Zcela novou provokativní hru nazvanou Dortel aneb Jak se vaří národ, od dramatika Kryštofa Pavelky a režiséra Adam Skaly, uvede 26. září ve světové premiéře plzeňské Divadlo J. K. Tyla na Malé scéně. Komedie v prostředí dnes mimořádně populárních kuchařských soutěží zkoumá, jak se vaří nacionalismus. A pokud vám název hry připomíná jméno jedné plzeňské hudební skupiny, tak se rozhodně nepletete.
Autor hry, dramatik Kryštof Pavelka, měl podle svých slov nápad realizovat divadelní kuchařskou show již v minulosti. „Propojit tento nápad s vařením české národní identity i pohnutou historií Plzně byl pak už jen další logický krok. Reflexí společenské a politické krajiny jsem se ve svých uváděných hrách zabýval vždy,“ přibližuje vznik inscenace sám autor.
Vedle hlavního tématu vlastenectví je Dortel hrou o zmatení pojmů a manipulaci, která toto zmatení bez skrupulí využívá. „Žijeme v hypermedializované, datově nasycené době a zdálo by se, že každý si během pár vteřin může opatřit relevantní a podložené informace o světě kolem něj. Opak je pravdou. Šíří se neuvěřitelné bludy, často o neoddiskutovatelných a prokazatelných skutečnostech,“ konstatoval autor hry.
Mladý režisér Adam Skala, který si své profesní zkušenosti rozšířil například spoluprací s Divadlem v Dlouhé nebo s Divadlem na Fidlovačce, komentuje hru slovy: „V inscenaci se zabýváme hlavně tím, jak je dnes snadné nacionální smýšlení monetizovat. Zloba dnes nevyvěrá z pokroucené představy o lepší budoucnosti národa, ale z prachobyčejné lidské hamižnosti.“
Soutěžící, kteří se budou ucházet o diváckou přízeň a zároveň hledat ten pravý recept na vlastenectví, ztvární Vladimír Pokorný a Martin Zahálka ml., moderátorem kuchařské show se stane Libor Stach. V dalších rolích se objeví Jan Maléř, Kamila Šmejkalová a Pavel Pavlovský, pro jehož postavu byl inspirací autorův dědeček.
„Můj děda pochází z Plzně, zažil osvobození v pětačtyřicátém i povstání dělníků ze Škodovky v roce 1953. Takže dost z toho, co Stařec říká, jsou vlastně vzpomínky mého dědy, byť pochopitelně upravené pro potřeby textu. Stařec v Dortelu reprezentuje historickou paměť a kontinuitu příběhu, připomínku, že jsou pořád ještě mezi námi lidé, kteří u toho byli a vědí, jak to bylo, ať už si na internetu či jinde vyřvává, kdo chce co chce,“ upřesňuje Kryštof Pavelka.
Název inscenace Dortel v sobě spojuje název cukrářského výrobku a zároveň jméno jisté vyhraněné hudební skupiny. I když se v inscenaci objeví postava, inspirovaná Tomášem Hnídkem, frontmanem kapely Ortel, Kryštof Pavelka zdůrazňuje, že se hra životem nebo dílem pana Hnídka nezabývá. „Ta inspirace je spíše volná a slouží především k dokreslení určitého typu přemýšlení a vidění světa, o kterém text je. Jinak ovšem hra ani připravovaná inscenace nejsou primárně o životě a díle pana Hnídka, to určitě ne.“
Dramaturg Zdeněk Janál k tématu doplňuje: „Samozřejmě, že Dortel není životopisnou hrou, ale řadu odkazů na Tomáše Ortela i jeho fanoušky s sebou nese. Jsem rád, že Kryštof Pavelka zkoumá tento fenomén dnešní doby nikoli skrze hlavní aktéry, ale skrze normální chlapy, kteří chtějí v televizi předvést své normální kuchařské umění a v neposlední řadě se svěřit se svým náhledem na dnešní multikulti svět,“ říká dramaturg.
Zobrazovaná témata se dnes četně probírají nejen v mediálním prostoru, ale například také v poloanonymních diskusích na sociálních sítích. „Předpokládám, že i naše inscenace může k různým debatám vybízet. Proto jsme se rozhodli po vybraných reprízách uskutečnit setkání publika s tvůrčím týmem inscenace. K rozhovorům však přizveme také zajímavé hosty, znalce diskutovaných témat,“ dodal Zdeněk Janál.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.