Jaký je postoj Rady města Plzně k projektu gigafactory a jaké konkrétní chcete podnikat kroky, aby u nás tento projekt nevznikl? To byly otázky, které zaznívaly na bouřlivém jednání městského zastupitelstva. Zatímco opozice se dožadovala odpovědí, vedení kraje v čele s primátorem Romanem Zarzyckým (ANO) stále odpovídalo, že počká na vyjádření investora a na výsledky dopadové studie, kterou má zhotovit Plzeňský kraj.
„Zastupitelstvo města Plzně uložilo Radě města Plzně, aby informovala vládu České republiky a veřejně proklamovala, že na základě aktuálních a dostupných informací město Plzeň nesouhlasí se závěry usnesení vlády a nepodporuje výstavbu takzvané gigafactory v lokalitě Líně na Plzeňsku. Dále také zastupitelé uložili Radě města Plzně, aby činila veškeré kroky k získání relevantních informací k projektu gigafactory,“ to je usnesení pro které hlasovali zastupitelé z ANO, STAN, Pirátů, PRO Plzeň a SPD.
Pro tento návrh nehlasovali zástupci koalice Spolu, kteří kromě nesouhlasu s výstavbou továrny požadovali, aby usnesení obsahovalo i bod, že Rada města Plzně učiní všechny možné kroky, které zabrání výstavbě gigafactory v Líních u Plzně.
„Dlouho hledali výmluvy a nakonec koalice navrhla, že Rada města Plzně pošle dopis a bude sbírat informace. Good job," takto okomentoval výsledek mnohahodinové debaty například Radoslav Škarda (TOP 09). „Přijaté usnesení považujeme za plytké a alibistické, neboť se v něm vedení města zříká odpovědnosti učinit všechny nezbytné kroky, které zabrání realizaci výstavby gigafactory v Líních,“ reagoval předseda koaličního klubu SPOLU David Šlouf (ODS).
Podle jeho slov by město mělo oficiálně zaujmout postoj k celé situaci a připravit si také záložní plán pro případ, že se nakonec Volkswagen opravdu rozhodne pro stavbu gigafactory na našem území.
„Já jsem od vás slyšel jen jednu jedinou věc a ta se jmenovala: My držíme v rukou vodu a přes vodárnu je tam nepustíme. Pak jsem se v médiích dočetl, že mají další dvě záložní řešení. Já bych byl rád, kdybyste měli i plán B. Nemyslím si, že je nejlepším plánem vyčkávat, jak to dopadne. Měli byste se na to připravit a pro město vyjednat maximální možné bonusy,“ upozornil Šlouf.
Podle náměstka Pavla Bosáka (Piráti) už se technický úřad města věci věnuje. „Jakákoli naše úvaha o kompenzačních opatřeních se bude opírat o konkrétní znalost dat, která by nám mohl poskytnout jen vláda nebo investor," řekl.
„Rozhodnutí budeme činit v době, kdy vláda rozhodne, Volkswagen se vyjádří, že to zde chce a bude hotová dopadová studie, kterou zhotoví Plzeňský kraj. Až se budeme muset vyjadřovat, tak se k tomu vyjádří Vodárna Plzeň a pokud se ukáže, že bude nutné dodávat vodu, tak k tomu zaujmeme nějaký postoj. Teď nemusíme žádnou pozici zastávat, protože dotčené území se ukáže až po zhotovení dopadové studie,“ opakoval primátor Roman Zarzycký na jednání zastupitelstva.
Úterý, 22. listopadu 2022, 11:15
Radní Plzeňského kraje měli na svém jednání schválit veřejnou zakázku na studii dopadů zvažované továrny na výrobu baterií do elektromobilů. Jaké bude mít stavba vliv na život v okolních obcích, dopravu nebo životní prostředí? Na to se odpovědí jen...
Plzeň vlastní zhruba 15 procent plochy, kterou má zaujímat průmyslový park. V případě stavby gigafactory ale zdaleka nejde jen o využití pozemků. Dopady to bude mít na blízké obce i samotnou Plzeň.
Na zářijovém setkání s novináři byli přítomní zástupci automobilky, kteří projekt pro Volkswagen připravují. Uvedli, že předpokládají, že zaměstnanci budou dojíždět do Líní právě ze západočeské metropole. „Domnívám se, že více než polovina těch zaměstnanců bude ve statutárním městě. Je to čistě můj osobní odhad. Bude důležité se zaměřit na to, jak moc bude možné pracovat s MHD, jestli bude například možné prodloužit linku, aby zajížděla až k továrně a podobně. Rozhodně je to téma k diskuzi,“ zaznělo na schůzce ze strany automobilky.
Debata se stočila i směrem k dosavadnímu postoji města Plzně. Podle opozičních zastupitelů se město nijak zvlášť nevymezuje. „Není možné, aby se primátor choval pouze jako aktivista, který si dá na Facebook, že gigafactory nechce, ale je třeba aby jednal jako zvolený zastupitel s odpovědností řádného hospodáře. Není na co čekat. Je třeba podniknout jasné kroky, jak ochránit občany a infrastrukturu Plzně, v případě, že továrna v Líních vznikne,“ apeluje Petr Suchý (TOP 09).
Rýpnutí si nedopustil ani mistr kultury Martin Baxa (ODS), který byl přítomný jednání zástupců kraje, města a vlády. Za město tam byl jako člen pracovní skupiny náměstek primátora Pavel Bosák.
„Zástupci kraje měli konkrétní připomínky z oblasti dopravy, bezpečnosti i zaměstnanosti. Premiér a posléze i ministr Stanjura se ptali pana náměstka Bosáka, jaké je stanovisko města k projektu a jaké výhrady vůči němu má. Na to pan náměstek odpověděl: Před volbami jsme lidem říkali, že projekt nechceme, tak po volbách v tom bude pokračovat. Když byl požádán, aby toto tvrzení upřesnil, tak uvedl, že se potkává s občany a potkal paní s kočárkem, co řekla, že je proti. Já proti tomu nic nemám. Je to vaše věc, jak se prezentujete. Ale když jste byl dotázán jako představitel města Plzně a pan premiér, členové vlády, včetně předsedy vládní koaliční strany jejíž jste členem, se od vás nedozvěděli nic,“ popisoval Baxa.
Úterý, 15. listopadu 2022, 18:25
Davy lidí z celé republiky dnes přijely podpořit plzeňské piloty, kteří se snaží bojovat za záchranu unikátního letiště. To by mělo ustoupit továrně Volkswagenu, jež by tam chtěla vyrábět komponenty do baterií pro elektroauta. Protest svolal Český...
„Na jednání jsme jel s tím, že jsem o projektu měl informace pouze z médií a z jedné krátké prezentace. Mé stanovisko bylo jednoduché. Vedení Plzně nemůže podpořit tento projekt, protože o něm nemá žádné detailní informace. Pan Stanjura se ptal na můj osobní názor, já v té lokalitě bydlím, setkám se s lidmi a dospěl jsem k závěru, že já osobně tento projekt nepodporuji. A to jsem řekl,“ reagoval Bosák.
Kromě stanoviska samotného vedení města došlo i na osobní útoky. Primátor se například opakovaně dotazoval, jak hlasoval Martin Baxa jakožto člen vlády a čí zájmy zastupuje. Odpovědi se nedočkal. „Jeden z podkladových materiálů při rozhodování o záměru gigafactory bylo také stanovisko Plzeňského kraje, které bylo bez připomínek a v jehož koalici se nachází všechny koaliční strany jako tady na městě. Koaliční strany nebyly proti a ještě navrhovaly, aby ve Lhotě bylo sídliště pro celou gigafactory,“ připomněl Michal Vozobule (TOP09) dokumenty zaslané krajským úřadem v době, kdy Roman Zarzycký ještě zastával na kraji funkci ekonomického náměstka. Zástupci automobilky po dotazech novinářů popřeli, že by stavba ubytovny byl jejich nápad.
Případná výstavba gigafactory na 185 hektarech by mohla začít ve třetím čtvrtletí roku 2024 a továrna by mohla vyrábět v roce 2027. Počítá se s postupným vytvořením více než 4000 kvalifikovaných pracovních míst, uvedl to člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. Hodnota továrny má být 120 miliard korun. Proti výstavbě fabriky se staví obyvatelé okolních obcí, piloti, provozovatelé leteckých škol i dalších firem působících na letišti, kteří na ploše už dvakrát ve velkém protestovali.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.