Bouřlivá diskuse se strhla při jednání plzeňského zastupitelstva na téma, zda umístit na nově vznikající schodiště u Rooseveltova mostu dvě na první pohled kontroverzní plastiky od akademického sochaře Jana Hendrycha. Jde o imaginární hlavy symbolizující kontrast typu „den a noc.“ Most zdobí řada historických barokních soch. Dvě nová díla doporučená k instalaci se nelíbí zejména opozičním Pirátům.
Rooseveltův most prošel velkou opravou v letech 2019 a 2020, neopravena zůstala zatím jen přístupová schodiště. Město s projektem schodišť oslovilo architekta Ondřeje Císlera, který je autorem milovaných i nenáviděných kašen na náměstí Republiky. Ten přišel s návrhem, osadit na dvě schodiště, která budou nejblíže centru města, dva konkrétní artefakty profesora Hendrycha. Zatím není jasné, na kolik peněz by plastiky město přišly.
Opoziční zastupitel Daniel Kůs (Piráti) vyzval vedení města, aby se o osazení těchto soch nediskutovalo jen napříč politickým spektrem. „Měl jsem na mysli, aby se o tom diskutovalo jak s odborníky tak i s běžnými lidmi, kteří se pak na to budou muset každý den dívat, musí pak s nimi žít,“ konstatoval Kůs. Na to reagoval náměstek primátora Michal Vozobule (TOP09) tím, že dlouhodobě probíhá diskuse o umísťování uměleckých děl do veřejného prostoru. „Nedávno se komise koncepce a rozvoje rady města usnesla, že navrhuje městu, aby nějakým způsobem řešilo kurátorský princip umisťování umění a uměleckých realizací i artefaktů do veřejného prostoru.“
Neděle, 19. června 2022, 07:40
Pozoruhodná instalace nese prostý název Kulička a je dílem sochaře Benedikta Tolara z plzeňské Sutnarky. Koule z hliníku, oceli a polyuretanu má průměr 330 centimetrů a bude na pozemku U Zvonu až do konce března příštího roku. Dílo vzniklo se...
Podle slov náměstka Vozobule bude město dále připravovat realizaci schodiště a vedle toho bude probíhat jednání o tom, zda a jakým způsobem umístit přímo ty konkrétní artefakty od Hendrycha, které navrhuje Císler. „Nebo jestli dojdeme k jinému závěru, jestli budeme realizovat jiné umělecké dílo. Pokud dojde odborná skupina k tomu názoru, že tam nic nepatří, tak budeme řešit jen schodiště. Ale komise koncepce a rozvoje rady města tu realizaci doporučila tak, jak je navržená,“ konstatoval Vozobule. „Ta věc je umělecká záležitost, která budí emoce, každý na ni může reagovat jinak. Chceme proto ten kurátorský princip, který by měl do té debaty vstoupit,“ doplnil náměstek primátora.
Přesně 190 metrů dlouhý Rooseveltův (dříve Saský) most se začal budovat začátkem rocku 1848, stavba byla dokončena 23. listopadu 1850. Jde o kamenný tříobloukový silniční most s plastickou výzdobou, která pochází ze 30. let 18. století.
Pirát Pavel Bosák zdůraznil, že Plzeň je městem, které se díky své historii k modernímu umění postupně propracovává. „Lidé se v tom oboru vzdělávají. Když umisťujeme nějakou uměleckou tvorbu do ulic, která bude u lidí od začátku budit pobouřenou reakci, tak z toho bude senzace. Bude se o tom psát, ale posouváme tu úroveň chápání a přijímání moderního umění mezi Plzeňany zpět. My je vlastně odradíme. Myslím si, že tohle je jeden z těch případů, kdy zklameme veřejnost, protože jim bude předkládat něco, co oni by si určitě nepřáli,“ řekl Bosák.
Zastupitel Petr Domanický (TOP09) mu odpověděl, že demokracie musí končit tím, že jsou zvoleni zástupci, kteří mohou stanovit nějakou komisi odborníků a ta potom rozhodne. „Pokud k tomu budeme přistupovat tak, že se každý bude moci vyjádřit a podle toho se pak bude rozhodovat, tak výsledek bude ten, že se neudělá nic. Výsledek bude průměrný. Nebo se to neudělá vůbec. Pokud se na něco takového budeme ptát lidí, nenajdeme shodu v tom, jak to má vypadat. Najdeme shodu v tom, jak to nemá vypadat,“ dodal Domanický.
Vývoj kauzy kolem soch na schodištích Rooseveltova mostu bude Plzeňská Drbna dál sledovat.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.