O 16 procent vzrostl za posledních 10 let počet dopravních nehod v Plzeňském kraji. V roce 2012 se na území kraje stalo 3366 nehod, loni to bylo 3908 nehod. Čísla stoupají i v ostatních krajích České republiky. Podle dat Centra dopravního výzkumu, ale Plzeňský kraj patří k trojici regionů s nejnižší nehodovostí.
První místo v absolutním počtu nehod si i v roce 2021 podržela Praha (17 492 nehod). Druhý je Středočeský kraj (14 945 nehod), třetí Ústecký kraj (11 225 nehod). Naopak nejméně nehod museli policisté řešit právě v Plzeňském (3908 nehod), Jihočeském (4309 nehod) a Karlovarském kraji (2400 nehod). Celkově se v roce 2021 na českých silnicích událo 99 332 nehod, zatímco v roce 2012 to bylo 81 404 nehod.
Intenzita silničního provozu se dlouhodobě zvyšuje, což potvrzují údaje Svazu dovozců automobilů. Na konci roku 2012 bylo v České republice registrováno celkem 6 571 620 vozidel. O deset let později v roce 2021 už jich po našich silnicích jezdilo o 30 procent víc, tedy 8 558 529. Nepočítáme-li nezletilé osoby, připadne tak jedno vozidlo na každého Čecha v zemi.
Více aut v provozu znamená logicky také vyšší riziko nehody – ať už jde o parkoviště nebo silnice. „Často se setkáváme s představou, že nejnebezpečnější je jízda po dálnici. Naše data ale potvrzují, že mezi rizikové komunikace patří kvůli vysoké koncentraci dopravy ty ve městech, a to včetně parkovišť. Následují silnice II. a nižších tříd,“ říká Jan Marek, mluvčí Generali České pojišťovny. Na druhou stranu, pokud už na dálnici k nehodě dojde, bývají podle jeho slov škody daleko vyšší, a to včetně následků na zdraví.
K nehodovosti pak podle dat největší domácí pojišťovny statisticky nejvíce přispívají zejména mladí řidiči zhruba do 25 let věku. Tím spíše, pokud sedí za volantem silného vozidla. „Pohled do našich dat jednoznačně ukazuje, že řidiči, kteří během jednoho roku nabourají dvakrát, téměř vždy způsobí následně i další škodu,“ poodhaluje situaci Jan Marek z Generali České.
„Chybí jim odhad, zkušenosti a schopnost správně reagovat na vzniklou situaci. Nedostatečnou vyježděnost pak leckdy nahrazují nemístným riskováním,” vysvětluje Igor Sirota z Ústředního automotoklubu České republiky. Svou roli dle jeho slov hraje i parta, kterou řidič veze. Mladí totiž mají větší tendenci se za volantem předvádět.
Nehody na silnicích s sebou nesou také velké škody na majetku. Podle dat Policie ČR dosáhly minulý rok tyto škody hodnoty 6,7 miliardy korun. To znamená, že každou hodinu minulého roku bylo kompletně zničeno nové vozidlo v hodnotě 765 tisíc korun.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.