Počasí dnes20 °C, zítra24 °C
Sobota 27. dubna 2024  |  Svátek má Jaroslav
Bez reklam

Stát a investor představili lidem zmenšenou podobu plánované vysokokapacitní továrny na výrobu elektrobaterií

Zmenšenou podobu podnikatelského parku s gigafactory na letišti Líně představili lidem v okolí Plzně během čtyř veřejných slyšení stát s investorem. Obyvatelé Dobřan, Líní, Zbůchu a Nové Vsi měli v minulých dnech možnost vyslechnout si aktuální informace o přípravách projektu výstavby vysokokapacitní továrny na výrobu bateriových článků pro elektromobily.

Hlavní obavy místních, které v diskusích zaznívají, by se daly shrnout do čtyř oblastí, kterými je doprava, voda, příliv zaměstnanců a záruky. „Klíčovou informací, kterou jsme na veřejných slyšeních občanům představili, je zmenšení zóny z původních 700 hektarů, tak jak to dovolují aktuálně platné zásady územního rozvoje, na nově dojednaných 280 hektarů. Druhou velkou změnou projektu je výraznější oddálení areálu podnikatelského parku od obytné zástavby v přilehlých obcích, včetně izolačních zelených pásů. Součástí dohody je také snížení počtu zaměstnanců v areálu z původně projektovaných 50 tisíc na maximálně pět tisíc pracovníků pro celý areál,” komentoval výsledky první série jednání generální ředitel agentury CzechInvest Petr Očko.

Pro veřejnost je klíčovým i osud letiště Líně a zejména pak letištní dráhy. Tu nyní využívají civilní letci, zároveň má statut záložního letiště pro Armádu ČR. „Zachování letiště současně s gigafactory není z bezpečnostních ani z prostorových důvodů možné, zejména pokud nechceme, aby se areál přiblížil zastavěným částem okolních obcí. Stav letiště je ostatně dlouhodobě nevyhovující, takže se už delší dobu s koncem civilního letectví na letišti Líně počítá i bez ohledu na nynější přípravy podnikatelského parku. Z pověření vlády v CzechInvestu hledáme pro letiště náhradní umístění. Jsme také připraveni pomoci zdejším firmám, které v areálu letiště působí,” doplnil David Petr, koordinátor projektu za státní agenturu CzechInvest.

Po dokončení parku investor prakticky vylučuje jakýkoliv tranzitní provoz přes okolní obce. Většina dopravy materiálů i zaměstnanců by měla probíhat po modernizované železniční trati z Plzně. „Tranzitní doprava skrz obce v okolí by ve výsledku měla být menší než dnes. V souvislosti se záměrem se urychlí plánovaná výstavba nové trasy silnice I/26 a obchvatu II/180. Společně s novým přímým napojením na dálnici D5 by tedy doprava měla být odbavena převážně nadřazenou komunikační sítí,” vysvětlil David Petr.

Největší dopravní zátěž bude spojena s obdobím výstavby parku. Pro ně se počítá s využitím staveništního sjezdu z dálnice na sever od Nové Vsi. Ten bude ale jen dočasný na období přibližně tří let mezi roky 2024 a 2027. Kolem trasy budou umístěny dočasné protihlukové stěny.

Od začátku se také mluví o tom, že nová továrna bude potřebovat obrovské množství technické vody pro chlazení. Podle CzechInvestu prý údaje od Povodí Vltavy ukazují, že v oblasti je celoročně dostatečné množství průmyslové vody díky průtoku řeky Mže. Ta by měla vystačit jak pro provoz strategického podnikatelského parku, tak pro další rozvoj regionu, a to i v obdobích sucha. Žádný pokles hladiny studní v okolních obcích proto nehrozí.

Lidé se obávají přílivu zaměstnanců ze zahraničí

Občany z okolí plánované továrny se také obávají přílivu nových zaměstnanců, zejména nekvalifikovaných pracovníků ze zahraničí. „Naprostá většina pozic bude obsazena kvalifikovanými pracovníky v profesích, jako jsou IT mechatronici, průmysloví logistici, seřizovači nebo servisní technici. V gigafactory jde o typ výroby s velkou přidanou hodnotou, proto musejí pracovníci získat rozsáhlé znalosti a praktické zkušenosti v rámci speciálních školení, která navazují na odborné vzdělání. Takové zaškolení se vyplatí poskytnout pouze vlastním zaměstnancům, s využíváním agenturních zaměstnanců se proto nepočítá,” vysvětlil Michal Kadera, vedoucí oddělení vnějších vztahů ve Škoda Auto, která je součástí koncernu Volkswagen.

Část zaměstnanců továrny se bude rekrutovat ze stávajících zaměstnanců výrobních závodů společnosti Škoda Auto, kteří se do Plzeňského kraje přestěhují ze středních a východních Čech. Další pracovníci by měli být nalezeni přímo v regionu. Jejich nábor má být rozložen do několika let, tak jak bude postupně nabíhat provoz závodu. V letech 2028 až 2033 by bylo potřebné přijmout v průměru přibližně 100 zaměstnanců ročně.

Na setkání s veřejností zazněla řada příslibů týkajících se dopravy a dalších kompenzačních opatření, případně nových benefitů pro obce. Kromě budování škol a školek, čističky odpadních vod nebo využívání zdravotnických a dalších služeb jde i o možnost rozvážky jídel do sociálních zařízení obcí či kraje nebo posílení bezpečnosti díky zřízení stálé hasičské stanice a dalších prvků integrovaného záchranného systému. A občané se přirozeně ptali, jaké jsou záruky, že stát tyto sliby splní.

„V uplynulých týdnech a dnech jsme starostům dotčených obcí představili náš návrh záruk, kterými bychom garantovali dojednané body formou smlouvy mezi obcemi a státem. Věříme, že výsledkem bude smluvně zakotvené memorandum odrážející jasnou dohodu o podobě a podmínkách fungování parku pro gigafactory,” vysvětlil generální ředitel Očko.

Hodnocení článku je 74 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Jakub Taussik

Štítky gigafactory, továrna na výrobu elektrobaterií, letiště Líně, veřejné slyšení, ministerstvo, CzechInvest, průmyslový park, Volkswagen

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jiří Veselský

takže z 50tis (nevím kde to vzali) "jen" 5 tis
z regionu letech 28-33 cca 600 zaměstnanců zbyteb bude za Skodvky ???? kteří se rádi do reginu přestěhují
Mže má vody víc než dost, tak uchladí provoz továrny i spotřebu menšího města (4,5 tis zaměstnců Škodovky předpokládám se přistěhuje i s rodinami) bez ztráty kytičky i vody ve stávajících studní
tranzitní doprava nebude, vyřeší to modernizovaná stávající železnice ???????? - zaplatí kraj
rozloha bude už ne giga ale jen kousek giga - 280 ha
z bezpečnostního hlediska není možné v těsném sousedství provoz letiště, ale fabrika má bezpečný provoz
letiště nové (kde je možnost postavit něco tak velkého jako jsou Líně?) postaví a zaplatí stat tj daňový poplatník a přitom odpustíme daně majitelům fabriky (danová pobídka) takže celkově velmi ekonomicky lukrativní záležitost ????????

Neděle, 28. května 2023, 10:17Odpovědět

Karel Poláček

Příliš dlouho se šermuje s fantasmagorickými čísly gigaprojektu gigafactory v Líních. O jeho reálnosti říkají dost čísla, která se v průběhu času okolo něj objevila, ať už se jedná o předpokládanou plochu areálu, která se smrskla z původních 700 na 280 hektarů, a především pak skok z původně předpokládaných 50 tisíc na pouhých 5 tisíc zaměstnanců. To je i na prvotní úvahu o projektu příliš letmý pohled z okna.

Neděle, 28. května 2023, 08:45Odpovědět

Stát a investor představili lidem zmenšenou podobu plánované vysokokapacitní továrny na výrobu elektrobaterií  |  Společnost  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.