Víte, co sledují vaše děti, když si hrají s telefonem nebo sedí v pokojíku u svého počítače? Možná byste se divili. Vědečtí odborníci upozorňují, že adolescentům může častý pobyt na Facebooku, Instagramu nebo TikToku poměrně uškodit. Nejzranitelnější skupinou jsou dle nich děti od 11 do 15 let. Na vliv některých populárních uživatelů se snaží upozornit i řada YouTuberů, mezi nimi i ten s přezdívkou FatDad, který se zaměřil na jednu velmi kontroverzní influencerku.
Častý pobyt na sociálních sítích může nejvíce uškodit dětem v rané pubertě a také adolescentům těsně po dosažení plnoletosti. K těmto závěrům došli britští vědci, kteří mapovali čas, jenž děti stráví na sociálních sítích. Z jejich výzkumu vyplynulo, že nejrizikovějším obdobím je u dívek věk mezi 11 až 13 lety, u chlapců mezi 14 a 15 lety.
Podle odborníků na dětskou duši by se v celé věci měli angažovat zejména rodiče. Měli by se zajímat o to, co jejich dítě sleduje a jak moc u toho vysedává. Někdy koukají na neškodná videa o hraní her, jindy ovšem sledují kanály poměrně kontroverzních osobností, kterých je na internetu celá řada. Někteří z nich se netají tím, že cílí hlavně na děti, aby jim pak servírovali v přímém přenosu vlnu nadávek, tipů na fajnové elektronické cigarety a nebo jim dávají rady do života, ze kterých by rodičům stály vlasy hrůzou na hlavě.
„Děti jsou dneska bombardované informacemi a je dobré s nimi o tom mluvit a mít přehled, co to dítě sleduje a jaký zdroj informací přijímá. Co se týče vzorů, ke kterým vzhlíží, tak i tady je důležité si o tom popovídat a říct si, kteří za tu pozornost stojí a kteří ne,“ doporučuje terapeut z plzeňské dětské psychologické poradny Martin Štolfa.
Velkou pomocí mohou rodičům být i samotní tvůrci, zejména pak třeba reakční kanály. I mezi nimi se samozřejmě dá najít mnoho těch, co si z celé věci dělají jen srandu. Pak jsou tu i tací, co se snaží na problémy věcně upozornit a dát věci do souvislostí. Upozornili například na tvůrkyni Suger Danny, která se marně pokoušela rozjet svůj e-shop s vaporizéry, o nichž tvrdila, že jsou zdraví prospěšné a "nebudete pak závislí na cigaretách jako vaši rodiče".
Naše redakce oslovila YouTubera vystupujícího pod přezdívkou Fatdad_Official. Se svou tvorbou začal zhruba před dvěma měsíci a od té doby nasbírala jeho videa dohromady milion shlédnutí. Momentálně se primárně zaměřuje na jednu z asi nejdiskutovanějších osob na české internetové scéně – ShopaholicAdel.
„ShopaholicAdel působí na několika sociálních sítích jako je Instagram, Youtube a Tiktok. Její hlavní prioritou jsou děti. Sama nám dokonce již několikrát řekla během svého streamu že dělá obsah pro děti. A teď přicházím na řadu já. Jakožto otec a člověk, který si myslí že ví, co je nějakým způsobem dobré pro děti a co ne,“ vysvětluje Fat Dad důvod svého počínání.
Na videích nikterak nevydělává. Sám nahrává nebo dostává od fanoušků záznamy mnohahodinových vysílání, která běží i ve dvě ráno. Sama tvůrkyně má na nich vždy tisíce sledujících a je jedno v jakou hodinu se zrovna připojí k internetu. Jak už název napovídá, často se jedná o videa ohledně toho, co si zrovna nakoupila. Někdy vysílá, když vaří, uklízí nebo prostě jen kouká na televizi. Mnozí ale mají problém s tím, že svoji tvorbu doprovází vulgárními výrazy, nadává svým fanouškům anebo jen tak sedí a nedělá vůbec nic, za což si i tak může přijít na nemalé peníze. Její výdělky jsou ale tím posledním, co její kritici řeší. Víc jim je trnem v oku obsah jejích videí.
„Na mém kanále najdete více než stovku videí z jejích TikTok streamů. Nejsem žádný moralista, ale když vidím, jak jí sledují nezletilé děti a ona nemá problém být hodně vulgární a bavit se o věcech, které nejsou pro děti moc košer, tak je mi zle,“ uvedl FatDad.
„A pak to začalo. ShopaholicAdel nás napřed prosila ať jí necháme nějaká čísla, aby mohla dál streamovat. Když ani to to nezabralo, tak nám začala vyhrožovat, že se můžeme dostat do vězení. A takovýchto věcí dělá hrozně moc. Mohl bych to rozebírat celé hodiny a stejně by to bylo málo. Tento člověk je schopen pro peníze a čísla na sociálních sítí udělat cokoliv,“ myslí si YouTuber.
K dnešnímu dni má ShopaholicAdel 44 tisíc odběratelů, na Instagramu 142 tisíc sledujících a na TikToku dokonce 225 tisíc fanoušků. Během jejich streamů je ale patrné, že drtivou většinou jsou lidé, kteří ji jen nadávají a mají z toho legraci. I tak jí ale posílají drahé dárky. Samotnou tvůrkyni jsme oslovili a zaslali seznam otázek ohledně toho, na koho skutečně cílí a jestli si kritiku bere k srdci. Na zaslané dotazy odmítla odpovědět.
Podle odborníků není zcela jednoduché určit do jaké míry mají sociální sítě vliv na vývoj dětí. Jisté ale je to, že se jim dostává obrovské záplavy zkreslených informací, které mohou mít dopad na jejich úsudek. Rodiče by se proto měli zajímat o to, co jejich děti sledují.
„My jako rodiče potřebujeme informace. Určitě to můžeme opřít o strávení společného času, ale nikdy nebudeme mít stoprocentní jistotu, co to dítě dělá a co sleduje. Kritické myšlení se u dětí spouští přesně v okamžiku, kdy má krytá záda a kdy ví, že když udělá průšvih, tak ho matka nezatratí a v tu chvíli si s menší smělostí bude zkoušet tyto sociálně patologické způsoby chování. Do pětadvaceti let se mladý dospělý dostane do té kritické polohy, kdy je schopný věci brát s nadhledem,“ vysvětluje terapeut Martin Štolfa.
Podle něj ale může dítě tíhnout k tomu, že bude zkrátka chtít v kolektivu zapadnout, a tak bude dělat a sledovat to, co jeho vrstevníci. „Určitě stojí za to naplnit dítěti čas smysluplnými aktivitami, ale co jsme jako rodiče do nich narvali do 14 let, tak tomu musíme věřit a pak přežít pubertu. V okamžiku, kdy rodič opravdu lítá 12 hodin v práci a pak si hodí druhou směnu doma, tak pak zní naše řeči o trávení času s dětmi drze. Ale kolikrát stačí pět až deset intenzivních minut a nemusí to být nutně hodiny nebo nudné výlety po památkách, kde to dítě nechápe, proč se tam ocitlo. Jde o to hledat si cílený čas. Pravidelných 15 minut podpoří vztah mezi rodičem a dítětem daleko víc, než nějaké drahé aktivity,“ doporučuje Štolfa.
Těmi aktivitami může být i to, že jako rodič poprosíte své dítě, ať vás se sociálními sítěmi naučí. Ať vám ukáže, koho sleduje a pak s tím o tom chvilku diskutujte. „Daleko větší problém vidím v tom, že dospělí nepodrobují kritice zdroje informací. Mělo by to být spíš obráceně. Rodič by měl slézt ze svého piedestalu a nechat se proškolit dítětem, aby věděl co všechno existuje,“ podotýká Štolfa.
Jistě se nabízí otázka, zda by se měla určit přesně daná pravidla pro tvůrce, kteří mají velké dosahy a mohou mít poměrně velký vliv na děti či dospívající. Televize si nemůže dovolit odvysílat závadný obsah a když už, tak až po 22. hodině. Streameři se ale ničím takovým řídit nemusí a maximálně přijdou o možnost monetizace obsahu. O účet mohou přijít jen v případě, že je někdo nahlásí. Rychle si ale mohou založit nový profil a fungovat dál.
„Mohl bych se vám tady rozpovídat o tom, jak Adéla těžila ze smrti Hany Zagorové, když několikrát řekla že je její kolegyně a že se znali a podobně. Několikrát nám ukázala, jak je bezpáteřní, když na streamu napadala svého bývalého partnera. Jednoduše řečeno - tato osoba by měla mít doživotní zákaz na sociální sítě, protože vědomě ohrožuje vývoj našich dětí. Jejich chování a zdravý rozum,“ apeluje FatDad.
Odborníci se ovšem domnívají, že by jakékoli zákazy mohli mít opačný efekt. „Já se obávám, že jakkoli restrikce akorát zvedne zájem o ten obsah. Navíc jsme v době, kdy kvetou různé propagandistické weby a další věci. Je hrozně těžké orientovat se v pravdě. Asi nejjednodušší je naučit, aby dítě čerpalo informace z více zdrojů. Také rodiče inklinují ke krátkým a jednoduchým řešením. Marketingově je to postavené, aby to oslovilo emoce a ne rozum a po těch emocích všichni jdeme. Lítáme v tom všichni, nejen děti,“ uzavírá Štolfa.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.