Pořádný poprask způsobila obří, čtyři metry vysoká lavička, která se objevila na Anglickém nábřeží pod budovou Komerční banky. Zejména na sociálních sítích se instalace opatřená lakonickým nápisem TOTO NENÍ LAVIČKA stala předmětem bouřlivých diskusí. A právě o to jejím tvůrcům šlo. Kauza "lavička" má ovšem další vývoj. Neznámý pachatel totiž v noci na pátek přelepil původní nápis novým, na kterém je uvedeno TUTO JE LAVIČKA.
Cílem díla, za jehož vznikem stojí spolek Pěstuj prostor a iniciativa Vizuální smog v Plzni, je přispět k aktuální diskuzi o zaplevelení plzeňského veřejného prostoru vizuálním smogem. Tedy o nadměrném množství venkovní reklamy. Lavička od konceptuálního umělce Richarda Loskota umístěná poblíž Památníku obětem komunistického teroru a Památníku československo-sovětského přátelství zůstane do 24. června.
„Vytvořil jsem „lavičku,“ která vychází z proporcí a primitivního designu reklamních laviček. Lež těchto laviček demaskuje tím, že je vůči nim pětinásobně zvětšena. Je tak umocněna skutečnost, že tyto lavičky nejsou primárně určeny k sezení, ale fungují jako reklamní nosiče. Snad na jejich pravou povahu tato dočasná instalace upozorní a pomůže tak odstranit vizuální smog z ulic,” prozradil Richard Loskot. Plzeňská lavička je šest metrů dlouhá, tři metry široká a přes čtyři metry vysoká.
Podle iniciativy Vizuální smog v Plzni jsou reklamní lavičky jsou jednou z nejbolestnějších nemocí českých měst. „V Plzni jsou ve velkém počtu přemnoženy, shlukují se do podivných stád a napájí se na roztodivných místech. Rozhodně vás neláká se na ně posadit, zato je na ně schválně co nejlépe vidět. Svá nejlepší léta v městské prérii už mají za sebou a je to na jejich stavu znát. Město z nich nemá nic, jen domněle ušetřené prostředky za pořízení normální městské lavičky. Takhle ale městský mobiliář ve 21. století vypadat nemá. Zájem majitelů je pást tohle stádo do posledního dechu, do poslední koruny. Obří lavička je jejich zdánlivým pomníkem a snad i začátkem konce,” uvedl zástupce iniciativy Václav Cinádr.
„Doufáme, že dílo Richarda Loskota upoutá zájem širší veřejnosti o vizuální kulturu veřejného prostoru v Plzni. Přáli bychom si, aby se vedla společenská debata o kvalitě a míře reklamy a o počtu a umístění reklamních nosičů,“ doplnil Petr Klíma ze spolku Pěstuj prostor.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.