Počasí dnes10 °C, zítra8 °C
Neděle 24. listopadu 2024  |  Svátek má Emílie
Bez reklam

Česká studentka FAMU bodovala se svojí absolventskou počítačovou hrou na prestižní světové soutěži v USA

Světového úspěchu v oblasti počítačových her dosáhla velmi nadaná Tereza Kotěšovcová z Klatov. Její absolventská hra z FAMU - herní design "Planetka" se dostala mezi šest finalistů ceny o nejlepší studentskou hru na prestižním Independent Games Festival. Ten se každoročně koná v rámci videoherní konference GDC v San Franciscu, odkud se Tereza před pár dny vrátila domů plná zážitků. A je také naší (NE)obyčejnou.

„Hlavní cenu Planetka nevyhrála, ale ono i být v TOP 6 je pro mne splněný sen. Výsledky se vyhlašovaly během slavnostního večera. Vypadalo to tam jako na předávání Oscarů nebo tak něco. Byli jsme vepředu ve VIP sekci a za námi spousty řad diváků. Letos prý GDC za ten týden navštívilo přibližně 30 000 lidí. Kolik se účastnilo toho slavnostního večera nedokážu odhadnout, každopádně to bylo ohromné,“ komentovala vyhlášení výsledků Tereza Kotěšovcová.

V rámci festivalu si účastníci akce mohli na stánku hru mladé české vývojářky i vyzkoušet. A ohlasy byly obrovské. „Během tří dní, co byl otevřený výstavní pavilon, nebyl stánek s Planetkou snad ani minutu prázdný. No a akce to byla plná herních vývojářů. Když přišel někdo známý, napřed jsem se divila, že ho vidím v reálu. Pak jsem se divila, že mluví na mě, a pak mě už totálně odrovnalo, když začal chválit moji hru. Takže i když Planetka nevyhrála hlavní cenu, já dostala svou cenu ve formě nádherné a neuvěřitelně pozitivní zpětné vazby od lidí, kteří vývoji her dobře rozumí,“ raduje se Tereza.

Trochu smutnější byla klatovská rodačka z toho, že si z prestižního festivalu neodvezla nějakou zajímavou pracovní nabídku. „Nějaké lanaření se bohužel úplně nekonalo. Rozhodně jsem tam narazila na více lidí, kteří práci sháněli, než na ty, kteří by ji nabízeli,“ poznamenala.

A jak vlastně hra Planetka vznikla a o čem je? „Planetka je moje absolventská hra z FAMU. Vznikala tedy během mého posledního ročníku jako můj sólo projekt. Chtěla jsem vytvořit hru o objevování. A zároveň jsem chtěla udělat opak všech těch her o dobývání vesmíru, kde bývá cílem donekonečna těžit a hromadit suroviny. Výsledkem je hra o malé planetce, která se před takovými těžaři musí bránit. Ve hře se staráte o ekosystém planetky, objevujete postupně její schopnosti a bráníte ji jen za pomoci rostlin a dalších přírodních jevů,“ vysvětlila Teraza.

Herní designér Viktor Bocan o hře napsal: „V Planetce není vůbec nic navíc. Ani jedna zbytečná animace, ani jeden nadbytečný zvuk. Co se hýbe, se hýbe přesně správně plynule, za co jde tahat, má přesně správnou odezvu. Hra je úsporná, ale to je její hlavní síla, malá, ale obsahuje všechno, co musí, aby fungovala. Zábavná a přemýšlivá, přesně tak, jak mají zajímavé hry být.“

Hra Planetka je aktuálně jednoduše dostupná na Steamu a je tam k zahrání zdarma. Má taky mobilní verzi, zatím jen pro Android. „Před odjezdem na GDC jsem si byla naprosto jistá, že Planetka je hotová hra. Jen jsem opravovala bugy a zkoušela si na ní, jak takovou hru vydat na Steamu nebo jak vyrobit mobilní verzi. Po GDC jsem ale tak plná nadšení a přesvědčená, že existuje dost lidí, kteří by ocenili, kdyby existovalo pro Planetku pokračování. Tak teď plánuji, že se jí budu ještě věnovat.“ Vedle plánovaných prací na Planetce nosí samozřejmě Tereza v hlavě i nápady na další hry. Ale dost možná budou zatím odloženy ve prospěch pokračování Planetky.

Zdaleka to ale nebyla první hra, kterou Tereza vytvořila. „V rámci studia jsem vytvořila her několik. V prvním ročníku na FAMU vznikla třeba hra War on Wardrobes – střílečka odehrávající se v jistém obchodě s nábytkem, který působí jako bludiště a doslova na návštěvníka útočí všudypřítomnými slevami. Ostatní jsou převážně hry z game jamů, takže takové drobnosti, na kterých jsem se vždy naučila něco nového a třeba se k nim někdy vrátím a dotáhnu je do konce.“

I když Tereza vytvořila vlastní úspěšnou hru zcela beze slov, mezi její nejoblíbenější patří docela ukecané příběhové hry jako Disco Elysium, Citizen Sleeper nebo Firewatch. „Kromě takových indie her mám ráda také RPGčka, tak mohu zmínit i nějakou hodně známou hru. Teď mám třeba rozehráno Baldur’s Gate 3 (což je konec konců také dost upovídaná a na příběh zaměřená hra). Nedá se říct, že bych v oblasti vývoje her měla nějaký jeden vzor, ale jsou mi sympatická malá herní studia jako třeba česká Amanita. Nebo samostatní vývojáři, kteří dokazují, že lze na hrách pracovat i sólo,“ říká Tereza.

Loni dokončila Tereza Kotěšovcová nejen studia na FAMU, ale také stihla úspěšně absolvovat studium na matematicko - fyzikální fakultě. Jaké tedy budou její další profesní kroky? „S kombinací programování a herního designu si teď snad dokážu najít práci v nějakém herním studiu,“ dodává vycházející hvězda českého herního průmyslu.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Karel Kotěšovec, Richard Beneš

Štítky absolventská hra, počítačová hra, Independent Games Festival, Tereza Kotěšovcová, FAMU, herní průmysl, vývojáři, neobyčejní

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Česká studentka FAMU bodovala se svojí absolventskou počítačovou hrou na prestižní světové soutěži v USA  |  Vzdělání  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.