Počasí dnes8 °C, zítra9 °C
Úterý 23. dubna 2024  |  Svátek má Vojtěch
Bez reklam

Zastupitelé Plzeňského kraje schválili zásadní rozhodnutí, které na letišti v Líních umožní stavbu gigafactory

Rozhodnutí, které umožní vznik průmyslového parku na armádním letišti Líně u Plzně, kde koncern Volkswagen (VW) zvažuje stavbu továrny na výrobu baterií do elektromobilů, schválili zastupitelé Plzeňského kraje. Vznik gigafactory podporuje vláda. Hlasování na zastupitelstvu předcházela bouřlivá debata. Pro bylo 27 zastupitelů, čtyři proti a dva se zdrželi.

Zmenší se maximální plocha zóny z původně avizovaných 700 hektarů na 280 hektarů. Radní kraje schválili aktualizaci zásad územního rozvoje na požadavek vlády prostřednictvím MPO (ministerstva průmyslu a obchodu). „Reagujeme také na požadavek obcí, aby se zóna zmenšila," řekl hejtman Rudolf Špoták (Piráti). Fakt, že se objevil možný strategický investor VW, přimělo podle něj kraj i obce diskutovat o změnách zásad, které definují, co by mělo na letišti být. Náměstek hejtmana Petr Vanka (ANO a nezávislí) konstatoval, že je šance vybudovat v Líních něco hodnotného a zároveň výrazně zlepšit za státní peníze silniční i železniční infrastrukturu oblasti. „Nechceme tam něco ničit nebo vytvářet nějakou chemičku,“ uvedl.

„K projednávání zásad nemáme zatím jako piloti připomínky, zmenšení zóny podporujeme. Chceme získat ujištění, že pokud VW nebude mít zájem o toto území, tak letiště zůstane, jako je v současnosti," řekl Štefan Koprda, šéf spolku EAGA, Evropské asociace pro rozvoj všeobecného letectví z Líní. V případě, že VW řekne "ano", tak musí být podle něj v zásadách jasné umístění nového letiště. Kraj podle Vanky bojuje za to, aby se aeroklubům z Líní postavila moderní plocha jako odpovídající náhrada za Líně. „Jednáme o tom s MPO. Bude to v zásadách rozvoje i v memorandu o porozumění,“ řekl. Návrh memoranda od MPO dnes zastupitelé také schválili.

O továrnu VW za 120 miliard Kč vláda velmi stojí. Možnou investici považuje za klíčovou pro transformaci autoprůmyslu ČR. VW se má do konce března vyjádřit, zda zvolí Líně, Polsko, Slovensko, či Maďarsko. Stavět by chtěl začít koncem roku 2024 a vyrábět články do baterií od roku 2027.

Pro obce je zásadní, že panuje shoda, že zelené plochy na letišti zůstanou zachovány. „Pro nás je důležité, že je teď politická vůle pro to, že se zóna zmenší. Od roku 2009 obce odmítají zastavět zemědělskou půdu v jejich blízkosti,“ řekl starosta Dobřan Martin Sobotka (Aktivní Dobřany). Podle něj se také vrátila do zásad idea vybudovat kvalitní komunikace kolem letiště. „Při 200 hektarech maximálně pro průmysl tam nemůže přijít ledasjaký investor, protože náklady na vybudování infrastruktury by byly vysoké,“ řekl. Pokud tedy VW Líně odmítne, odkládá se podle něj průmyslová zóna v Líních nadlouho.

Tisíce lidí přišly na letiště Líně, kde by chtěl VW vybudovat gigafactory. Návštěvníci podpořili zachování letiště

Tisíce lidí přišly na Den otevřených hangárů, který se v sobotu uskutečnil na záložním vojenském letišti v Líních u Plzně. Mohli si prohlédnout historickou i současnou leteckou techniku a zároveň podpořit zachování letiště, kde koncern Volkswagen...

Opoziční zastupitel Jiří Valenta (KSČM) nechápal, proč se mění zásady dopředu, když se VW ještě o Líních nerozhodl. „Ještě to VW nepotvrdil a my to teď máme měnit. Může to být do budoucna politicky zneužitelné pro jiné účely. Rozhodně to nepotvrdím. Pokud pak koncern řekne "ne", vzniknou v Líních montovny,“ konstatoval Valenta. Na to reagoval ministr kultury a opoziční zastupitel Martin Baxa (ODS). „Neexistuje žádná změna, že by se to využilo k něčemu jinému. Je buď varianta gigafactory nebo nic jiného.“ Pokud by se VW pro to území nerozhodl, nevyužije ho podle něj vláda pro jiný průmyslový účel. Vláda stanovila klíčové stavby v lokalitě, které by bez gigafactory nikdy nevznikly, je připravena dát devět miliard korun, dodal.

Svého stranického kolegu Baxu ovšem nepodpořil senátor a bývalý náměstek kraje Vladislav Vilímec (ODS). „Nevidím důvod proč spouštět proces rušení letiště předtím než se VW rozhodne o tom, že tady bude stavět gigafactory. Je to významné letiště a významná plocha. Tady už se říká že dnes započneme proces rušení letištní plochy. Jsem proti tomu a své stanovisko nezměním. Žádné jiné letiště se v tady nikdy nikde v budoucnu nepostaví. Kraj by měl hájit zájmy svých občanů a ne hájit zájmy vlády, byť jsou legitimní. Oba dva prezidentští kandidáti se také vyslovili pro zachování letiště,“ prohlásil důrazně Vilímec. „Když jsem slyšela ujištění, že tam zůstává klíčová letecká záchranná služba, tak mě to uklidnilo,“ poznamenala zase opoziční zastupitelka Milada Emmerová (ČSSD).

Primátor Plzně je proti stavbě gigafactory

Hlasování se zdržel i koaliční zastupitel a primátor Plzně Roman Zarzycký (ANO). Ten uvedl, že pro zpracování aktualizace zásad nehlasuje i proto, že je vázán usnesením městského zastupitelstva, které gigafactory nepodporuje. Zdůraznil, že v regionu je téměř nulová nezaměstnanost a byl proto problém sehnat do gigafactory tisíce nových zaměstnanců, což by bylo i na úkor zdejších firem. „Já tu hru hrát nebudu. Je to celé otočené naruby. VW se nevyjádřilo a neřeklo, že ten záměr prosadí. A na letišti už se provádí geologický průzkum. Časová osa celé té legendy je obráceně. Jsem překvapen změnou některých kolegů ze SPOLU. Dnes jste se odkopali. Centrální vláda něco nařídí, ministr Baxa pro to hlasuje a kromě senátora Vilímce s tím všichni souhlasí. Gigafactory v regionu podle mého názoru vzniknout nemá. Budu hlasovat proti tomu názoru,“ uvedl primátor Plzně.

Velkým zastáncem projektu gigafactory je od začátku bývalý hejtman a současný náměstek hejtmana Josef Bernard (STAN). „Beru to jako obrovskou příležitost pro tento kraji i pro naši zemi, pro rozvoj vzdělanosti a infrastruktury v našem kraji. Škoda Mladá Boleslav je klenotem naší země. V případě, že se srdce budoucího automobilového průmyslu nebude vyrábět na našem území, tak si myslím, že se z té naší automobilky může stát výrobce bižuterie pro automobilový průmysl. Svět jde jednoznačně k bezemisní ekonomice, jednoznačně jde k dekarbonizaci. To je prostě fakt. Ten produkt vyráběný v gigafactory má charakter vyšší přidané hodnoty a to je naše šance. Když ji teď nechytíme, tak si myslím, že prohrajeme ten další souboj o to, jak bude náš průmysl vypadat. V 90. letech jsem trpěli tím, že jsme sem pustili hodně montoven a fabrik s nižší přidanou hodnotou. A teď je šance, jak napravit ten trend z 90. let,“ vysvětlil Bernard.

Podstatné je podle Bernarda to, co k projektu řekne EIA, tedy posudek vlivu stavby na životní prostředí. „Když VW řekne, že sem půjde do této zóny a EIA řekne, že není možné akceptovat tento typ výroby, tak to prostě nebude," dodal Bernard.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Zuzana Duzbabova

Štítky letiště Líně, gigafactory, továrna na výrobu elektrobaterií, změna územního plánu, Petr Vanka, zastupitelstvo Plzeňského kraje

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Karel Poláček

Zastupitelé Plzeňského kraje schválili zásadní rozhodnutí, které na letišti v Líních umožní stavbu gigafactory. Zastupitelé plzeňského kraje jsou kam vítr, tam plášť. Ještě před dvěma měsíci se dušovali, že gigafactory ne! Byli asi vhodně zainteresováni.

Úterý, 7. února 2023, 10:00Odpovědět

Zastupitelé Plzeňského kraje schválili zásadní rozhodnutí, které na letišti v Líních umožní stavbu gigafactory  |  Politika  |  Zprávy  |  Plzeňská Drbna - zprávy z Plzně a okolí

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.