Počasí dnes2 °C, zítra1 °C
Čtvrtek 21. listopadu 2024  |  Svátek má Albert
Bez reklam

Prioritou většiny lídrů v Plzni je před komunálními volbami výstavba dostupného bydlení i rozvoj MHD

Výstavba nájemních městských bytů zejména pro mladé rodiny a nižší příjmové skupiny občanů, podpora MHD, záchrana zchátralého kulturního domu Peklo či udržení přijatelných cen místních poplatků, daní a služeb pro občany patří k prioritám politických stran v Plzni. Vyplynulo to z ankety mezi lídry parlamentních stran a stran zastoupených v městském zastupitelstvu. K dalším prioritám patří také dostavba městských okruhů či větší parkovací kapacity. Odpovědi jsou řazeny abecedně podle názvu kandidující strany

1. Jaké investiční projekty považujete za prioritu pro příští volební období?

Roman Zarzycký (ANO) - Chceme postavit moderní multifunkční halu pro sportovní i kulturní akce. Podobné zařízení zcela chybí. Život Plzeňanů mohou výrazně zlepšit i projekty, jako je výstavba parkovacích domů na sídlištích, dostupné bydlení pro rodiny s dětmi a seniory. Uspořené peníze využijeme tak, aby v době krize zůstaly v peněženkách občanů - zavedeme MHD do 18 let a od 65 let zdarma, zajistíme nejnižší cenu tepla v ČR na další čtyři roky a nezvýšíme cenu vodného stočného.

Jiří Valenta (KSČM) - Plzeň by aktuálně neměla již raději investovat nikam, kde hrozí odůvodněné riziko budoucí ztráty, ale spíše do sebe, do kultivace vlastního majetku, například do celkové rekonstrukce bývalého dělnického spolkového domu Peklo, do výstavby vlastní sítě bytů určených zejména pro mladé rodiny, samoživitelky či prokazatelně sociálně slabší občany.

Pavel Bosák (Piráti) - Mnohem masivnější výstavba nájemních bytů v městském vlastnictví. Ve spolupráci s krajem a ŘSD dostavět oba hlavní obchvaty. V hustě zabydlených oblastech navyšovat kapacitu parkovišť přidáním druhého patra, propojit nebezpečný labyrint cyklotras a cyklostezek, digitalizace úřadů, aby fungovaly jako e-shop pro občana.

Pavel Kotas (ČSSD, lídr Plzeň v srdci) - Město by se především v případě krize mělo soustředit na pomoc občanům. Z investic by to měla být výstavba nájemních nízkonákladových bytů, a to vlastními silami či vstupem do družstva nebo podporou spolkového bydlení. Je třeba postavit parkovací domy, zvýšit kapacitu parkování na sídlištích a rozšířit kapacity mateřských a základních škol.

David Šlouf (ODS, lídr Spolu) - Nejdůležitější je momentálně investice do obyvatel. Plzeň musí svým obyvatelům pomoct překonat krizový rok 2023 a možná i další. Nezdražíme teplo, vodné a stočné, nájemné v městských bytech, veřejnou dopravu nebo svoz komunálního odpadu. Už jsme rozhodli, že pro příští rok ceny zůstanou stejné, aby Plzeňané neměli strach, jak zimu zvládnou. Rozpočet města to na rozdíl od rozpočtu domácností zvládne bez omezení investic.

Aleš Tolar (STAN) - Nechceme v době krize brzdit investice. Město musí investovat a stavět smysluplné a pro občany dlouhodobě přínosné projekty. Nejdůležitější je výstavba městských bytů. Máme v plánu postavit 1000 nových bytů. Musí to být byty dostupné k pronajmutí mladým a středně příjmovým lidem, kteří na hypotéky a komerční byty nedosáhnou.

Jan Kůrka (SPD) - Prioritami jsou investice do nízkorozpočtových bytů pro mladé rodiny, do důkladné opravy a revitalizace staré městské zástavby, do udržení dostatečné kapacity v seniorských zařízeních.

2. Kdybyste se dostali do zastupitelstva, v jakém stavu chcete mít město za příští čtyři roky?

Roman Zarzycký (ANO) - Chceme bezpečnou a nezadluženou Plzeň, ve které se občané nebudou bát jít po ulici. Chceme Plzeň, která bude i nadále městem sportu a která nabídne důstojný život rodinám s dětmi i seniorům.

Jiří Valenta (KSČM) - Obávám se dalšího hospodářského vývoje v ČR a Evropě, a proto bych se ekonomicky ani v komunálních podmínkách příliš nerozmachoval, ale spíše bych myslel na zadní vrátka. Každá investice musí být odůvodněná a přesně zacílená.

Pavel Bosák (Piráti) - Chceme město, o kterém nerozhoduje v zákulisí partička kmotrů, ale město, které naslouchá občanům, buduje infrastrukturu podle jejich skutečných potřeb. Dostupné nájemní bydlení začne nahrazovat předražené developerské projekty. Za podpory města začnou růst sdílené fotovoltaické elektrárny a družstevní byty. Za čtyři roky by mělo být samozřejmé, že občan nebude chodit na úřady a téměř vše vyřídí z pohodlí domova přes uživatelsky přívětivý webový portál.

Pavel Kotas (ČSSD, lídr Plzeň v srdci) - Rád bych viděl město přívětivé občanům, s co nejnižšími cenami za teplo, vodu a odpad, s nízkými nájmy v nízkonákladových bytech. Město, které podá pomocnou ruku v krizi i za cenu snížení svého vlastního rozpočtu a omezení zbytných investic. Až krize pomine, lze se vrátit postupně k nejdůležitějším investicím pro občany.

David Šlouf (ODS, lídr Spolu) - Během dalších čtyř let chceme postavit dalších 400 bytů pro mladé rodiny, seniory či zdravotně postižené a k tomu ještě připravit výstavbu několika dalších stovek bytů. Zbavíme se (zchátralé stavby) "Skleněného pekla" a kráteru po Domu kultury. Plzeň je metropole plná zeleně a života a po proměně i těchto dvou míst bude ještě lepším místem pro život.

Aleš Tolar (STAN) - Budeme venku z finanční krize a město maximálně ochrání své občany. Plzeň je dostatečně finančně silná, aby nemusela inflaci propisovat do místních poplatků, daní a služeb. Zároveň se může rozvíjet. Bude dokončen západní okruh a musí být výrazně pokročeno i s východním obchvatem. Dokud se tak nestane, nechceme zasypat Rondel. Chceme, aby se na záchraně a oživení Městských lázní s krajem podílelo i město. Poběží odkládaná výstavba vodovodů a kanalizace v okrajových částech. Plzeň bude mít vizi směřování s kvalitními a čistými ulicemi a náměstími.

Jan Kůrka (SPD) - Aby na první pohled bylo vidět co největší splnění investic do nízkorozpočtových bytů pro mladé rodiny a do revitalizace staré městské zástavby, aby se podařilo zplnohodnotnit Borskou přehradu a oblíbený Bolevák.

3. Jak byste řešili budoucnost dlouhodobě uzavřeného kulturního domu Peklo, který je v majetku města?

Roman Zarzycký (ANO) - Peklo vnímáme jako ideální společnou investici města Plzně a Plzeňského kraje. Považuji za zásadní rozvoj této lokality neuspěchat a intenzivně hledat politickou i společenskou shodu na jeho budoucím využití. Rozhodně jsem proti tomu, aby v místě vzniklo kasino.

Jiří Valenta (KSČM) - Budova Pekla je nezastupitelnou a historicky neopomenutelnou dominantou Plzně, a tudíž povinností samosprávy by mělo být ji optimálně zrekonstruovat a pro občany zprovoznit.

Pavel Bosák (Piráti) - Otevřeli jsme diskusi s krajem o možné spolupráci při opravě a následném využití Pekla, případně včetně přilehlého prostoru. Lze zvažovat citlivé doplnění historických částí moderní zajímavou dostavbou. Je to příležitost k vytvoření atraktivní části města věnované kultuře. Naší vizí je lépe propojit Nové divadlo a zrevitalizované Peklo s historickým jádrem.

Pavel Kotas (ČSSD, lídr Plzeň v srdci) - O Peklo se musíme umět postarat. Určitě využít oblíbený sál na kulturní akce a třeba i na koncerty filharmonie. Zbytek Pekla se dá stavebními úpravami přestavět na galerii nebo jiný kulturní prostor. Vznikne tak krásná kulturní čtvrť v srdci města.

David Šlouf (ODS, lídr Spolu) - Peklo chceme přestavět na základní školu s uměleckým zaměřením. Součástí tohoto plánu je zároveň zachování velkého sálu v Pekle, který by nadále sloužil pro kulturní využití. Tento projekt souvisí s pokračující výstavbou a rekonstrukcí školních budov, aby se zvyšovala jejich kapacita.

Aleš Tolar (STAN) - Chceme Peklo zachránit pro všechny Plzeňany jako významné architektonické i kulturní dědictví. Město by ho mělo opravit a najít mu řádné využití. Sídlit by zde měla Plzeňská filharmonie, která důstojné působiště nemá. Plzeň rovněž potřebuje prostory pro pořádání plesů a společenských akcí i sál s kvalitní akustikou.

Jan Kůrka (SPD) - Určitě udržet tuto kulturní památku. Vrátit jí velké uplatnění z minulosti, jako jsou plesy, využít mimořádně kvalitní akustiky pro koncerty nebo uvažovat o velmi diskutované galerii.

4. Kam by měl směřovat rozvoj MHD v Plzni? Vidíte budoucnost v posílení elektrických trakcí - tramvajových a trolejbusových?

Roman Zarzycký (ANO) - Jednoznačně podporujeme rozšíření tramvajové trati na Vinice, chceme pokračovat v další elektrifikaci a modernizaci vozového parku. Našim cílem je, aby byly všechny vozy MHD ekologické a klimatizované. Se Škodovkou spolupracuji na vývoji autonomně řízené tramvaje, připravujeme zřízení metropolitního dispečinku, který dokáže řešit zelenou vlnu pro řidiče a optimalizovat trasy MHD.

Jiří Valenta (KSČM) - Ve využívání elektrické energie, zejména v přepravě většího počtu osob, vidím významný potenciál, a to bez ohledu na současnou situaci při nákupu energií ve světě. Rozpočtová položka určená pro rozvoj MHD v Plzni by měla být stále více finančně saturována, síť přepravních linek by se měla rozrůstat. V hromadné ekologické dopravě lze spatřovat udržitelnost.

Pavel Bosák (Piráti) - Elektrické trakce jsou pro město naprostou nezbytností. Vzhledem k nákladům jsme pro zvolnění rychlosti obnovy vozového parku, chtěli bychom ale investovat do kvality tratí - formou ozeleněných tramvajových pásů, volbou trvanlivějších technologií, které nevyžadují obnovu každých deset let. Chceme lepší napojení odlehlejších čtvrtí s využitím menších a levnějších vozidel. Město by mělo zaštítit rozvoj sítě sdílených dopravních prostředků, například kol.

Pavel Kotas (ČSSD, lídr Plzeň v srdci) - MHD v Plzni je jedna z nejkvalitnějších v Evropě. Rozvoj bych viděl v tramvajové trati na Vinice a v obsloužení okrajových částí. Co největšího využívání lze docílit udržením co nejnižší ceny jízdného, případně i krizové poskytnutí MHD zdarma. Aby MHD využívali i návštěvníci, musíme stavět parkovací kapacity na přestupních uzlech s lístkem na MHD v ceně.

David Šlouf (ODS, lídr Spolu) - Plzeňské dopravní podniky jsou špičkou mezi městy v ČR, máme jeden z nejekologičtějších dopravních systémů v celé EU. Více než dvě třetiny plzeňské MHD jezdí na čisté zdroje. Budoucnost vidím v dalším v posílení elektrických trakcích, konkrétně o tramvajovou trať na Vinice a trolejbus na Severní Předměstí.

Aleš Tolar (STAN) - Nesouhlasíme s plány zavádět MHD zcela zdarma, nechceme MHD zdražovat, naším cílem je zlevnit jednorázové jízdenky pro studenty a pro seniory nad 65 let o 50 procent. MHD chceme rozvíjet tak, aby byla rychlá, bezpečná a spolehlivá. Podpoříme projekty na prodloužení tramvajové trati na Vinice a Sylván a trolejbusové tratě na Bory. Chceme další chytré zastávky s pokrytím wi-fi free, které by mělo být spolu s USB nabíječkami i ve všech vozech MHD.

Jan Kůrka (SPD) - MHD v Plzni je na velmi dobré úrovni. Nadále zlepšovat propojenost sever – jih, východ – západ s využitím bateriové kombinace. A mít na paměti rozvoj seniorské taxislužby.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Jan Luxík

Štítky komunální volby, kandidáti, dostupné bydlení, MHD, Plzeň, městská hromadná doprava, stavba, investice, Volby do zastupitelstev obcí v Česku, Roman Zarzycký, ANO 2011, Jiří Valenta, Aleš Tolar, KSČM

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Prioritou většiny lídrů v Plzni je před komunálními volbami výstavba dostupného bydlení i rozvoj MHD  |  Volby  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.