Každá druhá mobilní hra obsahuje hazardní prvky a cílí především na děti

Autoři | Foto Pixabay.com

Na první pohled jde o nevinně vypadající hru. V mnoha případech je navíc ke stažení zdarma. Jenže po pár minutách začnou na uživatele vyskakovat reklamy na placený obsah. Problém představují takzvané loot boxy. Jde o truhličky s tajemným obsahem. Jejich otevírání doprovází efekty a podle odborníků to vyvolává podobné emoce, jako kdybyste hráli bedny. Podle průzkumů obsahuje tyto boxy až 56 procent mobilních her označených jako vhodné pro děti od sedmi let. A pokud do telefonu rodič uloží platební kartu, může se zábava jeho dítěte rapidně prodražit.

Jak snadno zabavit dítě? Stačí mu na chvilku zapnout hru na mobilu. K tomuto řešení se uchyluje mnoho rodičů a někteří se pak nestačí divit, když jim na výpisech z bankovních účtů svítí platby za mobilní hry v řádu tisíců korun. Často se přitom jedná o hry, které na první pohled vypadají jako nevinná zábava zdarma, ale obsahují skryté platební mechanismy.

„Moderní mobilní hry obsahují celou řadu prvků, které splňují definici hazardního hraní, ale dětem jsou prezentovány jako běžná součást hry. Nejčastěji se jedná o takzvané loot boxy, virtuální balíčky s překvapením, které si hráč kupuje za skutečné peníze, aniž by dopředu věděl, co získá. Hráčům se na obrazovce objeví například po splnění nějakého úkolu a vybízejí k rozbalení. Není ale předem jisté, co obsahují,“ vysvětluje Jan Řehola, ředitel Institutu pro regulaci hazardních her (IPRH).

Tajemné truhličky se otevírají například za speciální diamanty, které lze získat z hraní. Tento postup je ale poměrně pomalý a tak si hráči mohou tuto herní měnu koupit. To už stojí reálné peníze. Samotná šance na vzácný předmět je ale v jednotkách procent. Tyto obrázky jsou z mobilní hry TSD - Tower Destiny Survive, kterou si už stálo přes 10 milionů uživatelů a je označená jako vhodná pro děti od sedmi let. Podobných her jsou stovky.

Bedýnky s překvapením navíc bývají barevné, svítí nebo blikají a svým provedením často připomínají výherní automaty. Podle poslední Zprávy o hazardním hraní, kterou vydalo Národní monitorovací středisko pro drogy a závislosti, má zkušenost s hazardním hraním téměř 16 procent dospívajících a dvě procenta hrají pravidelně, přestože by k hazardnímu hraní neměli mít přístup. Problém je o to závažnější, že více než 53 procent trhu s hazardními hrami aktuálně tvoří online hry, které kvůli dostupnosti mohou představovat vyšší riziko než klasické hry v kamenných provozovnách.

Hazard v mobilních hrách? Vstupní brána k závislosti, říkají odborníci

„Hazardní prvky v mobilních hrách využívají propracované psychologické mechanismy zvláště účinné u dětí. Princip je jednoduchý, hráč investuje skutečné peníze do náhodného výsledku s malou možností získat něco cenného. Problém umocňují matoucí virtuální měny, které zastírají skutečnou cenu nákupů, a agresivní marketingové praktiky s časově omezenými nabídkami.“ vysvětkuje terapeut a adiktolog Jiří Koreš ze SaneVita Centre.

Některé země už konkrétní kroky učinily. Belgie zakázala loot boxy v roce 2018, Nizozemsko reguluje hry s obchodovatelnými předměty a Španělsko připravuje jejich zákaz pro osoby mladší 18 let.

Podle odborníků by si měli rodiče nastavit upozornění o transakcích. Také by měli využívat rodičovskou kontrolu v mobilních zařízeních. Zpozornět by pak měli v případě, že jejich dítě tráví u her hodně času. Hlavní je o tématu mluvit a zajímat se o to, čemu se dítě věnuje. 

Prohrál jsem přes milion, varuje český youtuber

Lootboxům nemusí propadnout jen děti. Letos zveřejnil youtuber Petr Brunner alias Bender video, kde popisuje svou závislost na otevírání tajemných beden. Za rok a půl ho to vyšlo na více než milion korun. Šlo o populární hru Counter-Strike 2 (CS:GO). Teď varuje svých 488 tisíc sledujících před gamblerstvím.

Řekl jsem si, že si to zkusím a zahraju. Otevřu si pár bedýnek,“ popisoval. Nejprve investoval pouze ve hře a později i na specializovaných stránkách, které jsou v podstatě online kasiny zaměřujícími se na rozbalování beden do této hry. „Párkrát jsem to zkusil. Ani si nevybavím ten zkrat, ale najednou jsem tam začal dávat velký prachy. Když ty peníze nevidíte v ruce, tak to jde rychle. Za večer jsem tam dal tisícovku, prohrál, dal jsem dvojnásobek a nejednou se to dostalo až na 50 tisíc za večer,“ prozradil.

Po několika dlouhých měších se toho zbavil a hraní se mu naprosto znechutilo. „Bál jsem se to někomu říct. Styděl jsem se. Nedával jsem to moc najevo, ale dost se to na mně podepsalo. Takže lidi, nestyďte se. Mluvte o tom. Pokud si nedokážete pomoci sami, obraťte se na odborné instituce,“ vzkázal. „Celkem jsem prosázel 1,6 milionu s tím, že zhruba 600 tisíc jsem dostal zpátky na těch skinech (digitální převlek pro postavu nebo zbraň – mění vzhled, ne schopnosti, pozn.red.). Jsem milion v mínusu na podělaných skinech z CS:GO. A to je hra, co hrajou i děcka,“ dodal.

Máte-li podezření, že se potýkáte s problematickým hraním nebo se týká někoho z vašeho okolí, můžete se obrátit odborníky. Jejich seznam včetně kontaktů najdete v Mapě pomoci. Pro okamžitou podporu slouží také anonymní linka +420 777 477 877.

Hodnocení článku

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky gamblerství, gambling, závislost na hrách, hazardní hry, mobilní hry, počítačové hry, loot boxy, mikrotransakce

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.