Už v noci mohli první řidiči využívat nově dokončenou mimoúrovňovou křižovatku v Chebské ulici v Plzni-Křimicích. Jedná se o první část dokončovaného západního obchvatu Plzně, který je největší silniční stavbou Plzeňského kraje a přijde na 2,2 miliardy Kč. Křižovatka s napojením od Nové Hospody byla zprovozněna s půlročním předstihem. Celý obchvat bude dokončen v únoru 2023.
Nově otevřená křižovatka umožní řidičům směřujícím z Borských polí a od Klatov a Domažlic dostat se rychleji na Stříbro a Cheb. Jedná se o napojení 1. a 2. etapy Městského okruhu, konkrétně silnice II/605 v úseku Chebská ulice. Ve směru od centra Plzně nyní řidiči najedou nově na přemostění Chebské ulice. Nový dopravní uzel odlehčí křižovatce u Keramiky Soukup na začátku Křimic, kde byly v exponovaných časech obrovské fronty a řidiči dlouho čekali, než mohli na Chebskou najet.
„Největší změna je v tom, že oproti provizornímu nájezdu z Chebské ulice, který byl umístěn v odbočovacím pruhu před mostem, nyní řidiči most podjíždějí a za ním odbočují vpravo ve směru jízdy. Napojí se tak na vozovku směrem do Skvrňan a na Bory nebo na přivaděč k dálnici D5 na Norimberk či Prahu,“ vysvětlil technický ředitel Správy a údržby silnic Plzeňského kraj Martin Vít.
Zatím je možné využívat pouze tento směr, protože pokračují práce na estakádě, která překlenuje nivu řeky Mže a napojuje se na komunikaci vedoucí ke Karlovarské ulici. „Celý tento důležitý silniční uzel včetně přemostění vyšel na 100 milionů korun a je to jakási ochutnávka pro řidiče, jak bude celý okruh vypadat. Proto jsme se rozhodli pustit tuto část, přestože byla hotová o půl roku dříve, než byl plán,“ říká náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek (STAN).
Celá stavba je náročná rozsahem stavebních prací, prostorem, terénem, kde byla například pokládána estakáda, která se zakládala v údolí řeky Mže, nebo také komplikacemi s lidskými zdroji v době covidu a z důvodu války na Ukrajině. Problémem byl i nedostatek některých materiálů na celosvětovém trhu, jako je ocel nebo izolační materiály. Nejvíce zdražila právě ocel, například svodidla i některé materiály až o 300 procent. Přesto stavba nebude zásadně dražší. „Půjde především o objednané vícepráce, což ale nejsou zásadně vysoké částky,“ doplňuje Pavel Čížek.
Zatím je prostavěno přes 80 procent z 2,2 miliardy Kč a práce je tedy ještě dost. Celý okruh by se měl otevřít do konce února příštího roku. Podle názoru stavbařů a silničářů by se dal v případě dobrého počasí stihnout ještě do konce letošního roku. Schází poslední povrchové vrstvy, zemní práce a protihlukové stěny. Téměř šest kilometrů dlouhý západní okruh byl měl odlehčit silně přetíženým tahům přes Plzeň, zejména se jedná o nejvíce vytíženou Karlovarskou a Klatovskou třídu, protínající město. Po zprovoznění by po obchvatu mělo projíždět až 20 tisíc aut denně.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.