Plzeňské trolejbusy slaví letos dvě velká výročí. Je to už 85 let, kdy se v závodě Škoda začaly tyto vozy vyrábět a zároveň je to 80 let od chvíle, kdy svezly první cestující. Stalo tak 9. dubna 1941, kdy ze zastávky u Městských lázní vyjel spoj na lince A směrem k Doubravce. Tím odstartovala éra dodnes nejstaršího fungujícího trolejbusového provozu v republice. V Plzni přepraví 95 těchto ekologických vozů v běžných letech okolo 35 milionů cestujících ročně.
Po první lince za pár týdnů přibyla druhá, která vedla k Ústřednímu hřbitovu. Údržba vozů byla tehdy v provizorních podmínkách u Městských lázní. Až od roku 1943 jim byl vyhrazený malý prostor v tramvajové vozovně na Slovanech. Na samém konci války ale tuto lokalitu zasáhlo bombardování. V poválečných letech se trolejbusová síť rozrostla, nových tratí se dočkali obyvatelé na Božkově, ve Skvrňanech, Doudlevcích, v Bolevci nebo na Košutce.
Plzeň ve 40. letech 20. století. Na fotografii je jasně vidět, jaký nápor musela doprava zvládat. Šlo zejména o cestující, kteří jeli ze Škodovky domů na Doubravku. Zdroj: Repro publikace 50 let DP statutárního města Plzně - Sbírka Jiří Kohout
50. léta znamenala velký rozvoj v trolejbusové dopravě po celém světe. V Plzni vozový park obohatily nové vozy a od října 1953 se mohli spojení využívat také lidé v Černicích. Později byly připojeny lokality Zátiší a Nová Hospoda. V 60. letech se Plzni vyhnula vlna rušení trolejbusů, naopak se zde postupem let objevují novinky jako jsou kloubové vozy z 80. let
Nové tratě si vyžádaly také nové vozy a zázemí. Od roku 1949 byly trolejbusy ve vozovně v Cukrovarské ulici, kde měly depo až do roku 2014. V Plzni je nyní kolem 30 kilometrů obousměrných tratí, na kterých jezdí trolejbusy "domácí" značky Škoda. Kromě trolejbusů dopravního podniku se v ulicích dají potkat i další vozy, vyslané škodovkou na zkušební jízdy.
„Rozhodli jsme se počátkem roku 2017, že pro další kulaté výročí připravíme dvojici knih, které se budou tématům výroby trolejbusů Škoda a provozu trolejbusů v Plzni věnovat, a zahájili jsme projekt s pracovním názvem Trolejbusy 2021,“ zavzpomínal Martin Leška za Společnost pro veřejnou dopravu.
Kdo v roce 2016 zavítal na výstavu do areálu DEPO2015, ten se nemusí obávat, že by kniha nic nového nepřinesla, naopak.
„Náš původní záměr mírně rozšířit a doplnit obsah již uspořádané výstavy jsme museli záhy přehodnotit, neboť návštěvy v archivech a setkávání s pamětníky přinášely stále nové a dosud neznámé informace i unikátní dobové fotografie a materiály,“ dodal Leška.
Plzeň provozuje 48 vozů Škoda 26 Tr, 24 trolejbusů 27 Tr, 18 vozů 24 Tr, a pět 25 Tr, z toho je 34 trolejbusů s pomocnou baterií. Dopravní podniky letos koupí šest trolejbusů. Čtyři dvanáctimetrové a dva kloubové osmnáctimetrové, dodávka dalšího stejného počtu i typů se čeká do jara 2022
Autorský tým se skládá z deseti lidí, kteří berou mětskou dopravu jako své hobby. Na projektu se podílí také dopravní podniky, Škoda Electric i město a městský obvod Plzeň 4, který je s trolejbusovou tratí nejvíce spjat.
„Obě knihy představíme veřejnosti při jejich křtu 19. června v areálu DEPO2015, kde se v tento den také uskuteční oslavy obou zmíněných výročí, jež připravují PMDP a Škoda. Občané a návštěvníci Plzně se také mohou těšit na historické fotografie trolejbusů, které budou v červnu rozmístěny po celém městě. Informace budeme průběžně doplňovat na webu trolejbusy2021.spvd.cz,“ uvedl Martin Leška
Oslavit významné výročí samozřejmě chtějí i dopravní podniky. S ohledem na pandemii vše plánují na období po letních prázdninách. Lidé se tak nemusí bát, že by jim například unikly oblíbené historické jízdy.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.