Celkem 113 ostrých výjezdů s integrovaným záchranným systémem (IZS) zažil loni dronařský tým Správy informačních technologií města Plzně. A jednalo se o naprosto rekordní sezonu co do počtu společných akcí s IZS. Konkrétně vyjel tým s drony k 52 dopravním nehodám, osmi požárům a ve 25 případech pátrali po pohřešovaných osobách. Pro zefektivnění práce vyvíjejí speciální software a aplikace.
Dronaři dále zasahovali u dalších 13 bezpečnostních opatřeních a 15 jiných událostí. Jejich pomoc stále častěji využívá dopravní policie, speciální pořádková jednotka i hasičský záchranný sbor. „Rekordní počet výjezdů je důkazem toho, že drony v Plzni už jsou standardní součástí integrovaného záchranného systému. Spolupráce mezi jednotlivými složkami funguje perfektně, navíc se intenzivně pracuje na zdokonalování celého systému. Plzeň je v této oblasti mezi českými městy průkopníkem a naší prioritou je, aby tomu tak bylo i nadále,“ řekl primátor Plzně Roman Zarzycký (ANO).
„Kromě rekordního počtu výjezdů s hasiči a policisty stoupá i počet cvičení, kterých se dronaři účastní. Loni to bylo 23 akcí, z nichž nejvýraznější byly velké cvičení AMOK v Líních, simulace úniku čpavku v pivovaru, noční cvičení zaměřené na hledání osob nebo taktické cvičení v Ejpovickém tunelu. Každý měsíc dronaři cvičí i s plzeňskou zásahovou jednotkou,“ zdůraznil Daniel Kůs (Piráti), radní města Plzně pro oblast Smart Cities a podporu podnikání.
Pondělí, 1. ledna 2024, 16:01
S novým rokem přichází změny pro majitele a piloty dronů. Nejvíce se dotknou těch, kteří mají starší stroje. Nově musí mít od ledna štítek s označením třídy, větší drony pak i takzvaný systém dálkové indentifikace. Ne všichni dronaři vždy dodržují...
Drony SIT jako jednotka sboru dobrovolných hasičů drží pohotovostní služby 24 hodin denně sedm dnů v týdnu. „Při výjezdech s IZS na místo události musíme splnit určité časové limity. Během pracovní doby máme na příjezd 60 minut, 90 minut mimo ni, také během víkendů a svátků. Realita je taková, že v rámci pracovní doby dojedeme na místo průměrně za šest minut, mimo ni za 24 minut. Mimo pracovní dobu to znamená dojet z domova do našeho zázemí, naložit techniku a vybavení a dopravit se na místo zásahu,“ vypočítal ředitel úseku Drony SIT Josef Navrátil.
Celkem dvakrát loni dronaři během víkendové služby zažili všechny typy výjezdů. Tedy dopravní nehodu, požár a pátrání po pohřešované osobě. „Počet našich výjezdů rok od roku stoupá, loni už jsme na podzim věděli, že překonáváme číslo z předchozího roku. Těší nás, že můžeme policistům a hasičům nabídnout profesionální služby a dál pracovat na rozvoji našich zkušeností, hardwaru a softwaru. To jsou aplikace, které speciálně vyvíjíme pro jejich potřeby, abychom zefektivnili práci a vytěžili z pořízených dat a snímků maximum informací,“ doplnil Josef Navrátil.
Nejvyužívanějším bezpilotním letounem byl loni dron DJI Matrice 350 vzhledem k tomu, že jej lze osadit různými kamerami s termovizí, několikanásobným zoomem nebo světlometem při špatných světelných podmínkách. Mezi nejvíce používané aplikace patří především IZS Stream nabízející veliteli zásahu pohled v reálném čase z několika kamer současně a Crash Inspektor, který poskytuje velmi přesná data při ohledání místa dopravní nehody a zajištění stop.
Už v roce 2014 zakoupila první drony Správa informačních technologií města Plzně. „V červenci 2015 jsme získali jako první české město povolení k leteckým pracím od Úřadu pro civilní letectví ČR. Spolupráce s IZS začala o rok později při dohledu nad fotbalovým utkáním. První ostrý zásah přišel v roce 2018, kdy jsme monitorovali leteckou havárii na Nové Hospodě, kde spadl vrtulník do výrobní haly. Pár dnů poté hořela ubytovna na Karlově, k oběma zásahům si nás vyžádaly zasahující složky,“ vysvětlil Luděk Šantora, ředitel Správy informačních technologií města Plzně.