Plzeňský kraj s partnery připravuje na Šumavě zázemí pro běžkaře, které by bylo srovnatelné s okruhy těsně za hranicí v Bavorsku. Má hotovou studii a bude jednat s Národním parkem Šumava (NPŠ) a ministerstvem životního prostředí o převodu části pozemku potřebného pro narovnání přilehlé hlavní silnice I/27 z Plzně přes Klatovy do Železné Rudy a Bavorska. Novinářům to řekl hejtman Josef Bernard (ČSSD). Kvalitní zázemí na západní straně Šumavy chybí, má lákat více turistů i sportovců.
Takzvané východiště lyžařských, cyklistických a turistických tras v Gerlově Huti nad Železnou Rudou zahrne parkoviště, objekt pro odpočinek, převlečení, umytí a občerstvení. Podle náměstka hejtmana Iva Grünera (ČSSD) se tam nejprve musí narovnat silnice první třídy I/27, která se v místě křižuje s krajskou komunikací II/190 na Prášily a Sušici. "Je tam nebezpečná křižovatka v zatáčce a zároveň horizont. Ředitelství silnic a dálnic to má v plánu. Park zatím nesouhlasí," uvedl.
Po narovnání by se využila část současné silnice a manipulační plocha. Podle Grünera jde o investici za zhruba 150 milionů korun, jejíž největší podíl tvoří silnice a 40metrový mostek nad ní, který dovede lyžaře i rolby z CHKO do národního parku směrem k německé hranici. Prochází tudy hlavní běžkařské a cyklistické trasy. Objekt pro turisty a sportovce a parkoviště by přišly na 20 až 30 milionů korun.
Park podle hejtmana podobná zázemí, kde turisté odstaví auta, vítá. S městem Železná Ruda a s oddíly běžkařů už byl partnerem při tvorbě studie za 80 tisíc korun. "Moc o to stojíme, budeme se na tom finančně podílet. Lidé nám utíkají na běžky na Bretterschachten a Scheiben. Takhle je udržíme na Železnorudsku," řekl starosta Filip Smola (ČSSD). Gerlova Huť je ve výšce 1000 metrů nad mořem, o 250 metrů výš než Železná Ruda, a je tam vždycky první sníh a vydrží tam nejdéle. Odtud se rozjíždějí okruhy na Hofmanky, Pancíř, jezera, na Můstek, Prenet i na Prášilsko, Polom a k jezeru Laka. Železná Ruda vloží do projektu manipulační plochu. Bez narovnání silnice ho ale policie nedovolí, je to úsek těžkých nehod, řekl starosta.
"Musím se teď sejít s ředitelem parku a potom společně s ministrem životního prostředí, abychom ho přesvědčili," uvedl Bernard. Podle něj potřebuje přeložka jen malou plochu.
"Máme ideový záměr, stavět by se mohlo za tři až pět let," řekl náměstek ŘSD Plzeň Michal Syřínek. Úpravu rizikové křižovatky se špatným rozhledem, těsně za horizontem, má ŘSD v plánu. Současná silnice I/27 tvoří hranici mezi NPŠ a CHKO Šumava. "Nová se víc dostává do parku," uvedl. Narovnání v délce do 500 metrů od křižovatky by přišlo na 80 milionů Kč. Další peníze bude stát přeložka šikmě křižující silnice II/190, z níž je špatný výhled do stran. "Jakmile se ujasní řešení, okamžitě zadáváme to, co bude potřeba - posudek EIA či územní řízení," doplnil Syřínek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.