolu s Plzeňským krajem a obcemi připravuje stavbu desetikilometrové přeložky silnice druhé třídy II/180. Jde o investici minimálně za stovky milionů korun související se stavbou továrny na baterie do elektromobilů, kterou zvažuje vybudovat...
Jeho obavy pramenily hlavně z velikosti průmyslové zóny, která podle původních plánů měla zahrnovat plochu 700 hektarů. Podle příslibu Síkely se má SPP rozkládat na 200hektarové ploše. Na dalších 80 hektarech by byly veřejné související stavby jako rozvodna, transformovna, čistička a další.
„Další náš požadavek je limit 5000 zaměstnanců, což může být až o 45 000 méně, než hrozí dnes. To jsou dva skokové pokroky, krůček po krůčku budeme usilovat o záruky všech dalších věcí,“ podotkl Sobotka. Zmenšení SPP potvrdí aktualizované zásady územního rozvoje Plzeňského kraje, které se zpracovávají na žádost ministerstva a v prosinci je má kraj schvalovat.
Sobota, 4. února 2023, 16:20
Tisíce lidí přišly na Den otevřených hangárů, který se v sobotu uskutečnil na záložním vojenském letišti v Líních u Plzně. Mohli si prohlédnout historickou i současnou leteckou techniku a zároveň podpořit zachování letiště, kde koncern Volkswagen...
Do prosince bude podle Síkely uzavřena finální dohoda mezi ČR a VW. „Máme stanovené termíny, něco proběhne příští týden. Máme dohodu, že všechny projektové věci začnou běžet, až bude toto finální rozhodnutí," řekl.
„Nyní budeme s obcemi vyjednávat o konečné podobě tohoto podniku, o rozdělení pravomocí a dalších detailech. Uvědomujeme si ale, že jeho vznik je během na dlouhou trať a bereme v potaz, že obce od nás budou potřebovat záruky o dojednaných změnách co nejdříve," popisuje Petr Očko, který je pověřený řízením agentury CzechInvest a dodává: „Ty bychom jim rádi poskytli prostřednictvím smluv, které budou zahrnovat dohody o vybudování potřebné dopravní infrastruktury, o splnění požadavků obcí včetně prvních investičních projektů v oblasti sociální infrastruktury či o založení společného podniku,“ dodal.
Ohledně Letecké záchranné služby, která lítá z Líní a obsluhuje dva kraje, se vedou dlouhé debaty. Vláda ještě donedávna tvrdila, že stanoviště letecké záchranky na místě zůstane. Začátkem dubna dokonce Plzeňský kraj jednal se zdravotníky, hasiči a policií o tom, že by na letišti vznikla společná budova složek integrovaného záchranného systému. O pár dní později bylo zas vše jinak. Ministr zdravotnictví Vlastimil Válek (TOP 09) před pár dny totiž potvrdil, že pokud v Líních vznikne gigafactory, budou se muset záchranáři přestěhovat.
Ministr Síkela na návštěvě Plzeňského kraje taktéž uvedl, že se posuzují varianty náhradních letišť pro leteckou záchrannou službu a civilní piloty, letouny a aviatické školy, které jsou dnes v Líních. „Prověřujeme ve studii proveditelnosti několik lokalit. Je tam Chotěšov a Dobřany, museli bychom to projednat s vlastníky pozemků. Bude se muset najít provozovatel toho civilního letiště, ale máme předběžnou dohodu, že by to mohl být kraj. Může to být i komerční subjekt pověřený krajem," informoval Síkela. Lokalita u Chotěšova se ale podle našich informací netýká území obce ani stávajícího menšího letiště. V Dobřanech by mohlo náhradní letiště vzniknout na skládkce Vysoká, kde před sto lety letiště skutečně existovalo.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Tvrdošíjnost, s níž je hájen nápad vybudovat onu gigafactory zrovna na místě stávajícího letiště v Líních, které má být s mnohamiliardovým nákladem zlikvidováno, je pozoruhodná. Pozoruhodné je také to, do jakých souvisejících vedlejších investic by současně vláda chtěla "vrazit" spoustu peněz. Místo Líní by prý při stavbě gigafactory mohlo být nové letiště v Dobřanech či Chotěšově. Člověka ovšem napadá, proč by nemohlo letiště zůstat tam, kde je, a gigafactory by se vybudovala v Dobřanech či v Chotěšově. Je snad pod povrchem letiště v Líních ukryt nějaký zlatý poklad, jehož se budoucí provozovatel gigafactory hodlá zmocnit?