Opoziční koalice SPOLU považuje za chaotické programové prohlášení současné koalice ve vedení města Plzně, kde se spojilo ANO, Piráti, STAN a PRO Plzeň. Podle zastupitelů SPOLU (ODS, KDU-ČSL a TOP 09) se jedná o směsici všeho možného, text prohlášení si vzájemně protiřečí, chybí v něm zásadní projekty a vedení města si klade malé ambice. Zaznělo to na jednání zastupitelstva Plzně.
Zástupci vládnoucí čtyřkoalice v Plzni představili už 8. března novinářům své plány, kterým se chtějí až do roku 2026 věnovat. Jde o investice za 7,5 miliardy korun. Radnice například chystá dokončení stovek nájemních bytů. Věnovat se chce také opravě tramvajových tratí, úpravám problémových křižovatek a dojít by mělo i na rozvoj školství, sportovišť i zahájení prací na záchranu kulturního domu Peklo. Jednou ze zajímavostí je i plán na zřízení prvního městského holubníku.
„Koalice na úvod tvrdí, že chce investovat finanční prostředky především do projektů, které budou mít pozitivní a přímý dopad do každodenního života Plzeňanů. S tím nelze než souhlasit. Nicméně hned v úvodu první kapitoly věnované urbanismu a veřejnému prostoru tvrdí, že připraví soutěž a vybere projektanta typového bytového domu, který bude používán při výstavbě dostupného bydlení v určených lokalitách, a zajistí zpracování kompletní projektové dokumentace. To je pro mě signál, že k městu Plzni bude vládní koalice přistupovat tak, že bude stavět typizované domy jeden jako druhý. To už tady jednou bylo a říkalo se tomu panelová sídliště. S touto myšlenkou nemohu souhlasit a takto si rozvoj moderního urbanismu nepředstavuji,“ konstatoval zastupitel a bývalý primátor Plzně Pavel Šindelář (ODS).
V programovém prohlášení klub ODS, KDU-ČSL a TOP 09 také postrádá zásadní kapitoly věnované ekonomickému rozvoji. Materiál ale také rezignuje na rovnoměrný rozvoj všech městských částí. „Co mi v programovém prohlášení zcela chybí jsou projekty, které by reflektovaly tolik potřebný rozvoj Doubravky, například v otázce revitalizace Chlumu, rozšíření rezidenčních parkovacích stání, rekonstrukce obvodního úřadu, vybudování kanalizace ve Starých Lobzích či dořešení situace kolem černé stavby firmy Carimex na Letné,“ vypočítává zastupitel Lukáš Hegner (ODS)
Za velmi špatnou zprávu pro dopravní situaci ve městě považuje klub ODS, KDU-ČSL a TOP 09 fakt, že vedení města dává zelenou stavbě průtahu v centru města přes nivu řeky Mže. Dvoupruhový 920 metrů dlouhý most by měl začít u křižovatky Karlovarské a Lidické ulice, překlenout nivu řeky Mže a vyústit u Kalikovského mlýna. „Tento projekt je hrubý zásah do města a kombinací toho špatného z devadesátých let a komunistického plánování. Průtah jde proti koncepci budovaných okružních komunikací a výrazně zvýší dopravu v centru,“ nešetří kritikou bývalý náměstek primátora pro oblast dopravy a životního prostředí Michal Vozobule (TOP 09).
Při představení programového prohlášení čtyřkoalice ve vedení města Plzně zaznělo, že na investice chce město použít peníze ze svého rozpočtu, veškeré rezervní fondy, evropské, národní či krajské dotace a případně i dlouhodobé úvěry. Podle slov primátora Romana Zarzyckho (ANO) by do rozpočtu mělo přibýt také několik set milionů korun navíc z loňského přebytku a také z předpokládaných vysokých dividend z Plzeňské teplárenské. Město chce akce provádět po etapách a podle aktuálních možností, nechce se naopak pouštět do megalomanských projektů a hodlá dát přednost těm, které obyvatelé nejvíce ocení v rámci každodenního fungování.
„Naší prioritou při využívání městských pozemků je výstavba dostupného bydlení. Budeme aktivně pracovat na zástavbě brownfieldů a pokračovat v rozvoji areálu Světovar. Zpracujeme projekty revitalizace nábřeží Mže a Radbuzy, připravíme rekonstrukce Husovy a Tyršovy ulice, Anglického nábřeží, náměstí Milady Horákové, náměstí Míru i Jiráskova náměstí. Postavíme nové parkovací domy a patrová parkoviště, zahájíme rekonstrukci budov v areálu DEPO2015,“ vyjmenovává první náměstek primátora Pavel Bosák (Piráti).
Radní pro dopravu a životní prostředí Aleš Tolar (STAN) zase potvrdil, že chce město spolupracovat s Ředitelstvím silnic a dálnic na zkapacitnění křižovatky Belánka a rozšíření kruhového objezdu u Makra. Město rovněž zahájí projekční práce a majetkovou přípravu na rozšíření Západního okruhu o zbylé dva jízdní pruhy. Tolar dále prozradil, že by rád zklidnil dopravu v historickém centru města, konkrétně na západní straně náměstí. Jedním z řešení by mohlo být omezení vjezdu aut do historického centra. Tento bod je ale zatím ve fázi úvah.
Primátor Roman Zarzycký představil i nový způsob boje proti holubům ve městě. „Může se to zdát jako banalita, ale holubník za málo peněz výrazně a humánně pomůže s redukcí holubí populace v Plzni. Díky holubníku se sníží počet holubů na střechách domů a městských památek, kde svým trusem poškozují nejen jejich fasádu. Holubník poskytne holubům zázemí, zároveň nám ale umožní odebrat jim část nakladených vajec a nahradit je umělými. Holubi se nemusí střílet," doplnil primátor.
Na to reagoval ironicky na jednání zastupitestva bývalý primátora Pavel Šindelář. „Gratuluji vám, holubník už nemusíte dělat. Vy už tady holubník máte.“ Slovo si pak vzal opět primátor Zarzycký. „Holubník je nádherná věc. Já si za tou myšlenkou stojím. Je to věc, která je v řadě metropolí k dispozici, měla by přispět ke snížení populace holubů humánním způsobem o 10 až 15 procent každý rok,“ dodal primátor.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.