Stavba nejvyššího silničního mostu v Česku přijde na 571 milionů. Bude ve výšce 87 metrů nad hladinou Střely

Autoři | Foto Se svolením Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD)

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) vybralo konsorcium, které vyprojektuje a postaví most na chystaném obchvatu Plas na severu Plzeňska. Sdružení zvítězilo v konkurenci dalších čtyř dodavatelů s cenou 571 milionů Kč bez DPH, což je 108 procent předpokladu. Půlkilometrový most bude ve výšce 87 metrů nad hladinou řeky Střely. Půjde o nejvyšší silniční most v zemi.

Výběrové řízení na stavbu bylo v režimu Design & Built, kdy vítězný dodavatel zároveň projektuje i staví. „Je na ní vydáno stavební povolení v právní moci, Zahájení realizace akce plánujeme ve druhém čtvrtletí tohoto roku,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Soutěž na stavby navazujících úseků o celkové délce 5,7 kilometru zhruba za jednu miliardu korun byla vyhlášena loni. „Podání nabídek je 14. března,“ řekl ředitel plzeňské oblasti ŘSD Miroslav Blabol.

Současná silnice I/27 z Plzně na Žatec a Most, která prochází celými Plasy kolem kláštera a vede nepřehlednými zatáčkami s táhlým stoupáním či klesáním, je silně zatížená těžkou dopravou. Jezdí tam 10 000 aut denně.

Stavba půlkilometrového mostu téměř 90 metrů nad údolím řeky Střely je první akcí v Plzeňském kraji v režimu Design & Built, kterou ŘSD takto zadal. Dodavatel začne projektovat a současně připravovat přístupy. Obloukový most s devíti poli a šířkou 13 metrů bude mít po obou stranách chodníky, na straně k Plasům bude vyhlídka, na druhé stezka pro pěší i cyklisty.

Všech pět soutěžitelů nabídlo za most cenu větší, než je 550 milionů korun spočítaných projektantem, čtyři neúspěšní uchazeči pak ještě vyšší než vítěz. Podle Blabola si vítězný dodavatel v systému tzv. žluté knihy (žlutý FIDIC mezinárodních smluvních podmínek ve stavebnictví, tedy režim Design & Built), už nemůže během stavby nárokovat žádné vícepráce a vytváří si finanční polštář pro případné nepředvídatelné problémy při stavbě. Jde o velmi náročnou akci, ŘSD vyšší cenu očekávalo.

Podle Blabola má zhotovitel na dokončení tři roky od podpisu smlouvy. „A je jen na něm, jak dlouho bude projektovat a kdy začne stavět,“ uvedl. Dodavatele úseků navazujících na most, který bude pracovat standardně podle už hotového projektu, chce mít ŘSD v prvním letošním pololetí. Tato hlavní trasa, která je výrazně jednodušší než most, se má začít budovat hned ve druhém pololetí. Obě stavby musí být hotové současně.

Obchvat začne ve směru od Plzně za Rybnicí před klesáním do Plas za odbočkou na letiště, kde už jsou vykácené stromy. Na silnici I/27 naváže nad Plasy v Pozorce před Kralovicemi. Řidičům zkrátí dobu cesty a centrum Plas bude bez tranzitní dopravy.

Hodnocení článku je 50 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky obchvat Plas, stavba obchvatu, ŘSD, most nad Střelou, stavba mostu

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.