Z 50 000 kusů vyřazených VHS kazet vytvořil Jan Kadlec monumentální sochu postavy boxera Rockyho ztvárněnou v jeho ikonické vítězné póze. Čerstvý držitel dvou Českých lvů, které získal před týdnem za scénografii a kostýmy ve filmu Amerikánka, představil svůj deset metrů vysoký obří monument nazvaný Copy v kostele sv. Vavřince v Klatovech. Dílo sehrálo důležitou roli i v právě oceněném filmu Amerikánka.
„Samotná socha je sestavena z osmi dílů, uvnitř je obrovská konstrukce. Každý z těch dílů váží asi 300 kg. Dohromady se pak sestavuje jako lego, ale musí se k tomu využít jeřáb. Pevná je i základna, tvoří ji obrovské dílce, které se sestaví a spojí. Kazety jsem získal darem z Barrandova, jsou prázdné a bez pásek. Dílo váží pět tun a bylo na něj použito 50 000 videokazet. Vezlo se to obrovským kamionem. Manipulace s tím je velmi náočná. Ty kazety jsou totiž hodně křehké. Je třeba s tím zacházet jako s porcelánem, ale jako s velmi těžkým porcelánem,“ uvedl během vernisáže při rozhovoru pro Plzeňskou Drbnu autor Jan Kadlec. Ten je uznávaným filmovým a scénickým výtvarníkem.
Monument Copy je prvním prezentovaným dílem z autorova připravovaného projektu „Sixtinská kaple je mrtvá.“ Půjde o 21 podobně rozměrných objektů. „Toto je jeden z nich. Tento objekt je výjimečný i tím, že hrál ve filmu Amerikánka. Bylo to unikátní v tom, že se tam výtvarné umění spojilo s audiovizí, kde vlastně formovalo emoci. Nebylo tam jen pouhou rekvizitou nebo jen k dokreslení prostředí. Je to objekt, který formuluje emoci, velikost propadu v tom příběhu. Samo o sobě toto dílo hovoří o reckylaci původního obrazu,“ říká Jan Kadlec.
„V 80. letech minulého století se k nám dostávaly filmy na videokzetách a my si je tedy kopírovali, recyklovali. Postupně se to deformovalo. A my vlastně ani nevěděli, jak vypadal ten původní obraz. Každý jejich další otisk částečně ztrácel původní jiskru originálu a lesk hvězdného Hollywoodu. Proto je socha Rockyho takto rozpixelovaná. V 80. letech započal ten konzumní svět a spotřebnost a my jsme dnes na jejím vrcholu. Fanouškem Rockyho jsem v osmdesátkách byl asi tak jako všichni. Ale největším fanouškem byl kolega režisér Viktor Tauš, který to propojil ve svém filmu Amerikánka,“ vysvětlil Jan Kadlec.
Socha Rockyho nazvaná Copy je prvním zatím prezentovaným dílem letošního festivalu Sochy v ulicích. Díla od různých autorů každoročně zpestřují veřejný prostor ve městě. Jan Kadlec (*1976) svými vizionářskými instalacemi oslnil českou výtvarnou scénu 90. let 20. století. Své zkušenosti poté zúročil jako filmový a scénický výtvarník a také jako výtvarník filmové produkce. V současné době žije střídavě v Praze a švýcarském Luganu, kde založil filmovou produkční společnost K Film Swiss.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.