Problémy s novým autobusovým dopravcem Arriva Střední Čechy řeší Plzeňský kraj. Arriva začala v regionu jezdit od poloviny června kdy vystřídala ČSAD. V posledních dnech dopravce odříká velké množství spojů. Problém je údajně v nedostatku řidičů. Kraj s dopravcem intenzivně jedná, za neodjeté spoje hodlá firmu podle smlouvy tvrdě pokutovat. Tentokrát jsme se v naší Politické koridě zeptali představitelů politických stran v Zastupitelstvu Plzeňského kraje, jak hodnotí působení nového přepravce.
Záměr vybavit Plzeňský kraj novými autobusy byl jedním z nejdůležitějších projektů PK a i ČSSD v právě končícím volebním období. Tento záměr byl realizován a v PK je více než 300 nových autobusů s nadstandartním komfortem pro cestující. Výběr nového přepravce probíhal podle všech zákonných podmínek, o tom jsme alespoň byli ujišťováni bývalým hejtmanem Josefem Bernardem a jeho námětkem Čížkem (oba v současnosti STAN). Mnohokrát jsem poukazoval na možné problémy, především v počtech řidičů, jejich fundovanosti v rámci jednotlivých tras, a hladkým přechodem z ČSAD na ARRIVA Střední Čechy. Pana náměstka Čížka jsem několikrát žádal, aby byli všichni řidiči řádně proškoleni a byl jich dostatečný počet. V posledních měsících jsem byl ujišťován, že vše proběhne hladce a bez problémů. S vědomím toho, aby byl přechod na nového dopravce, co nejefektivnější jsem apeloval na co nejdřívější zkušební provoz, tak aby se případné nedostatky daly včas napravit. Musím však konstatovat, že dle mého názoru pan náměstek Pavel Čížek i bývalý hejtman Josef Bernard tento problém podcenili a výsledkem je nedostatečná koordinace provozu autobusů firmy ARRIVA Střední Čechy, časté problémy s odloženými linkami a nerespektování jízdních řádů, s nekompetentností jednotlivých řidičů a další problémy, které v PK v současnosti ARRIVA Střední Čechy má. Za sebe můžu slíbit, že udělám všechno proto, aby pro cestující autobusovou dopravou v PK byla doprava nejenom příjemná z důvodu nových autobusů, ale i protože je budou řídit fundovaní a spolehlivý řidiči dodržující jízdní řády.
Celkově pozitivně, ale řadě chyb se dalo předejít. Je dobře, že kraj vyhlásil tendr, máme tak nové nízkopodlažní autobusy s wifi a můžeme zde platit bezkontaktně. Kraj bude konečně vědět, kolik, kde jezdí klientů. Na druhé straně, především v přípravné fázi, se dalo mnoho problémům předejít a připravit se na ně. Byl na to minimálně jeden rok. Mohli lépe zaškolit řidiče, aby se neptali cestujících, kde jsou jejich zastávky. Měli nabrat více řidičů, aby jich bylo dost a vyjeli všechny spoje. Řidiči měli být dostatečně včas a řádně zaškoleni v obsluze platebních terminálů. Místo fotek v novinách před novými autobusy se měl klást důraz na informovanost cestujících o změnách a proškolení řidičů. Myslím, že se vše zklidní a že na podzim již budou cestující spokojeni a stejně tak i kraj, který službu platí.
Působení nového dopravce hodnotím celkem dobře. Uvědomme si, že v našem kraji řeší nejsložitější operaci v autobusové dopravě v historii České republiky. Podařilo se mu zajistit veškeré technické záležitosti: dokázal nakoupit a dodat nové autobusy, zajistit jejich parkování a vjezdy na autobusová nádraží, vypořádal se s novými jízdními řády a novými trasami a oběhy autobusů, zajistil nový odbavovací systém a vyrovnal se s novým krajským tarifem. V posledních měsících jsme jednotlivé problémy řešili téměř denně. Velmi ochotně spolupracuje s organizátorem dopravy POVED. Bohužel ani novému dopravci se nevyhnul obecný celorepublikový problém - nedostatek řidičů a došlo k tomu, že v několika málo dnech nevyjely některé spoje. Nejvýše to bylo cca 30 spojů z 2400. I toto by mělo být již vyřešeno. V oblasti Plzně 4 a Kyšic jezdí všechny spoje správně od 1.7. 2020 a od pátku 10.7. do neděle nemáme hlášeny žádné neodjeté spoje. Snad již bude situace dobrá. Chtěl bych se omluvit všem cestujícím, kterým nepřijel autobus a požádat je o to, aby i přes počáteční problémy dále používali veřejnou dopravu. Jsou jim k dispozici nejnovější autobusy i zajímavé produkty, například celodenní jízdenka všemi dopravními prostředky po celém kraji, a to i v rodinné verzi. Ideální pro letní výlety.
Jak je dnes již veřejným tajemstvím, Arriva převzetí spojů od původního dopravce prostě nezvládla. Opakuje se situace jako v jiných krajích. Spoje buď nejedou vůbec nebo mají zpoždění, řidiči neznají svoji trasu jízdy, problémy s jízdenkami a pod. Jako opoziční klub jsme neměli přístup k výběrovému řízení na dopravce v Plzeňském kraji, a tak nám není jasné proč vyhrála zrovna Arriva (v kuloárech se ostatně tvrdilo již dopředu, že soutěž vyhraje). Nový dopravce nemá dostatek lidí (asi i proto, že od původního dopravce neutekli všichni zaměstnanci k novému dopravci). Máme velké štěstí, že ke změně dochází v letním období a že cestující nemusí někde čekat v mrazu a větru (jako tomu bylo ve Východních Čechách při přechodu k Arrivě i v drážní dopravě). Může být velmi hezké, že jezdí nízkopodlažní autobusy, ale pro cestující je důležité, aby spoj jel a jel také načas, vždyť pro některé z nich znamená zpoždění autobusu zmaření navazujícího drážního spoje a nemožnost dostat se včas do práce nebo jinam. Doprava v kraji se zaměřovala a v průběhu let realizovala právě na návaznost autobusové a drážní dopravy. A tak nefukčnost jedné složky maří celé úsilí. Tedy působení nového dopravce nemohu hodnotit než podle spokojenosti lidí a tam jsou problémy.
Samozřejmě, že vnímám negativní reakce veřejnosti a velmi mě to mrzí, neboť jsme byli ujišťováni, že řidičů je dostatek, autobusy jsou dodány a že ke změně dopravce běžela reklamní kampaň (za 4 milióny) upozorňující veřejnost na změny v dopravní obslužnosti. Výsledek se po měsíci provozu jeví tak, že řidiči nejsou, ARRIVA si vypomáhá řidiči z jiných částí republiky, kteří neznají trasy. Autobusy mají výpadky spojů či zpoždění a veřejnost žádnou kampaň nezaznamenala. V pondělí 20. 7. bude od 10 hodin probíhat mimořádné jednání zastupitelstva, pozván je jak ředitel společnosti ARRIVA Střední Čechy s.r.o jakožto nový dopravce a dále ředitelka společnosti POVED s.r.o. (Plzeňský organizátor veřejné dopravy), kteří budou odpovídat na dotazy zastupitelů spolu s náměstkem hejtmana odpovědným za oblast dopravy. Veřejnost má na jednání zastupitelstva přístup.
Změna dopravce znamená pro Plzeňský kraj jednu z nejvýznamnějších změn zasahujících do chodu celého kraje. Společnost Arriva Střední Čechy byla řádně vysoutěžena a smluvně se zavázala plnit stanovené podmínky zajistit provoz 3500 pravidelných linek v Plzeňském kraji. Je nepříjemné, že se jí to zatím na některých trasách nedaří. Chápeme problémy s nedostatkem řidičů, ale nemůžeme omluvit nedodržování povinností. Občané Plzeňského kraje mají právo spolehlivě cestovat do zaměstnání, k lékaři, za nákupy či do škol. Věříme, že situace se bezodkladně stabilizuje ke spokojenosti všech stran.
Od samého začátku vznáší krajští zastupitelé za hnutí ANO 2011 pochybnosti o bezproblémovém začátku fungování nového autodopravce Arriva v Plzeňském kraji. Uvědovali jsme si problémy, které měla Arriva v severních Čechách. Já osobně jsem své obavy vyjádřil o květnovém čísle časopisu Plzeňský kraj, kdy již tehdy jsem měl informace o nedostatku řidičů. A k čemu jsou nové autobusy, když je nemá kdo řídit? A nebo neví, kudy má jet a v které obci se vlastně nachází, když do dneška jezdil linku ve Středočeském kraji? Tuto se teda fakt nepovedlo. Dnes jsem ještě objevil, že si v aplikaci idos.cz nedokáži koupit jednotnou jízdenku po Plzeňském kraji. PROČ? Vadí mi, že nedostatky jsou bagatelizovány, vládnoucí koalice na kraji se tváří, že se nic neděje a odmítá jakoukoliv zodpovědnost. A je s podivem, s jakou benevolencí se ke společnosti Arriva, po výsledku výběrového řízení na nového dopravce v Plzeňském kraji, přistupuje.
Dosavadní působení nového krajského autobusového přepravce přináší bohužel cestujícím mnoho problémů, ať už jde o neznalost trasy, tarifů či je patrné i časté zpoždění u spojů. Bohužel vnímám stížnosti od cestujících i představitelů obcí, od starostů nebo místostarostů. Příkladem může být Červený Hrádek, kde si cestující veřejně stěžují a mnoho nespokojenosti lze vyčíst ze sociálních sítí. Příčinu vidím v přenechání dopravy od Plzeňského městského dopravního podniku právě k přepravci Arrivě, kde nesehnali dostatečný počet kvalitního personálu a nebyli náležitě proškoleni. Toto by se nestalo bez rozhodnutí Plzeňského kraje, kde byly Plzeňské městské dopravní podniky nuceny některé linky opustit. Přechod na nového dopravce nebyl řádně připraven a nelze všechny nedostatky poukazovat jen na nového přepravce Arrivu. Bohužel oběti jsou cestující, kteří se nemohou již spoléhat na současného přepravce. Doufám, že k nápravě dojde brzy.
Odpovědi jsou řazeny podle data a času doručení do redakce. Odpověděli představitelé všech politických stran zastoupených v Zastupitelstvu Plzeňského kraje.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.