Zvýšení bezpečnosti provozu, snížení rizika nehod nebo zajištění plynulejšího provozu. To jsou jen některé z benefitů, které poskytne plzeňské městské hromadné dopravě nová technologie autonomní tramvaje, kterou tento týden představili odbroníci ve vozovně Slovany.
I když mají řidiči pauzu na konečných zastávkách, musí neustále pojíždět s tramvají, aby udělali prostor na točně i dalším kolegům. Možnost jejich plného odpočinku se tak zkracuje a tím se zvyšuje riziko vzniku dopravních nehod.
Díky nové technologii, kterou tento týden ve vozovně Slovany představili odborníci z Fakulty elektrotechnické Západočeské univerzity v Plzni, ČVUT a Plzeňských městských dopravních podniků by se mohly tramvaje pohybovat po konečné zastávce samostatně, aniž by do procesu musel zasahovat řidič.
Nový systém podle odborníků díky přesně zmapované konečné stanici a senzorům umožní přesné vnímání okolí a rozpoznání případných překážek. Kromě toho se dokáže adaptovat na měnící se podmínky.
„V Plzni máme bohatou tradici v inovacích v dopravě. V rámci tohoto projektu jsme měli možnost spolupracovat s kolegy z FEL ČVUT, přičemž my jsme do této spolupráce přinesli tu praktickou část. Je skvělé, že dokážeme přenést výsledky z akademické sféry do reálného světa," uvedl Pavel Turjanica z FEL ZČU.
Díky tomu, že technologický demonstrátor lze přizpůsobit konkrétnímu modelu vozidla, není nutné pořizovat zcela nové autonomní tramvaje. Jiné systémy na této bázi bylo možné využít pouze do nových tramvají, kdežto tato technologie umožňuje modernizaci stávajícího vozového parku.
Podle dopravně provozního ředitele PMDP Miroslava Macháně je nasazení nového systému na konečných zastávkách prvním krokem. Následovat má užití systému pro pohyb po vozovně. „Naše strategie směřuje k nasazování moderních prvků podpory řidičů, ale skutečným přelomem bude právě dnes demonstrovaný automatický pohyb tramvaje,” dodal.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.