Desítky tančících dívek i chlapců v krojích, řízná dechovka, kolem 200 masek a stovky přihlížejících diváků, přesně tak vypadal v úterý masopustní průvod v chodském Postřekově. Jde o největší a nejdelší masopust, který se drží na západě Čech, trvá pět dní a místní si v době jeho konání berou v práci dovolenou. Během bujarého veselí samozřejmě proudem teče i alkohol.
Postřekovský masopust je nejznámější lidovou slavností na Chodsku. Jde o tradici, která je držitelem certifikátu nehmotného kulturního dědictví Plzeňského kraje. Jeho současná podoba se obnovila v 60. letech minulého století. Jeho průběh má přesně stanovená pravidla. Slavnost pak končí symbolickou popravou marnotratného Masopusta, který je symbolem obžerství, rozmařilosti a rozpustilého života.
„V pátek je sezpívaná, aby se mladí naučili zpívat chodské písničky a tancovat. V sobotu večer je maškarní bál, neděle patří Kytičkovému bálu, kterému se též říká Krojovaný. Ten je pro mladé, svobodné. Svobodná děvčata dávají chlapcům kytičky. Pak jdou průvodem od Hospody u Hadamů do sálu. Tam při prvním tanci připnou chlapcům kytičku. Akce trvá do půlnoci. V pondělí je babský bál. Tam chodí vdané ženy a starší ženy. A vše vrcholí v úterý masopustním průvodem po vsi. Na hřišti se oběsí figura Masopusta a opět se pokračuje zábavou až do půlnoci,“ popsala pro Plzeňskou Drbnu dění v pěti nejdůležitějších dní roku v Postřekově místní rodačka a bývalá hostinská Hana Váchalová.
„V sobotu se přijíždí na akci podívat hodně přespolních, kteří bohužel nedodržují ty naše tradice, které by měli. Jdou se sem hlavně pobavit a opít. Pro mě je jednoznačně nejhezčí neděle a úterý. Náš národopisný soubor opravdu dbá na to, aby se ty tradice dodržovaly,“ dodala Hana Váchalová. Během průvodu je vidět, že sezpívaná dopadla na výbornou. Děvčata zpívají desítky známých chodských písniček a na ulici samozřejmě tančí. A také malují všem divákům na tváře rtěnkou červená srdíčka. „To aby se poznalo, že jste tady u nás byl."
V samotném průvodu kráčí tradiční i ryze současné masky. V čele jedou na koních tři jezdci, nechybí šlechta na vozíku, nebo alegorický vůz s pojízdnou posilovnou. Dále v průvodu kráčí i dvě dámy, které se převlékly za populární letní boty „žabky,“ kompletní skupina KISS, medvědi, smrtky, šašci, vojáci i další zvířata. Dobrého vojáka Švejka (paní Váchalová) na vozíčku tlačí paní Müllerová, kterou pro změnu ztvárnil muž. Několik chlapců a děvčat nese na nosítkách figuru Masopusta, jehož konec se nezadržitelně blíží.
Po příchodu na hřiště se bujaře tančí kolem šibenice a celá slavnost jde do finále. „Jsme tady, abychom odsoudili nenapravitelného marnotratníka Masopusta, který přebýval u nás ve vsi, ale nebyl o nic lepší, nebo horší, než ten předešlý,“ říká soudce. Ten také zhodnotil vše důležité, co se ve vsi za uplynulý rok přihodilo. Zmínil i válku na Ukrajině nebo volbu českého prezidenta. „Máme zase prezidenta, který dobře vypadá a flanelové košile zase frčí,“ uvedl soudce a vzápětí odsoudil Masopusta k trestu smrti oběšením.
„Už je konec masopustu, bájo, už je konec muziky…“ zpívají dívky v krojích a tančí kolem šibenice, na které už se houpe Masopust. A diváci se na samotný závěr dočkají i tradičního vystrkování zadnic s přehlídkou spodního prádla, které mají dívky pod sukněmi svých krojů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.