Další avizované rozšíření zóny placeného parkovacího stání chystá město Plzeň od 5. září. Týkat se bude zóny C západně od Klatovské třídy, která zahrnuje území mezi ulicemi Přemyslova, Kotkova, Tylova a Puškinova. Dále bude do placených zón zahrnuto parkoviště u bývalého Prioru v Ukrajinské ulici před prodejnou Lidl. Už od 1. srpna 2022 se nově platí za parkování také na Petrohradě.
V nově zpoplatněných ulicích Přemyslova, Kotkova, Tylova a Puškinova budou motoristé platit základní sazbu 20 korun na hodinu. Rezidenti zaplatí za parkovací kartu 700 korun za rok, ostatní přijde parkování na 12 500 korun. Město odůvodňuje rozšiřování zón s placeným parkováním tím, že se snaží umožnit zaparkování blíže bydlišti hlavně rezidentům a připravuje další rozšíření placeného stání západně od Klatovské třídy či na Slovanech.
„Jsme přesvědčeni, že parkovací zóny spolu s budováním P+R parkovišť a spolehlivou a kvalitní veřejnou dopravou představují klíčová opatření rozumné parkovací politiky, která je nástrojem pro ovlivnění dopravy hlavně v centru,“ vysvětlil náměstek primátora města Plzně pro oblast dopravy a životního prostředí Michal Vozobule (TOP09).
Pokud by město parkování neregulovalo, poptávka by na většině území města převýšila nabízený počet parkovacích míst a došlo by k přeplnění ulic a omezení dalších funkcí veřejného prostoru. „Zřízení zóny je výhodné zejména pro osoby s trvalým pobytem v území, protože si mohou zakoupit poměrně levné dlouhodobé parkovací oprávnění. Ostatní uživatele má tento systém přimět ke zkrácení doby parkování, většímu využívání jiných forem přepravy anebo k většímu využívání záchytných parkovišť mimo zpoplatněnou zónu,“ řekl vedoucí Úseku dopravního inženýrství Správy veřejného statku města Plzně Ondřej Vohradský, který projekt koordinuje.
Od svého vzniku v 90. letech minulého století se první zóna placeného stání pomalu rozšiřuje podle toho, jak ve městě přibývá aut. Naposledy to bylo v roce 2018 v lokalitě Na Jíkalce. Nedostatek parkovacích míst musí město řešit hlavně ve starší blokové zástavbě činžáků a v sídlištích, která vznikala v době, kdy mít automobil bylo něco výjimečného. Vlastnictví dvou vozidel v rodině, jako je tomu často nyní, rozhodně nebylo běžné. Stávající stavební zákon na parkovací místa pro nově vznikající bytové jednotky i nebytovou výstavbu myslí, ale u dříve postavených domů a bytů tomu tak nebylo. Teď jejich majitelé požadují prostor na parkování v blízkosti svého bydliště, a to na úkor veřejného prostoru se zelení či jinými zkrášlujícími prvky.
Vybudování jednoho parkovacího místa přijde městskou kasu podle slov náměstka až 125 tisíc korun, jeho roční údržba pak přibližně 750 korun. „Cena roční parkovací karty pro rezidenta tak v podstatě pokrývá jen náklady na údržbu,“ řekl Vozobule. Odstavení soukromého vozidla ve veřejném prostoru je čím dál více vnímáno jako placená služba, což je v souladu s trendem dalších českých i evropských velkých měst.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.