Ve zkušebním provozu už fungují výjezdové koleje z haly odstavu vozidel dokončované tramvajové vozovně, kterou za 1,7 miliardy korun budují Plzeňské městské dopravní podniky (PMDP). Díky nové harfě se už zprůjezdnila celá vozovny, která bude dokončena v únoru příštího roku.
Harfa bude ve zkušebním provozu do listopadu a v tomto termínu dojde také k předání provozně-administrativní budovy s parkovištěm, budovy vrchní stavby včetně garáží a kolejiště v severní části vozovny. Na modernizaci vozovny bude využito 720 milionů korun z fondů EU. Původní areál z let 1943 a 1964 byl postaven pro tramvaje s několikanásobně nižší hmotností, než jakou mají moderní tramvaje. Problémy způsobil i fakt, že areál stojí v místě bývalého pískového lomu. Nestabilní podloží způsobovalo propadávání kolejí.
„V současné době je již předána do zkušebního provozu Hala oprav a údržby, v níž je nově zabudována i myčka tramvají a moderní podúrovňový soustruh na obrábění ojetých kol tramvají, Funguje hala odstavu tramvají, kde jsou odstaveny vozy, které se vrátily z trati a také většinová část Slovanské aleje je průjezdná od náměstí Milady Horákové na konečnou Světovar s novým vjezdem do vozovny,“ uvedl mluvčí PMDP René Vávro.
„Rekonstrukce vozovny na Slovanech, která začala na konci roku 2020, postupuje po celou dobu bez větších problémů, a to i přes to, že rekonstrukce probíhá za plného provozu,“ uvádí Roman Zarzycký (ANO), předseda představenstva PMDP a náměstek primátora. „V únoru příštího roku tak bude dokončena jedna z největších akcí v novodobé historii PMDP. Kromě nesrovnatelně vyšší kvality technického vybavení poskytne vozovna nové zázemí pro zaměstnance a mnohem lépe a citlivěji bude řešeno i její sousedství v těsné blízkosti obytné zóny.“
Celá vozovna je navržena v konceptu modrozelené infrastruktury, který je založen na principu odpovědného nakládání s dešťovou vodou. Do tohoto konceptu je zahrnuta i zelená střecha o výměru kolem 13,5 tisíce metrů čtverečních, myčka a závlahový systém pro závlahu svislých ozeleněných částí budov.
Tramvaje přepraví v Plzni přes 40 procent ze všech cestujících PMDP, kterých bylo loni přes 102 milionů. Podnik má dnes 108 tramvají, ale v přepočtu na "krátké" klasické dvounápravové tramvaje T3 jich vlastní 134. Jednovozových velkokapacitních je pětina. Kapacita nové vozovny je zvětšená až na 180 krátkých vozů. PMDP budou mít v novém areálu volný prostor ještě pro 20 velkokapacitních vozů.
První tramvaje vyjely v Plzni v červnu 1899, kdy měly depo v Cukrovarské ulici, blíže centru. Parkovaly tam i autobusy a později také trolejbusy. Nová velká tramvajová vozovna vznikla za druhé světové války na tehdejším okraji města na Slovanech.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.