pátek 2. prosince 2022 Blanka

O průmyslové zóně na letišti v Líních bude rozhodovat státní podnik Diamo, kraj je mimo hru

Na záložním armádním letišti v Líních u Plzně panuje čilý provoz, ohrozit jej ale může plánovaná průmyslová zóna, jejíž součástí by měla mít diskutovaná továrna na výrobu baterií do elektroaut. Drtivá většina pozemků patří ministerstvu obrany, které jej mělo podle původního plánu převést na Plzeňský kraj, jenž by zónu spravoval. Teď je všechno jinak a role koordinátora se ujme státní podnik Diamo.

Volkswagen by měl o lokalitě pro svou továrnu na výrobu baterií do elektroaut rozhodnout mezi Českem, Maďarskem a Polskem do konce letošního roku. To ale znamená, že v listopadu by měl od české strany získat garantovaný příslib vyřešení nezbytných podmínek. Mezi ty patří změna územního plánu, vybudování zdrojů vody a energie nebo silničního přivaděče.

Zónu, kde zatím funguje záložní armádní letiště se silným neveřejným provozem, nakonec kraj nebude spravovat ani koordinovat. Stát si vyhodnotil, že je pro něj efektivnější, aby to dělala jeho firma Diamo, informoval plzeňský hejtman Rudolf Špoták (Piráti).

„Pokud by měl plochu dostat do správy Plzeňský kraj, tak to bude trvat několik měsíců. Armáda by musela říct, že letiště nechce, převzal by ho Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, který by to musel vyhlásit, muselo by to viset na úřední desce, takže třeba devět deset měsíců by to trvalo," vysvětloval hejtman aktuální situaci.

Petr Fiala: Gigafactory je projekt zásadního významu, projevujeme maximální úsilí, abychom ho získali

Jako obrovskou příležitost označil premiér Petr Fiala (ODS) stavbu gigafactory v Líních u Plzně. Volkswagen se má definitivně rozhodnout do konce roku. Předseda vlády rovněž uvedl, že se sešel se zástupci Plzeňského kraje a města Plzně. Prvním...

 

Podle něj navíc kraj řekl, že by celou zhruba 400 hektarovou plochu letiště nepřevzal do správy do doby, než budou hotové studie dopadů a právní analýzy veřejné podpory. Tedy dotací pro zónu, jejíž přípravu chce stát různými programy podpořit devíti miliardami korun.

Ještě v srpnu se ale hovořilo o tom, že hlavním koordinátorem bude ministerstvo průmyslu a obchodu, které by na základě usnesení vlády převedlo pozemky ministerstva obrany na Plzeňský kraj. „Pokud se tak vláda rozhodla a pokud dostaneme ten úkol, jsme připraveni ho plnit na 110 procent,“ tvrdil tehdy rozhodně Špoták. Teď mluví jinak a je nakonec rád, že případná rizika nepadnou na kraj, ale rovnou na stát.

„Stát se rozhodl, že je pro něj efektivnější, že riziko vezme na sebe a dá to státní firmě Diamo. Protože třeba, kdyby z právní analýzy vyšlo, že tam veřejná podpora nemůže být, tak by tu ztrátu, třeba dvě tři miliardy, musel platit Plzeňský kraj. A to já na kraj nevezmu," řekl Špoták.

Studie dopadů by mohla být koncem ledna 2023

Rada Plzeňského kraje by měla dnes vyhlásit veřejnou zakázku na studii dopadů zóny na region. Výběr zpracovatele by se mohl povést do konce ledna a studie by mohla být hotová v polovině příštího roku, musí se projednat s obcemi.

FOTO: Stovky lidí přišly podpořit piloty z Líní, odmítají likvidaci unikátního letiště kvůli stavbě gigafactory

Davy lidí z celé republiky dnes přijely podpořit plzeňské piloty, kteří se snaží bojovat za záchranu unikátního letiště. To by mělo ustoupit továrně Volkswagenu, jež by tam chtěla vyrábět komponenty do baterií pro elektroauta. Protest svolal...

 

„Nejde o to, co potřebujeme ke stavbě zóny. Tu se stát rozhodl, že chce. Ale my potřebujeme vědět, pokud ta zóna vznikne, jaké dopady bude mít," uvedl Špoták. Proto je podle něj důležité, že ji nechá zpracovat kraj. Studie by měla odpovědět třeba i na to, nakolik se po natažení drátů vysokého napětí sníží ceny nemovitostí v okruhu dvou kilometrů od nich. „To by se muselo nějak kompenzovat," podotkl.

Termín druhého jednání pracovní skupiny na ministerstvu průmyslu (MPO) podle hejtmana zatím ani po měsíci od úvodní schůzky stanovený není. Špoták sice požádal o její svolání ještě do konce listopadu, ale domnívá se, že se sejde až v lednu. „Protože budeme čekat do konce roku na vyjádření Volkswagenu," dodal. Hejtman odhadl, že vzhledem v silné aktivitě vlády, Volkswagenu i Škody Auto by mělo být rozhodnuto do 20. prosince. Ministerstvo průmyslu podle něj aktuálně pracuje na některých studiích pro výstavbu zóny.

Případná výstavba gigafactory na 185 hektarech by mohla začít ve třetím čtvrtletí roku 2024 a továrna by mohla vyrábět v roce 2027. Počítá se s postupným vytvořením více než 4000 kvalifikovaných pracovních míst, uvedl člen představenstva Škody Auto Martin Jahn. Hodnota továrny má být 120 miliard korun. Proti výstavbě fabriky se staví obyvatelé okolních obcí, piloti, provozovatelé leteckých škol i dalších firem působících na letišti, kteří na ploše už dvakrát ve velkém protestovali.

Čtete také:

Hodnocení článku je 48 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Jakub Taussik

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.