První letošní premiérou plzeňského Tylova divadla bude exotická opera Armida z pera Antonína Dvořáka. Toto opomíjené dílo se do Plzně vrací po 80 letech v hudebním nastudování šéfdirigenta Norberta Baxy. Režie se ujal ředitel divadla Marin Otava a v hlavní roli se divákům představí sólistka opera Ivana Veberová. Plzeňská premiéra je naplánována na dnešek ve Velkém divadle.
Armida je poslední dokončené dílo českého skladatele Antonína Dvořáka. Světová premiéra se odehrála 25. března 1904, tedy jen krátce před skladatelovou smrtí 1. května 1904. Dvořák na Armidě pracoval rok a půl. Podle odborníků jde o dílo zralého skladatele na vrcholu jeho tvůrčích sil, avšak i přes to je na jevištích vidíme jen zřídka. „Dvořákova Armida je plná vášně, citu, dramatického účinku a nových hudebních prvků – je to Dvořák, jak ho neznáme,“ popisuje šéf opery Jiří Petrdlík.
Děj vypráví milostný příběh rytíře Rinalda a kouzelnice Armidy, která během křížové výpravy sváděla a hubila křesťanské bojovníky. Do Rinalda se však zamilovala natolik, že se vzepřela příkazům svého otce i snoubence.
Sobota, 19. listopadu 2022, 12:00
Oblíbený balet přitančí dnes večer na jeviště Velkého divadla v Plzni. Baletní soubor Divadla J. K. Tyla se tak může pochlubit repertoárem obsahujícím všechny tři Čajkovského balety, tedy Labutí jezero, Šípkovou Růženku i vánočně laděný Louskáček....
„S operou Armida se nesetkávám zcela poprvé. Árii Armidy z prvního dějství ‚Za štíhlou gazelou‘ jsem studovala na konzervatoři. Opera oplývá řadou náročných partů všech hlavních rolí. Nejtěžší jak pro interprety, tak pro diváky bude vyrovnat se s básnicky květnatým archaickým, místy nesrozumitelným, přesto však krásným libretem Jaroslava Vrchlického,“ prozradila představitelka titulní role Ivana Veberová.
V dalších rolích vystoupí Aleš Briscein nebo Jakub Pustina coby Rinaldo, krále Damašku Hydraota ztvární Jozef Benci nebo Jevhen Šokalo a Ismena, vládce Sýrie, zpívá Andrij Charlamov. Inscenace je výsledkem mezinárodní spolupráce divadla s prestižním festivalem v irském Wexfordu, kde byla představena loni v říjnu.
„Měli jsme štěstí, že se předzpívání operních sólistů za přítomnosti umělecké šéfky festivalu Rossety Cucchi konalo nejen v Londýně a Parmě, ale také u nás v Plzni. Z těchto konkurzů pak vzešlo obsazení sólistů do wexfordského nastudování,“ upozorňuje Norbert Baxa, jenž operu hudebně nastudoval jak ve Wexfordu, tak v Plzni. Scénu a kostýmy navrhl uznávaný scénograf Hartmut Schörghofer, který inscenaci ve Wexfordu i režíroval.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.