Na den přesně po třiceti letech si připomněli zástupci Plzeňského kraje a Bavorska opětovné zprovoznění hraničního vlakového nádraží Železná Ruda – Alžbětín. Zmáčknutím tlačítka zvedl 2. června 1991 tehdejší německý kancléř Helmut Kohl návěstidlo a symbolicky tak otevřel vjezd do vlakového nádraží Alžbětín, které bylo během komunistické vlády uzavřeno.
Společné hraniční železniční česko-bavorské nádraží Železná Ruda – Eisenstein bylo postaveno v letech 1876 až 1877. Tvoří ho dvě naprosto identické kamenné zrcadlově obrácené budovy. Středem rozlehlých budov prochází vyznačená státní hranice. Bohužel 3. září 1953 byl zrušen železniční přechod Železná Ruda - Alžbětín, budovu i kolejiště rozdělil plot z ostnatého drátu, na české straně byly vytrhané koleje a nádraží bylo téměř 40 let opuštěné.
Budově dokonce hrozila demolice. To se naštěstí nestalo, začátkem 90. let 20. století České dráhy nádraží opravily a poté, 2. června roku 1991 byla po dlouhých letech znovu zprovozněna československá polovina stanice. Od té doby mohou cestující na prvním nástupišti nerušeně překračovat namalovanou čáru vyznačující hranici obou zemí. Nádraží je opravené, jeho německá polovina v roce 2017 dokonce zvítězila v anketě o nejkrásnější německé nádraží roku. Velkou slávu symbolizující pád „Železné opony“ ovšem zažilo nádraží už 3. února 1990. Akce se tehdy zúčastnilo asi 40 tisíc lidí, kteří vytvořili živý řetěz mezi oběma do té doby rozdělenými městy.
Při komorní vzpomínkové akci teď starosta Bavorské Rudy Michael Herzog označil nádražní budovu Železná Ruda – Alžbětín za symbol přeshraniční spolupráce a zmínil význam budovy i z turistického hlediska. Starosta Železné Rudy Filip Smola (ČSSD) uvedl, že přestože hovoříme jiným jazykem a platíme jinou měnou, máme mnoho společného a učíme se od sebe. Poděkoval také bývalým starostům na obou stranách hranice, kteří dlouhodobě usilovali o rozvoj vzájemných vztahů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.