Počasí dnes1 °C, zítra2 °C
Pátek 22. listopadu 2024  |  Svátek má Cecílie
Bez reklam

Obří lavička způsobila poprask, má upozornit na množství vizuálního smogu v Plzni

, aktualizováno 28. května 2021, 12:30

Pořádný poprask způsobila obří, čtyři metry vysoká lavička, která se objevila na Anglickém nábřeží pod budovou Komerční banky. Zejména na sociálních sítích se instalace opatřená lakonickým nápisem TOTO NENÍ LAVIČKA stala předmětem bouřlivých diskusí. A právě o to jejím tvůrcům šlo. Kauza "lavička" má ovšem další vývoj. Neznámý pachatel totiž v noci na pátek přelepil původní nápis novým, na kterém je uvedeno TUTO JE LAVIČKA.

A lavička opravdu zájem veřejnosti upoutala. Zatímco část lidí záměr vítá a podporuje, druhá polovina umístění instalace kritizuje. „Proti vizuálnímu smogu bojovat vizuálním smogem. Bravo.“ „To je jako snažit se vyhnat temnotu temnotou.“ „Vůbec se mi nelíbí nápad ani umístění. Naopak přibyl v centru další paskvil, na který bude lézt každý opilý trouba a za chvíli bude pomalovaná blbostmi.“ To jsou některé názory kritizující lavičku. Ale má samozřejmě i své zastánce. „To je super tohle. To má smysl.“ „Doufám, že tím to nekončí, Plzeň by si zasloužila trochu pročistit.“ „Skvělý nápad. Bohužel je jasné, že mnoha lidem to vůbec nedojde. Zajímá je jen to, jestli to platilo město. Ale to s tím nemá nic společného.“

Cílem díla, za jehož vznikem stojí spolek Pěstuj prostor a iniciativa Vizuální smog v Plzni, je přispět k aktuální diskuzi o zaplevelení plzeňského veřejného prostoru vizuálním smogem. Tedy o nadměrném množství venkovní reklamy. Lavička od konceptuálního umělce Richarda Loskota umístěná poblíž Památníku obětem komunistického teroru a Památníku československo-sovětského přátelství zůstane do 24. června.

„Vytvořil jsem „lavičku,“ která vychází z proporcí a primitivního designu reklamních laviček. Lež těchto laviček demaskuje tím, že je vůči nim pětinásobně zvětšena. Je tak umocněna skutečnost, že tyto lavičky nejsou primárně určeny k sezení, ale fungují jako reklamní nosiče. Snad na jejich pravou povahu tato dočasná instalace upozorní a pomůže tak odstranit vizuální smog z ulic,” prozradil Richard Loskot. Plzeňská lavička je šest metrů dlouhá, tři metry široká a přes čtyři metry vysoká.

Podle iniciativy Vizuální smog v Plzni jsou reklamní lavičky jsou jednou z nejbolestnějších nemocí českých měst. „V Plzni jsou ve velkém počtu přemnoženy, shlukují se do podivných stád a napájí se na roztodivných místech. Rozhodně vás neláká se na ně posadit, zato je na ně schválně co nejlépe vidět. Svá nejlepší léta v městské prérii už mají za sebou a je to na jejich stavu znát. Město z nich nemá nic, jen domněle ušetřené prostředky za pořízení normální městské lavičky. Takhle ale městský mobiliář ve 21. století vypadat nemá. Zájem majitelů je pást tohle stádo do posledního dechu, do poslední koruny. Obří lavička je jejich zdánlivým pomníkem a snad i začátkem konce,” uvedl zástupce iniciativy Václav Cinádr.

„Doufáme, že dílo Richarda Loskota upoutá zájem širší veřejnosti o vizuální kulturu veřejného prostoru v Plzni. Přáli bychom si, aby se vedla společenská debata o kvalitě a míře reklamy a o počtu a umístění reklamních nosičů,“ doplnil Petr Klíma ze spolku Pěstuj prostor.

Hodnocení článku je 78 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Richard Beneš, Ivona Kovářová

Štítky vizuální smog, lavička, venkovní reklama, Pěstuj prostor, Plzeň, instalace, Komerční banka, Richard Loskot, Petr Klíma

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Obří lavička způsobila poprask, má upozornit na množství vizuálního smogu v Plzni  |  Společnost  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.