sobota 2. července 2022 Patricie

Nový tunel pro automobilovou dopravu v délce 300 metrů vzniká pod železniční tratí v Plzni-Božkově

Dopravní stavba za dvě miliardy korun vzniká souběžně v Plzni-Božkově ve Velenické ulici. Zatímco České dráhy tam modernizují železniční trať ve směru na České Budějovice, Ředitelství silnic a dálnic ŘSD tam staví tunel pro automobilovou dopravu napojený na budoucí silnici I/20, tedy východní okruh Plzně. Tunel povede právě pod železniční tratí, dokončen bude mezi roky 2029-2032, kde se v něm projedou první automobily. Aktuálně se buduje tunelový zárodek, který pak bude několik let spát.

„Celkově bude stát 5. stavba železničního uzlu Plzeň dvě miliardy korun. Ta část, kterou platí ŘSD, tedy ten tunelový zárodek, bude stát přibližně miliardu korun. Loni se prostavěla polovina nákladů, letos prostavíme druhou polovinu,“ informoval ředitel plzeňského ŘSD Miroslav Blabol. Železnice a silnice první třídy se v místě nemohou křížit úrovňově. Tunel pod tratí byl podle úvodních studií zvolený kvůli tomu, že velká mostní estakáda nad kolejemi by technicky nešla v zástavbě vybudovat.

„Tunelový zárodek bude dokončen v polovině roku 2023 a pak bude spát až do začátku roku 2029. Následně se začne stavět jižní etapa silnice I/20. Potom se vyhloubí ty podzemní stěny a provede se vystrojení toho tunelu. Důvod, proč se to staví teď je takový, že se buduje železniční část té stavby. Když bychom sem přišli znovu za těch osm let, tak bychom museli vykopat pod tou novou stávající železniční tratí novou konstrukci tunelu. To by obnášelo dlouhou výluku na trati. Výhoda současného řešení je taková, že to přijde levněji, pokud se to dělá v této fázi v rámci jednoho dopravního omezení na železnici,“ vysvětlil krajský ředitel ŘSD. Úspora se bude pohybovat v řádech desítek milionů korun.

Tunelový zárodek se začal stavět v listopadu 2020. Dokončen bude v polovině roku 2023. „Délka tubusu je 180 m, jsou dva, jsou posunuté. Ten finální tunel, který pak tady bude pro tu jižní etapu silnice bude mít celkem 300 metrů. Znamená to, že tunel budeme ještě prodlužovat, ale už jen na povrchu,“ uvedl Blabol.

Metrostav teď staví stěny a strop zárodku. Na zárodek se vrátí zásypy a staveniště se uvede do stavu podobného době před stavbou. V roce 2029 se tam začne budovat z obou stran zářez tělesa silnice. „Ze zářezu, který bude pažený zárubními stěnami, bude probíhat hloubení tunelu pod ochranou stropní desky a svislých stěn za provozu dráhy,“ informoval projektant stavby Michal Uhrin. Výstavba zárodku tunelu je naplánovaná tak, aby se v maximální míře udržel provoz na dráze. Na trati je dočasná objízdná kolej, která vede přes hotovou část stropní konstrukce tunelu.

Správa železnic v Plzni modernizuje čtyřkilometrový úsek železniční trati z Plzně na České Budějovice, mezi hlavním nádražím a okrajovou plzeňskou částí Koterov. ŘSD zase staví novou desetikilometrovou silnici I/20 za osm miliard korun. Hotové jsou zatím dva kilometry, hlavně kolem Boleveckého rybníka. Na ní navazují dvě další etapy výstavby této komunikace.

Na neúnosný hluk, prach a otřesy související se zmíněnou stavbou si stěžuje Jan Lysec, který vlastní krásný rohový dům, jenž se nachází přímo naproti vjezdu do staveniště. „Bydlí u nás ještě mladí s malým dítětem a nedá se to vydržet. Začínají v šest, dělají do sedmi do večera, včetně víkendů. Ty stroje dělají strašný hluk, do staveniště stále zajíždí a vyjíždí těžké nákladní vozy. Na domu se mi udělala velká prasklina," uvedl naštvaný majitel domu, který chce o situaci jednat s vedením ŘSD. 

Ohodnoť článek

Štítky tunel, tunelový zárodek, železniční trať, železniční uzel, silnice I/20, ŘSD, východní okruh, stavba tunelu

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.