Plzeňští zastupitelé nadále odmítají zvažovanou stavbu továrny na výrobu baterií do automobilů, kterou zvažuje německý gigant Volkswagen (VW) na záložním armádním letišti v Líní u Plzně. Dopad, který by stavba měla na západočeskou metropoli, vyčíslilo město na 12 miliard korun, přičemž jen náklady na dopravní projekty se podle odhadů pohybují okolo zhruba čtyř miliard.
„Pro nás dál platí, že gigafactory není projekt vhodný pro náš region. Je evidentní, že je nepřipravený a Vláda ČR ho chce prosadit na sílu. Ještě před pár týdny platilo, že se Volkswagen do konce března rozhodne, zda fabriku v Česku vůbec chce. Teď se z médií dozvídáme, že Volkswagen rozhodne v červnu. Příprava takto rozsáhlé investice salámovou metodou je pro nás nepřijatelná. Tím spíše chceme být připraveni na všechny možné scénáře, a proto jsme také analyzovali dopady gigafactory na naše město,“ vysvětluje primátor Roman Zarzycký (ANO).
Dopad gigafactory na západočeskou metropoli představitelé Plzně vyčíslili na 12 miliard korun. „Podle naší analýzy by byl dopad gigafactory do regionu zásadní a představoval by nutná kompenzační opatření v hodnotě zhruba dvanácti miliard korun. Významně by ovlivnil oblast infrastruktury a podstatně by zvýšil nároky na občanskou vybavenost a služby,“ upřesnil technický náměstek primátora Pavel Bosák (Piráti).
Čtvrtek, 2. března 2023, 09:05
Spolek Za klidný život v Nové Vsi, se chce účastnit všech řízení ke stavbě továrny na výrobu baterií do elektromobilů, kterou zvažuje koncern Volkswagen (VW) na záložním armádním letišti Líně u Plzně. Vláda se ke stavbě staví kladně. Spolek chce...
Seznam kompenzačních opatření již předali příslušným ministrům na únorovém jednání. Současně předali vládě také seznam nezbytných projektů, pokud by i přes nesouhlas města výstavbu prosadila.
„Se všemi dotčenými obcemi o projektu intenzivně jednáme a podařilo se nám dosáhnout mnoha ústupků v jejich prospěch ze strany investora. Jednání o přiměřených požadavcích budou pokračovat," reagoval mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu Vojtěch Srnka.
Případný vznik gigafactory by podle náměstka pro dopravu Aleše Tolara (STAN) přinesl také vyšší zátěž na komunikace uvnitř samotné Plzně. Další kapitolou je pak samotná veřejná doprava. „Nutné by například bylo vybudovat nové napojení Líní na Plzeň trasou pro dobíjecí trolejbusy i novou komunikaci z Valchy na Borská pole. Rovněž by se zvýšila potřeba již tak žádaných investic do zkapacitnění křižovatek ve městě, například U Makra, na Belánce nebo zkapacitnit propojení Slovan s Bory rozšířením komunikace v Samaritské ulici s mimoúrovňovým křížením přes železnici,“ vyjmenovává Tolar některé z potřebných investic.
Celkové náklady na dopravní projekty Plzeň odhadla na 3,96 miliardy korun. Město vyčíslilo i náklady do vodohospodářské infrastruktury, a to na 1,31 miliardy korun.
Sobota, 4. února 2023, 16:20
Tisíce lidí přišly na Den otevřených hangárů, který se v sobotu uskutečnil na záložním vojenském letišti v Líních u Plzně. Mohli si prohlédnout historickou i současnou leteckou techniku a zároveň podpořit zachování letiště, kde koncern Volkswagen...
S výstavbou gigafactory by bylo nutné řešit i další aspekty, jako je ubytování pracovníků, kapacita škol a školek, posílení bezpečnosti i dostupnost lékařské péče. Musela by se například postavit nová školka a škola, vybudovat zhruba 2000 bytů, zajistit zdravotní středisko, postavit novou služebnu městské policie a další.
Otázkou je také dopad na životní prostředí. Zde odhadl radnice náklady na 121 milionu korun. Od věci by nebyly ani investice do rozvoje inovativních firem nebo podpora start-upů, aby měla Plzeň i další přidanou hodnotu.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Nezbývá než citovat citát ze Švejka, který je napsán na venkovní zdi restaurace U Švejka v Plzni na Borech: To se nám to hoduje, když nám lidi pučujou. V tomto případě je třeba citát jen lehce pozměnit: To se nám to investuje, když o prachy obereme lidi, například zkrácením valorizace penzí.